Közélet

Bicikliút a vasfüggöny vonalán Norvégiától a Fekete-tengerig?

Bicikliút a vasfüggöny vonalán Norvégiától a Fekete-tengerig?

2012. augusztus 16., csütörtök
Bicikliút a vasfüggöny vonalán Norvégiától a Fekete-tengerig?

Ha nem is kerékpárutat, de túraútvonalat tervez egy német EP-képviselő az egykori Varsói-szerződés tagállamainak határai mentén, a régi vasfüggöny vonalán, a zöld politikus a szegedi várkertben mesélt a mintegy 9000 kilométeres túravonal jelentőségéről, amely városunk környékét is érintené.

A berlini falat - amely a hidegháború szimbóluma, a szabad, demokratikus világ és a diktatúra közötti határé - hivatalosan 1990- július 13-án kezdte bontani az NDK határőrség műszaki alakulata, de a szimbólum már régen ingadozott, s az első téglát 1989 szeptember 11-én talán épp a magyarországi határnyitás ütötte ki az építményből: a kommunizmus összeomlott. Ma a fal egykori teljes vonalán 160 kilométernyi bicikliút húzódik több emlékhellyel.

Vasfüggöny útvonal reneszánsz keretben

Michael Cramer

az Európai Zöld Párt (EGP) európai parlamenti képviselője, közlekedéspolitikai szakértő rendszeresen szervez túrákat Berlinben s most biciklivel érkezett Szegedre, hogy bemutassa azt az európai kerékpárút vonalat, ami - a berlini mintára – az egykori nyugatot és keletet elválasztó határvonalon, a vasfüggöny hosszában szelné át a kontinenst. Norvég határtól egészen a Fekete-tengerig mintegy 9000 ezer kilométer hosszan, az egykori varsói szerződés 20 országon keresztül haladna a Vasfüggöny-nyomvonal. „Öt kritériuma van, hogy az utak megfeleljenek a jelölésnek. A régi határhoz közel legyen kijelölve az út, kényelmes, jó minőségű útnak kell lennie, kerülje el a nagyforgalmú utakat, menjen át itt-ott a határvonalon és érintsen látnivalókat, a korszak emlékeit, egykori őrtornyokat, bunkereket, emlékműveket” – ismertette a terveket a képviselő, miközben a várkertben a kőtár egyik 16. századi kapuja közé vetítette a kommunizmus mementóiról és a túravonalról készült fotóit.

„Megfigyelték német biológusok, hogy a vasfüggöny kerítésének vonalán mindkét oldalon a szarvasok a mai napig csak a határvonalig mennek el, majd megfordulnak, erre a ma már nem létező kerítésre három generáción át emlékeznek. És mi emberek panaszkodunk, hogy e korszakot nem tudjuk még elfelejteni? Bízom benne, hogy nekünk nem kell három generációnyi időszak, hogy a gondolkodásunkból száműzzük e határt” – mondta a zöld politikus hozzátéve, hogy 2014 a vasfüggöny leomlásának 25., a második világháború kitörésének 75., az első világégés kezdetének a 100 évfordulója lesz ebben az évben lehetne a teljes szakaszt felavatni, hiszen e három történelmi esemény szorosan összefügg egymással.

EU-s közlekedésfejlesztési forrásokból 0,7 százalék a kerekesekre

Az útvonal turisztikai lehetőségei mellett Michael Cramer beszélt arról is, hogy az EU közlekedésre fordított támogatásában 60 százalék megy autóút, 20 vasút és 0,7 százalék kerékpárút építésre. Magyarországon ez a szám 2 százalék, mellyel listavezető az uniós államok sorában. Többek közt ezért is lenne célszerű, hogy mihamarabb csatlakozzon a vasfüggöny túravonalhoz a Magyarországi szakasz teljes egészében. Az

EuroVelo

14 kontinenst átszelő nemzetközi kerékpárút-hálózat, melynek a 13. túravonala a Vasfüggöny-nyomvonal, ennek kellene teljesen kiépülnie. A zöld képviselő elmondta, hogy semmi mást nem kell tenni, mint a fent leírt 5 kritérium alapján kitáblázni a 13-as számot és a logót és az út mentén felkutatni és megjelölni a vasfüggönyhöz kötődő mementókat, emlékhelyeket, integrálni a bicikliutakat és ahol kell javítani az aszfaltot.

Öt kilométer útjavítás és kezdhetünk táblázni

A Vasfüggöny-nyomvonal ismertetése után civilek, biciklis aktivisták és az eseményt szervező LMP szimpatizánsai kérdezhettek. Főként a kerékpárutak és az ahhoz kapcsolódó beruházások kerültek szóba. Például, hogy miként lehet az önkormányzatokat rábírni, hogy arra költsék a kerékpárút-fejlesztésre lehívott EU-s pénzeket, amire való, és hogyan lehet ezt ellenőrizni, hiszen – amint az elhangzott- hiába vezetünk a magunk 2 százalékával papíron, ha a gyakorlatban nem száz százalékban a kerékpáros közlekedés fejlesztésére fordítódott e forrás. Michael Cramer elmondta, hogy az uniónak nincs elég adminisztrátora arra, hogy tételesen, minden beruházást a helyszínen ellenőrizzen, ezt helyben kell megoldani, ebben nagy segítséget nyújthatnak a magyarországi ellenőrző szerveknek az állampolgárok és a civil aktivisták. A képviselő mesélt arról is, hogy mennyire fontos a civil erő, az állampolgári szerepvállalás, ami anno az egész kommunista diktatúra halálában is jelentős szerepet játszott. A környék úthálózatának a Vasfüggöny-nyomvonalba integrálásával kapcsolatban pedig kifejtette, hogy a szerb határig gyér forgalmú autóúton lehet kerekezni, ott csak a táblázást kell megoldani, a magyar oldalon Ásotthalom és Mórahalom közt egy 5 kilométeres szakaszon kellene javításokat végezni, az útvonal többi részén itt is elég a kitáblázás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.