Ha nem is kerékpárutat, de túraútvonalat tervez egy német EP-képviselő az egykori Varsói-szerződés tagállamainak határai mentén, a régi vasfüggöny vonalán, a zöld politikus a szegedi várkertben mesélt a mintegy 9000 kilométeres túravonal jelentőségéről, amely városunk környékét is érintené.
A berlini falat - amely a hidegháború szimbóluma, a szabad, demokratikus világ és a diktatúra közötti határé - hivatalosan 1990- július 13-án kezdte bontani az NDK határőrség műszaki alakulata, de a szimbólum már régen ingadozott, s az első téglát 1989 szeptember 11-én talán épp a magyarországi határnyitás ütötte ki az építményből: a kommunizmus összeomlott. Ma a fal egykori teljes vonalán 160 kilométernyi bicikliút húzódik több emlékhellyel.
Michael Cramer
az Európai Zöld Párt (EGP) európai parlamenti képviselője, közlekedéspolitikai szakértő rendszeresen szervez túrákat Berlinben s most biciklivel érkezett Szegedre, hogy bemutassa azt az európai kerékpárút vonalat, ami - a berlini mintára – az egykori nyugatot és keletet elválasztó határvonalon, a vasfüggöny hosszában szelné át a kontinenst. Norvég határtól egészen a Fekete-tengerig mintegy 9000 ezer kilométer hosszan, az egykori varsói szerződés 20 országon keresztül haladna a Vasfüggöny-nyomvonal. „Öt kritériuma van, hogy az utak megfeleljenek a jelölésnek. A régi határhoz közel legyen kijelölve az út, kényelmes, jó minőségű útnak kell lennie, kerülje el a nagyforgalmú utakat, menjen át itt-ott a határvonalon és érintsen látnivalókat, a korszak emlékeit, egykori őrtornyokat, bunkereket, emlékműveket” – ismertette a terveket a képviselő, miközben a várkertben a kőtár egyik 16. századi kapuja közé vetítette a kommunizmus mementóiról és a túravonalról készült fotóit.
„Megfigyelték német biológusok, hogy a vasfüggöny kerítésének vonalán mindkét oldalon a szarvasok a mai napig csak a határvonalig mennek el, majd megfordulnak, erre a ma már nem létező kerítésre három generáción át emlékeznek. És mi emberek panaszkodunk, hogy e korszakot nem tudjuk még elfelejteni? Bízom benne, hogy nekünk nem kell három generációnyi időszak, hogy a gondolkodásunkból száműzzük e határt” – mondta a zöld politikus hozzátéve, hogy 2014 a vasfüggöny leomlásának 25., a második világháború kitörésének 75., az első világégés kezdetének a 100 évfordulója lesz ebben az évben lehetne a teljes szakaszt felavatni, hiszen e három történelmi esemény szorosan összefügg egymással.
Az útvonal turisztikai lehetőségei mellett Michael Cramer beszélt arról is, hogy az EU közlekedésre fordított támogatásában 60 százalék megy autóút, 20 vasút és 0,7 százalék kerékpárút építésre. Magyarországon ez a szám 2 százalék, mellyel listavezető az uniós államok sorában. Többek közt ezért is lenne célszerű, hogy mihamarabb csatlakozzon a vasfüggöny túravonalhoz a Magyarországi szakasz teljes egészében. Az
14 kontinenst átszelő nemzetközi kerékpárút-hálózat, melynek a 13. túravonala a Vasfüggöny-nyomvonal, ennek kellene teljesen kiépülnie. A zöld képviselő elmondta, hogy semmi mást nem kell tenni, mint a fent leírt 5 kritérium alapján kitáblázni a 13-as számot és a logót és az út mentén felkutatni és megjelölni a vasfüggönyhöz kötődő mementókat, emlékhelyeket, integrálni a bicikliutakat és ahol kell javítani az aszfaltot.
A Vasfüggöny-nyomvonal ismertetése után civilek, biciklis aktivisták és az eseményt szervező LMP szimpatizánsai kérdezhettek. Főként a kerékpárutak és az ahhoz kapcsolódó beruházások kerültek szóba. Például, hogy miként lehet az önkormányzatokat rábírni, hogy arra költsék a kerékpárút-fejlesztésre lehívott EU-s pénzeket, amire való, és hogyan lehet ezt ellenőrizni, hiszen – amint az elhangzott- hiába vezetünk a magunk 2 százalékával papíron, ha a gyakorlatban nem száz százalékban a kerékpáros közlekedés fejlesztésére fordítódott e forrás. Michael Cramer elmondta, hogy az uniónak nincs elég adminisztrátora arra, hogy tételesen, minden beruházást a helyszínen ellenőrizzen, ezt helyben kell megoldani, ebben nagy segítséget nyújthatnak a magyarországi ellenőrző szerveknek az állampolgárok és a civil aktivisták. A képviselő mesélt arról is, hogy mennyire fontos a civil erő, az állampolgári szerepvállalás, ami anno az egész kommunista diktatúra halálában is jelentős szerepet játszott. A környék úthálózatának a Vasfüggöny-nyomvonalba integrálásával kapcsolatban pedig kifejtette, hogy a szerb határig gyér forgalmú autóúton lehet kerekezni, ott csak a táblázást kell megoldani, a magyar oldalon Ásotthalom és Mórahalom közt egy 5 kilométeres szakaszon kellene javításokat végezni, az útvonal többi részén itt is elég a kitáblázás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.