Közélet

A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

2012. március 31., szombat
A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

A mai oktatáspolitikai elképzelések az iskoláról, az oktatásról szólnak

Iskolabezárások és -összevonások mindenféle politikától és központosítástól függetlenül is folynak és fognak is folyni, hiszen a gyereklétszám alakulása nagyban befolyásolja ezeket a folyamatokat - hangsúlyozta Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár.

A szakember mindezekről pénteken Szegeden szólt a XI. Arany János Tehetséggondozó Konferencián elhangzott Oktatás vagy politika? című előadásában. A helyettes államtitkár az előadás előtt vállalta, hogy röviden válaszol kérdéseinkre.

- Honnan ered a címben ez a vagylagosság, mai társadalmunkban egyáltalán meglehet az egyik a másik nélkül?

- Nem szeretem az általános címeket, mint oktatáspolitika, és a hirtelen felajánlott oktatáspolitika címből ennyit sikerült kicsavarnom. Igazából arról szeretnénk beszélni, miközben a magyar pedagógustársadalmat az elmúlt 15-20 évben nagyon sok politikai kísérlet kerítette a hatalmába és ezek – bár nagyon jó irányba mutattak - elég sok gondot is okoztak az iskoláknak, addig talán beláttatom a mai előadásomban a résztvevőkkel, hogy a jelenlegi, szintén egy kicsit politikai mezőbe tolt oktatáspolitikai elképzelések azért inkább az iskoláról meg az oktatásról szólnak.

- Többen úgy vélik, az erőteljes központosítás hatására megint túlsúlyba kerül a politika az oktatásban, ami nem mindig a szakmaiságnak, a magasztos oktatói-nevelői célok maradéktalan érvényesítésének kedvez.

- Attól függ, mit értünk politika alatt. A központosítás kétségtelenül oktatáspolitikai lépés, de kérdés, mi a célja a dolognak. Ha az, hogy a politika érvényesüljön az oktatásban, akkor ez kétségtelenül egy steril politikai sáv, amiben haladnánk. Pont arról szeretnénk beszélni, hogy itt valójában az iskolák működésének a biztonságáról van szó. Igazából nagyon sok mindenről, ami a rendszerváltás előtt működött a magyar iskolarendszerben és nagyon sok mindenről, ami azóta pozitívumként megjelent valamilyen rendezés vagy újrakezdés szintjén.

- A pedagógusokat elsősorban egzisztenciális biztonságuk érdekli, várhatók-e a közeljövőben nagyobb összevonások, elbocsátások, leépítések az oktatásban? Tud egy megnyugtató információval szolgálni nekik ezzel kapcsolatban?

- Iskolabezárások és összevonások mindenféle politikától és központosítástól függetlenül is folynak és fognak is folyni, hiszen a gyereklétszám alakulása nagyban befolyásolja ezeket a folyamatokat. Az iskolabezárás, összevonás természetesen nem politikai cél. Nagyon sok polgármester vagy megtette már ezt az elmúlt években -, hiszen valóban üres iskolák vannak, vagy egymás mellett több olyan intézmény, amely félig telt - vagy pedig éppenséggel arra várnak, hogy majd az állam helyettük megteszi. Mindez kétségtelenül valamiféle átszabást magával fog vonni, de ez nem egy egyszerű szófordulat, hanem nagyon fontos hangsúlyozni: nem ez a cél.

- A hallottak alapján a pedagógusok aggodalma bizonyára nem szűnik meg.

- Nem a politikától kell rettegniük…

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.