Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezetője részletesen elemzi, hogy milyen tételekből áll össze az a közel 1 milliárd forint, amit véleménye szerint 2006 óta feleslegesen költöttek el a cégnél, s ami most megoldhatná az SZKT pénzügyi problémáit.
Az elmúlt hetekben kisebb vita alakult ki a közlekedési társaság jelenlegi vezetése és a korábbi vezetés között.
Tóth István Tibor
március 19-i
nyílt levelében hívta fel a közvélemény figyelmét
arra, hogy az előző ügyvezetés felelőtlen gazdálkodása miatt mintegy 500 millió forintot kell kigazdálkodniuk idén. Állításaira Dózsa Gábor,
a cég korábbi ügyvezetője reagált
, leírva többek között azt, hogy a cég, csökkenő önkormányzati támogatás mellett, 2004 óta folyamatosan nyereséges volt, és 2010. december 31-én úgy adta át a gazdálkodást, hogy egyetlen lejárt kifizetetlen számla sem volt, az adófolyószámla 39 milliós túlfizetést mutatott, az előzetes mérleg pedig 140 millió adózás előtti nyereséget. Most Tóth István Tibor nyílt levelében részletesen leírja, miből áll össze a szerinte 2010 előtt feleslegesen elköltött mintegy 1 milliárd forint. A nyilatkozatot alább változtatás nélkül közöljük.
Felelős vezetőként a legrosszabb döntésnek tartanám, ha köztem, mint a Szegedi Közlekedési Kft. jelenlegi ügyvezetője és a volt vezetés között, egy célra nem vezető vádaskodás alakulna ki, hiszen nekem kizárólag a szegedi közösségi közlekedés és a Társaság stabil működése, dolgozóink munkahelyeinek megvédése a célom. Viszont nem hagyhatok figyelmen kívül néhány – a közelmúltban történt - tényt, döntést, mert határozott véleményem, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. ezek miatt került a „szőnyeg szélére”. A Szegedi Közlekedési Kft. 2012. évi költségvetésének összeállításakor számba kellett vennünk mindent. Amikor nagyságrendileg összeállt az idei táblázat és összehasonlítottuk az elmúlt évek költségvetéseivel, nagy különbségekkel, elpazarolt tételekkel, meggondolatlanul kifizetett összegekkel találtuk szemben magunkat. Felvetődött bennünk a kérdés, hogy miért kellett az elmúlt években majdhogynem 1 milliárd forintot feleslegesen elkölteni? 2011 óta miért nem annyira együttműködő velünk Szeged város vezetése? Polgármester Úr miért nem hallgatja meg a kéréseinket, ad konstruktív válaszokat és segítséget? Hogyan is jött össze ez a körülbelül 1 milliárd forint kiesés, ami most nagyon jól jönne? A 2006 óta, közel 155 millió forintot költöttek a KT8-as „villamostorzóra”, melyből csak 1%, azaz 1,5 millió forint volt saját munka, a többi kifizetés és bevásárlás. Itt meg kell, hogy jegyezzem ezen a villamoson a szegediek azóta sem tudtak utazni, hiszen ez a jármű további 150 millió forint ráfordítást igényelne, amire nem is volt és most sincs forrása a Szegedi Közlekedési Kft-nek. Jól jönne most az a 84 + 18 millió forint, amit használhatatlan villamosok beszerzésre fordítottak, melyek forgalomba helyezése további 120-150 millió forintba kerülne. A Társaság előző vezetése többek között 55 millió forintot költött 10db ún. „Hübner-csukló” (a KT8-as villamosok csuklói) beszerzésére, amit azóta sem tudunk hasznosítani. Szintén jól jönnének most azok a 10 milliók, amik régebben kiállításokra, nemzetközi konferenciákon való részvételekre, a cégvezetés becsvágyának kielégítésére fordítódtak. 200 millió forintot fizettek egy trolibusz prototípus megtervezésére és előállítására, amiből például a most szolgáló trolibuszokból 9-et is fel lehetett volna újítani. Botka László polgármester úr folyamatos kommunikációja helytelen és valótlan azzal kapcsolatban, miszerint a 2-es villamos beindításával az SZKT-t éves szinten 132 millió forinttal terhelő többletköltséget a Tisza Volán egyes járatainak megszüntetésével 127 millió forint megtakarítás kompenzálja. A retorika ott hibás, hogy ez a 127 millió forint megtakarítás nem, a Társaságba befolyó összeg, hanem erre Szeged város önkormányzata lesz jogosult majd 2013-ban, amiből 2012 során egy forinttal nem kedvezményezi a Szegedi Közlekedési Kft-t. Nem beszélve olyan bevételkiesésekről, mint az az 50 millió forint, ami Szeged város idei költségvetésébe már nem fért bele, vagy annak a 200 millió forint támogatási igény figyelmen kívül hagyásáról, amely a Társaság többlettevékenysége, a 2-es villamos beindítása, illetve a törvénymódosítások hatása miatt jelentkezett. A parkolóhelyek folyamatos csökkenése 2011-2012. évre több mint 150 millió forint bevételkiesést okoz. A 2011. november 25-i közgyűlésen bebizonyítottam, és Szentgyörgyi Pál, volt gazdasági alpolgármester el is ismerte az igazam, miszerint a Szegedi Közlekedés Kft. sokkal kevesebb támogatást kapott az önkormányzattól, 2011-ben, mint 2010-ben. Lehet, hogy az én vezetésem kissé visszafogott, nem annyira a külsőségeken és a látszatdolgokon alapul. Viszont kezdeményezéseim és döntéseim mögött kizárólag a biztonság és a folyamatos fejlődésre való törekvés áll.
Dr. Tóth István Tibor
ügyvezető igazgató Szegedi Közlekedési Kft. http://www.youtube.com/watch?v=Rc8caTMQ5O4
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.