Közélet

Hólánc - inkább előbb, mint később

Hólánc - inkább előbb, mint később

2012. február 5., vasárnap
Hólánc - inkább előbb, mint később

A külső városrészekből, és a Szeged környékbeli településekről autóval közlekedők részére ajánlott a hólánc használata. A hólánc használata a leghatékonyabb és legbiztonságosabb módja, hogy autóját meg tudja fékezni és irányítani tudja téli útviszonyok közt is.

Manapság sok jármű rendelkezik fejlett úttartó technikával - első kerék meghajtás, négy-kerék meghajtás, összkerék meghajtás -, aminek köszönhetően a jégen és havon való vezethetőség javult, de ezen technikák egyike sem segít az autó gyors és kontrollálható megfékezésében. Ilyen útviszonyok mellett azonban a téli gumik is csekély tapadást biztosítanak és a hólánc használata létfontosságú a biztonságos vezetéshez. A jégen való fékezés és kanyarodás a legveszélyesebb tényezők melyekkel télen szembe kell nézni vezetés közben. A hólánc használata az egyetlen, ami lehetővé teszi a havas és jeges utakon való könnyebb fékezést és kanyarodást. Sok vezető hiszi, hogy az ABS rendszer helyettesíti a hólánc használatát. Ez azonban nem igaz! Az ABS egy nagy segítség a vezetőnek, az autó irányításában, mivel a rendszer lényege az, hogy a jármű irányíthatóságát hatékonyabbá tegye, mint a hagyományos fékrendszerek. A jeges, vagy havas út és a kerék futófelülete közt elhelyezkedő keresztirányú acél sodronyok növelik az ABS rendszer fékerejét.

Hogyan szereljük fel a hóláncot

A hóláncokat legalább a hajtott tengely kerekeire kell felszerelni. Első kerék meghajtásnál az első kerekekre, a hátsó kerék meghajtásnál pedig a hátsókra. Négy- és összkerék meghajtás esetében pedig mindig a kormányzott, tehát az első kerekekre kell rakni. Ha a hóláncok csak az első kerekekre vannak felszerelve, fékezés és kanyarodás közben az autó hátulja riszálhat, viszont ha a hóláncok csak a hátsó kerekekre vannak felszerelve, az autó kormányozhatósága csökken. Erősen ajánlatos, hogy még az előtt, de legkésőbb akkor szerelje fel a láncot, mikor havas, vagy jeges úton vezet. Keressen egy alkalmas helyet, ahol a forgalom zavarása nélkül fel tudja szerelni a hóláncot. A már elakadt autóra nehezebb és hosszasabb felszerelni a láncot, ráadásul már egy jégfolt is balesethez vezethet. A biztosításhoz hasonlóan, a hólánc is csak akkor segít, ha még az előtt veszi igénybe, mielőtt tényleg szükség lenne rá. Ajánlatos a gépjárműben egy hólapátot is tartani, amivel az elakadás esetén "kiáshatjuk" magunkat. Ha végképp nem boldogulunk, a segítség megérkezéséig telefonon értesítsünk valakit a pontos helyünkről és jól látható módon jelöljük is meg a gépjárművet. Tisztítsuk meg a kipufogó környékét, és csak ezt követően üljünk be az utastérbe. Ezzel elkerülhetjük a járó motor melletti szénmonoxid mérgezést. http://www.youtube.com/watch?v=6y1o8XmXqRI

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.