A „Kerékpárt a falhoz támasztani tilos!” felirat ellenére tehet-e bármit is a tulajdonos, ha a korlátjához láncolják a kétkerekűt? A nagyállomáson még a mozgássérült-feljárót is leszűkítik az ott parkoló biciklik. A MÁV rendőrt hívna intézkedni, a rendőr azonban nem intézkedhet.
A szegedi vasútállomás előtti tér megújult, a tavalyi év végén
. Az Indóház tér felújítása során új, fedett kerékpártárolókat kapott, de biciklik tucatjai továbbra is a főbejárat korlátjaihoz vannak láncolva, egyes kerékpárok a mozgássérült-feljárót zárják el. Megkérdeztük az illetékeseket, milyen intézkedési jogköre van a fenntartónak, tulajdonosnak, hogy a kihelyezett tiltó tábla és a modern parkoló ellenére odarakott kerékpárokat valahogy eltávolítsa; egyáltalán van-e ehhez joga? Hiszen hasonló esetekben, a tiltó táblák előtt parkoló gépkocsikat egyszerűen elszállítja a „pókos autó”. Egy portálunknak nyilatkozó kerékpáros szerint a kerékpártárolók kissé kívül esnek az ide érkező kerekesek látóteréből, akik eddig megszokták, hogy parkoló híján a falhoz tették bringáikat. Úgy véli, hogy először figyelemfelhívó táblákkal is tájékoztatni kellene őket a tiltó táblákkal együtt, hogy merre található a biciklitároló.
Magánlaksértés vagy veszélyeztetés?
Varga Péter ügyvéd szerint az lenne az egyértelmű, ha egy önkormányzati rendelet szabályozná ezeket az eseteket főleg, ha mozgáskorlátozott-feljárót zár el a jármű. De jelenleg ilyen nincsen. „Ha mások biztonságát veszélyeztető módon helyezik el a kerékpárt, akkor talán a veszélyeztetésre hivatkozva lehet intézkedni, illetve ha magánterületről van szó, akkor a birtokháborítás esete is fennállhat, ilyen például az, ha a házunk kapujához láncolják a kerékpárt, és az akadályozza a tulajdonos bejutását birtokára” – mondta az ügyvéd kiemelve, a konkrét esetekben dől el, milyen jogszabály engedi meg és hogyan, hogy eltávolítsunk egy leláncolt biciklit.
A biztonsági őrök csak figyelmeztethetnek
„A szegedi vasútállomás épületének, a korlátoknak a védelme valamint az utasok által használt közlekedési útvonalak szabadon tartása érdekében a kitáblázás megtörtént. Tiltó táblák hívják fel a kerékpárosok figyelmét arra, hogy ne hagyják biciklijüket a főbejárat előtti területen. Az állomás épületének őrszolgálatát is ellátó vasútőrök ugyan szankciót nem alkalmazhatnak, illetve közvetlenül nem jogosultak a tiltott helyre leláncolt kerékpárokat eltávolítani, azonban ha azt tapasztalják, hogy valaki éppen ide láncolja le a kerékpárját, akkor felhívják a biciklis figyelmét arra, hogy a fedett tárolót vegye igénybe. Abban az esetben, ha kerékpár akadályozza a mozgásukban korlátozott személyek közlekedését, akkor a vasútőrök értesítik a rendőrséget. A feljáró területe a MÁV Zrt. tulajdona, azonban a korláton kívül eső rész már az önkormányzaté. Éppen ezért a teret üzemeltető céggel ezen a héten egyeztetést tartanak a vasúttársaság munkatársai, ahol e problémára is keresik a megoldást” – olvasható a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának közleménye e témában.
Próbaperre várva?
A rendőrségtől azt az információt kaptuk, hogy ők csak szabálysértés vagy bűncselekmény esetén intézkedhetnek. A kerékpár – a mozgáskorlátozott-feljárónál – ráadásul magánterületen van, így szinte biztos, hogy nincs jogalapja egy kihívott járőrnek eltávolítania a drótszamarat. Azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a megnyugtató megoldás (a biciklisek mentalitásának megváltozásán felül) egy önkormányzati rendelet megalkotása lenne, amely például szabályozná, hogy ha mozgáskorlátozott-feljáró közelébe zárják a kerékpárt, amely akadályozhatja a mozgássérült feljutását, akkor kinek és hogyan lehet eltávolítania a járművet. Addig marad a tulajdonosi merészség, például a MÁV esetében az, hogy levágják a kerékpárt, kockáztatva ezzel egy pert, melyben akár precedensértékű ítélet is születhetne...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.