Közélet

Hazai ízek a Nemzeti Fogyasztói Termékkosárban + FOTÓK

Hazai ízek a Nemzeti Fogyasztói Termékkosárban + FOTÓK

2011. december 1., csütörtök
Hazai ízek a Nemzeti Fogyasztói Termékkosárban + FOTÓK

Narancs ízesítésű szalámit, szárított bikacombot, eredet-védett fűszerpaprikát és mézet is kínáltak többek között azon a rendezvényen, melyen a Nemzeti Fogyasztói Termékkosár nevű programot mutatták be.

A fogyasztóvédelmi hatóság azzal a céllal indította el a

Nemzeti Fogyasztói Termékkosár

programját, hogy a honi árukat népszerűsítse.

Pintér István

, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója elmondta, hogy elsődlegesen Magyarországon előállított és forgalmazott termékeket szeretnék összegyűjteni, és ajánlani a lakosságnak. Három és fél hónapos konzultációt hirdetett idén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), mely keretében több témakörben is várták a lakosság, illetve a vállalkozók véleményét. A helyi kereskedelemről és a hazai termékek forgalmazási arányáról is véleményt mondhattak az emberek, így kiderült, hogy több minőségi és több magyar terméket látnának a boltok polcain. „Megvizsgáltuk 27 uniós tagállam fogyasztóvédelmi intézményrendszerét, végül a svéd modellt fejlesztettük tovább, ennek eredménye a Nemzeti Fogyasztói Termékkosár” – tájékoztatott

Pintér István

. Három pillért építettek ki, egyrészt összegyűjtötték azokat a termékeket, melyek már valamilyen elismerésben részesültek, ezen kívül minden hónapban meghirdetnek egy termékkategóriát, ajánlásokat várva a lakosoktól, melyek alapján végül a háztartásoknak szeretnének ajánlani egy termékkosarat. „Bizonyos termékek ajánlása azért is különösen fontos, mert 2010-ben közel 2000 veszélyes termék érkezett az unió belső piacára, míg idén novemberig több mint 1600. Azt gondolom, a fogyasztók részéről is elvárt igény, hogy nyilvánosságra tudjuk hozni azokat a termékeket, melyeket biztonságosak” – fogalmazott a főigazgató.

B. Nagy László

kormánymegbízott úgy látja, fontos egészséges magyar ételeket fogyasztani, illetve kiemelt cél, hogy a ma méltatlan helyzetben lévő alföldi mezőgazdaság újra magára találjon. „Meg kell találnunk azokat, akik hajlandóak és tudnak is dolgozni, termelni. A kormányprogramnak megfelelően támogatni is kívánjuk őket, hiszen a kistermelők tevékenységük első időszakában tőkehiánnyal küzdenek. Ezen át kell őket segíteni például támogatásokkal, odafigyeléssel vagy éppen ilyen programokkal, mint ez a most indított termékkosár” – hangsúlyozta a kormánymegbízott. Novemberben a kenyér volt a hónap terméke, s az egy hete elindított honlapon 78 félét ajánlottak a fogyasztók. Fontos tudni, hogy amennyiben valaki szavazni akar, akkor nem kell regisztrálni, csak abban az esetben, ha új terméket szeretne valaki ajánlani vagy véleményt formálna.

Decemberben a karácsonyi időszak szezonális jellegére tekintettel két termékkategóriában is adhatnak ajánlásokat a fogyasztók, így az élelmiszerek kategóriájában a kenyéren kívül a szaloncukorról fejthetik ki véleményüket, műszaki termék kategóriájában pedig a karácsonyi fényfüzérekről.

Méltán büszkék portékáikra a termelők

„Eredet-védett szegedi paprikát, szárított bikacombot, illetve bioszörpöt korábban még nem kóstoltam” – árulta el portálunknak Pintér István. Szerinte minden fogyasztónak érdeke, hogy megismerje ezeket a termékeket. A megyeházán két kiállító is európai eredetvédelem alatt álló fűszerpaprikát mutatott be. „Nem találtunk ki új dolgot, csak visszatértünk az őseinkhez” – árulta el a Harmakom Szövetkezet ügyvezető elnöke, Komjáti Endre. Hozzátette, azt tapasztalja egyre inkább figyelnek arra a fogyasztók, hogy mit vásárolnak, és vannak, akik kimondottan a magyar termékeket keresik. A szövetkezet által forgalmazott paprikát fólia alatt termesztik, további különlegessége, hogy az őrlésen kívül minden munkafolyamatot kézzel csinálnak. Az enyhén csípős és édes paprika mellett az érdeklődők kóstolhattak például narancsos ízesítésű szalámit is. Balatoni József szalámimester portálunknak elárulta, egyszer kínai étteremben vacsorázott, ahol a sült hús mellé ananászt és narancsot szolgáltak fel. Innen jött az ötlete, hogy szalámit is lehetne ízesíteni naranccsal. „Ahány ember, annyi ízvilág. Mi több mint százféle szárazárut készítünk, ezek mindegyike eltér egymástól. Nem az a célunk, hogy minden termékünk tetsszen a fogyasztónak, hanem az, hogy megtalálja azt a néhányat, ami kimondottan ízlik neki” – mondta el Balatoni József. A Mangary Kft. szárított bikacombot is kínált a rendezvényen, míg Fackelmann István mangalicazsíros kenyeret paprikával meghintve. „Tritikálés kenyeret hoztam, szerintem a homokhátságon a jövő egyik gabonája lesz, az ottani gyenge minőségű talajon megterem” – tudtuk meg a tanyagazdától. Az egyik legfontosabb dolognak azt tartja, hogy feldolgozott termékeket áruljon, hiszen élőállatot vagy feldolgozatlan terméket eladni ráfizetéses. A megyeházán mézet és bort is kóstolhattak az érdeklődők, bemutatták a biopiacon forgalmazott termékeket, Simon Zsolt például fekete bodzából készített ízletes lekvárt, bodzavelőt és nektárt is kínált.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.