Közélet

2013-ra felszabadulhat a szegedi belváros

2013-ra felszabadulhat a szegedi belváros

2011. december 1., csütörtök
2013-ra felszabadulhat a szegedi belváros

December közepén szűnhet meg a vágányzár az 1-es villamosvonalán – nyilatkozta lapunknak Pacza József. A Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezetőjével arról is beszélgettünk, hogy jövőre milyen projektek lebonyolításában működnek közre.

A legtöbben a Pólus Kft. nevét az egyszerűen csak villamosprojektként emlegetett beruházás, illetve a Mars téri piac rekonstrukciója kapcsán ismerik. A 100%-os önkormányzati tulajdonú nonprofit céget akkor hozták létre, miután elkezdődött hazánkban 2004-ben nemzetközi tapasztalatok alapján a pólusok kialakítása. A Pólus végzi a szegedi önkormányzat kiemelt fejlesztéseinek a projektmenedzsmentjét, az építési beruházás-jellegű tevékenységük mellett pedig például vállalkozásfejlesztési tevékenységet is végez a cég.

A példa: a 4-es vonalának felújítása

- 2010. decemberében nevezték ki a Pólus élére, akkor már több nagyberuházás zajlott, illetve be volt tervezve. Észrevehető, hogy másképp ütemezték a a projekteket. Min kellett elsődlegesen változtatni?

- Amikor átvettem a céget, befejeződött a Pulcz utcai remíz, illetve a 3-es villamos vonala készült el január környékén. Ezen beruházások lebonyolításában tulajdonképpen nem vettem részt. Az azonban elmondható, hogy valóban kicsit másképp mentek a beruházások. Kinevezésemkor például a 2-es villamos építési munkálatai fél éve álltak, fel volt túrva az egész Rókusi körút. Itt volt bőven munkánk, és még most is van. Idén megtörtént a 4-es villamos vonalának az átépítése az Anna kúttól a végállomásig, ami augusztus végén fejeződött be. Ez az egyik leghosszabb vonal volt, mégis fél év alatt elbontották és megépítették, vagyis szerintem a korábbi időszakhoz képest sokkal jobb ütemben haladtunk. Remélem, ezt az emberek is érzékelték. A munkaszervezésben hangsúlyosabbá vált, hogy minél kevesebb káoszt és gondot okozzunk a lakóknak és a közlekedőknek. A tájékoztatásra is a korábbinál nagyobb gondot fordítottunk.

- Jelenleg is több helyszínen folynak munkálatok, melyek azok a beruházások, melyek még ebben az évben elkészülnek?

- A nyári szünetben kezdődött el az 1-es villamos további rekonstrukciója a Hősök kapujától az Anna kútig terjedő szakaszon. Ez természetesen megbolygatta a város közlekedési rendjét, de pont a kisebb forgalom miatt kezdődtek a munkálatok az iskolaszünetben. A megkötött szerződéseken belül volt némi mozgásterünk, így elértük, hogy a Széchenyi teret a forgalomnak vissza tudtuk adni iskolakezdésre, ami a Belvárosi hídra történő felhajtás miatt is fontos. A célunk az volt, hogy a kereszteződéseket a lehető legrövidebb időn belül vissza tudjuk kapcsolni a közlekedésbe. Iskolakezdésre elkészült az újszegedi hídfő, hamarosan a Somogyi utca torkolata is, és befejezzük év végére az Indóház tér átalakítását is.

December végén indulhat a 2-es próbaüzeme?

- Mikortól közlekedik újra az 1-es villamos, illetve a 2-esen mikor indulhat el végre a közlekedés?

- Az 1-es vonal építésének december közepéig kell befejeződnie, így az év végén már villamos járhat rajta. A 2-es vonalán azonban küzdelem folyik a kivitelezővel, de ott is szeretnénk december végén elindítani a próbaüzemet. Ez azt jelenti, hogy akkor a lakosság is utazhat a járműveken.

- A 2-es vonalán mi az oka most a késlekedésnek? Látszólag a füvesítésen kívül minden elkészült, munkásokat sem látni arra hónapok óta...

- Az egyik gondunk pont az a föld, amit a vágányok közé behordtak, szerintük az nem megfelelő. Igaz, ez nem akadályozná a közlekedést, de a vállalkozó nem teljesített bizonyos adminisztrációs feltételeket sem, amik ahhoz szükségesek, hogy a műszaki átadás-átvételi eljárást lefolytathassuk. Van egy szerződés, amit már régen megkötött az önkormányzat az adott konzorciummal, s abban tételesen fel van sorolva, hogy milyen feltételeket kell teljesíteni. Például minden villamostípusnak végig kell mennie az adott vonalon, de ezt is meg kellet ismételnünk, mert ez esetben is hiányos volt az adminisztráció a részükről. Tudomásul kell venni, hogy az uniós támogatási rendszer egyik jellemzője és egyben problémája a dokumentum-központúság, amit nem lehet megkerülni. A Szeviép Zrt. csődje is bezavar, a kifizetetlen alvállalkozók is nehezítik az átadást, visszatartanak bizonyos adatokat és papírokat, abban bízva, hogy nagyobb eséllyel juthatnak így pénzükhöz. Nem tudunk mást csinálni, minthogy saját erőforrásainkkal támogatjuk a vállalkozót. Küldünk oda olyan embert, aki tudja, hogy milyen papírt kell benyújtani, miként kell azt elkészíteni, mert azt szeretnénk, hogy minél hamarabb befejezzük ezt a beruházást.

- Mik azok a feladatok, amik jövőre várnak a Pólusra?

- A város bizonyos pontjain fedett kerékpártárolók fognak épülni a tömegközlekedési vonalak mentén. Ezenkívül egy utastájékoztató és forgalomszervező rendszer kialakítása fog megtörténni, ám ennek a specifikációját most fogják majd kialakítani. Ezeken a kisebb feladatokon kívül a Dugonics tér rekonstrukciója is elkezdődik, itt sem fogjuk az egész területet átadni egyszerre a kivitelezőnek. Igaz, a terveket is át kell dolgoztatni, a Somogyi utca estében is, okulva a Gutenberg utcai fiaskóból. Az új terveket még jóvá kell hagyatni a támogatóval, utána következhet a közbeszerzés kiírása. Várhatóan két részre kell bontani ezt a beruházást, így teljes egészében csak 2013-ben készül el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.