Közélet

Újrabontva – szétcsúszott sínek az Indóház téren + FOTÓK

Újrabontva – szétcsúszott sínek az Indóház téren + FOTÓK

2011. október 26., szerda
Újrabontva – szétcsúszott sínek az Indóház téren + FOTÓK

Az 1-es villamosvonal Indóház téri felújításánál szétcsúsztak a lefektetett, lebetonozott sínek a Gőz utca felőli villamosfordulónál, így a síntáv eltér a tervezettől, nem tud rajta villamos közlekedni, ezért újra kell bontani a betont, hogy kijavítsák a problémát.

Az elektromos tömegközlekedés-fejlesztés a kezdetek óta tapasztalt sorozatosan elbaltázott kivitelezések miatt közel sem nevezhető sikerprojektnek. A 3-as és a 4-es villamosvonal munkálatai apróbb fennakadásoktól eltekintve zökkenőmentesen elkészültek, készülnek most is. A 2-es vonala azonban az átadási időpontok vándorlásában lett rekordtartó, már

esztendei a csúszás

az eredetileg tervezett használatbavételhez képest. A legutolsó ígéret szerint szeptemberben zárult volna a projekt, de a villamos még most, október közepén sem jár. A citromdíjat azonban minden kétséget kizárólag az 1-es vonalának munkálatai vitték el. Ritkán tapasztalható egy nagyberuházásnál ennyi elszámolt, elrontott kivitelezési folyamat, mint ami ezt a villamospályát érte. Most a díszkövekkel ékes Indóház tér egyik fordulóját kell újrabontani

Átok az 1-es vonalán?

A Boldogasszony sugárúton történt az egyik legnagyobb baki még 2009-ben, amikor egy komplett szakaszt kellett teljesen szétverni, mert elfelejtettek lefektetni kábeleket. A Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola előtt pedig átgondolatlanul, a bejárattól alig egy méterre futott a kerékpárút, ezért a kész munkákat itt is szét kellett verni, hogy levezessék a bicikliket az úttestre. A Kossuth Lajos sugárúton elméretezték a villamosmegállókba az esőbeállót, ezért újra kellett bontani egészen az alapig. Atán kiderült – amit az építőiparban már régóta suttogtak –, hogy az egyik konzorciumi tag, a Szeviép Zrt. csődveszélybe került, majd tönkre is ment, maga mögött hagyva több tucat kifizetetlen alvállalkozót, újabb hónapos csúszással megtoldva a projektet. Az ügy miatt 2010 őszén tüntetéssorozat indult Szegeden. Jellemző attitűd egyébként a teljes projektre, hogy a fennakadásoknál mindenki igyekezett lerázni magáról a felelősséget, ahogy ezt a tüntető alvállalkozók követeléseinél is tették. A választások utáni politikai fordulatok a villamosprojekt beruházását levezénylő cég, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. élén is változást hoztak, s úgy tűnt a munkálatok is olajozottabban működnek, de mintha átok ülne az 1-es vonalon: ismét újrabontások kezdődtek. Az átadás után közel egy évvel kiderült ugyanis, hogy az 1-es pályáján a sínközi betonelemek lefektetésénél használt technológia nem vált be: az összes elem kettérepedt. A Szeged Pólus Kft. úgy tájékoztatott minket, hogy az alapbeton és a bazaltbeton között a sérült részeknél nem működik a kötőhíd, ez vezetett a repedésekhez. A garanciális javítások azóta is folynak: szakaszonként halad a felső betonréteg cseréje.

Szétcsúszott kanyar az Indóház téren?

Most viszont egy „frissen elrontott” szakasz miatt kellett légkalapácsot ragadniuk a munkásoknak, hogy betont törjenek. Helyszíni szemlénken azt tapasztaltuk, hogy a Gőz utca – Indóház tér kanyarulatánál bontották fel a sínek körüli betonágyat. A sínek szétcsúsztak, ezért a nyomtáv szélesebb lett a tervezettnél, így nem tud rajta közlekedni a villamos. Konkrét kérdéseinkre – miszerint miért kell felbontani a betont – terepszemlénken kollégánkat arról tájékoztatták – miközben épp a munkaterületen kívülre tessékelték –, hogy azért „me’ föl kell”. A pontosabb tájékoztatás érdekében felkerestük kérdéseinkkel a Szeged Pólus Kft. illetékeseit is, tudni szerettük volna, hogy miért kellett felszedni a betont, mi a hiba oka és ki érte a felelős, illetve, hogy mikorra javítják ki. A Szeged Pólus Kft. levélben válaszolt megkeresésünkre.

Hőmozgás miatt mozdultak el a sínek

„A vágánybeépítést követően hőmozgások miatt torzulásokat észleltünk a vágánygeometriában a Gőz utcai fordulóban, ezért javítást rendeltünk el. A vágányrendszer gyártója javaslatára a kivitelező megerősített burkolattal építi újra ezt a részt az Indóház téren. A kivitelező jelenleg ezeket a munkálatokat végzi. A javítás a kivitelező költségén történik, a megrendelő számára költségnövekedést nem jelent. Emiatt nem csúszik a projekt, a tervezett befejezési határidő december közepe” – tájékoztatta portálunkat Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgató.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.