Közélet

Pálffy: A közmédia ne a kereskedelmivel versenyezzen

Pálffy: A közmédia ne a kereskedelmivel versenyezzen

2011. október 15., szombat
Pálffy: A közmédia ne a kereskedelmivel versenyezzen

A közmédiának a technika újításával kellene lépést tartania ahelyett, hogy megpróbál versenyezni a kereskedelmi médiával – vallja Pálffy István KDNP-s országgyűlési képviselő, akivel szegedi sajtótájékoztatója után beszélgettünk szerkesztőségünkben.

A beérkező nézői vélemények és észrevételek alapján indokolt a közszolgálati Kossuth Rádió középhullámú esti műsorának visszaadása –

Pálffy István

emellett tört lándzsát

pénteki tájékoztatóján

, s erről kezdtünk beszélgetni a SZEGEDma.hu szerkesztőségében. A korábbi televíziós személyiség szerint a határon túli magyarok egy részének ugyanis szinte ez az egyetlen információforrása, illetve az anyaországgal történő kapcsolattartás gyakorlatilag kizárólagos eszköze, ezért nem elégséges, hogy interneten keresztül elérhető az adás. Az idősebb korosztály nem valószínű, hogy élni tud a világháló nyújtotta lehetőséggel. A közmédiára költött 65 milliárd forinthoz képest elenyészőnek tartja azt a 300 millió forintot, amit erre a célra kellene fordítani, különösen annak tükrében, hogy egy szappanopera-szerű produkcióra 2 milliárdot költenek. A politikus elmondta, középhullámon reggel fél öttől este kilenc óra öt percig sugároz a Kossuth, így a határon túliak nem tudják azt este, éjszaka hallgatni.

Pálffy Istvánt arról is faggattuk, mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket az új, január 1-jén életbe lépett médiatörvény, mely az elfogadásakor rengeteg bírálatot kapott különböző körökből. A médiapolitikus úgy felelt: nem könnyű ezt megítélni. Ha onnan közelítünk, hogy 278 millió forint bírságot róttak ki az egyik országos kereskedelmi televízión futó valóságshow-ra, akkor a médiatörvény jó. Viszont ha azt vizsgáljuk, teljesíti-e a közszolgálati média azokat a kötelezettségeket, amiket a jogszabály vele kapcsolatban megfogalmaz, akkor már talán egy kicsit más a törvényhez igazodó működésnek a megítélése. „A közszolgálat maga mindig egy közösségi célrendszerrel jön létre. Ez azonban változik, részben aszerint, hogy feladatait teljesítette, netán céljait elérte vagy sem. Nem az a cél, hogy a kereskedelmi televíziókkal műfajokban versenyezzen a közszolgálati média” – hangsúlyozta Pálffy István. Szerinte egy olyan piacon például, ahol számtalan szappanopera van – köztük több hazai is –, nem feltétlenül indokolt erre 2 milliárdot költenie a köztelevíziónak a 65 milliárdos keretéből. „A kérdés az, hogy hol van az a közszolgálati filozófia, aminek érezhetően ott kellene lennie ezekben a műsorokban” – fűzte hozzá. A KDNP-s politikus hangsúlyozta, ezekben a kérdésekben természetesen nem neki kell döntenie. Ő annyit lát, hogy mire költik el a pénzt, azt viszont nem, hogy emögött milyen filozófia rejlik. Így erről a kérdésről inkább mint korábbi tévés személyiség alkot véleményt. Eleve nehéz az összehasonlítás a kereskedelmi médiával, ami a nézettségi, hallgatottsági adatokat illet – folytatta. Biztos, hogy nem a jelenlegi szinten kellene tartania a közmédiának, ezért is különösen fontos, hogy érezhető legyen a műsorok mögötti filozófia, aminek át kellene jönnie a néző, illetve a hallgató számára. Mindez persze egyáltalán nem zárja ki a szórakoztató produkciókat – fogalmazott a KDNP-s politikus hozzátéve, hogy a közösségi célok sokszor drágák. Mindig szem előtt kell viszont tartani, hogy ez egy közfeladat, erre szegődik valaki, aki eszerint akar dolgozni, alkotni – fűzte hozzá. A KDNP-s képviselő úgy értékelt: az országos kereskedelmi televíziók 1997-es elindulása óta nem tudott lábra állni a közmédia, nem találja a helyét. Mindez persze felveti azt a kérdést, hogy milyen stratégiát kell követni a következő időszakban, milyen új utakat lehet keresni, illetve találni. „Figyelembe kell venni azt is, hogy néhány év múlva már nem a ma megszokott csatornákon keresztül fog zajlani a médiatevékenység. Nem látom sajnos, hogy ebben előrelépne a közmédia” – fűzte hozzá. Pálffy szerint éppen ebben kellene vezető szerepet vállalni, gondoljunk csak az okostelefonokra vagy épp egyéb mobileszköz-alkalmazásra.

Pintér M. Lajos – Varga Anna

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.