A múlt találkozik a jelennel - interjú Zetényi-Csukás Ferenccel
2011. október 27., csütörtök
Családja Csanád vezértől származtatja magát, nevükkel sűrűn találkozni Zsigmond király okirataiban, II. Ulászlótól kaptak birtokot és nemesi rangot, nagybátyja repülős vezérkari alezredesként Horthy István parancsnoka volt.
Családjában 56-os mártír, pécsi ipartestületi elnök, akadémikus, németországi vállalkozó – aki a németországi magyarok baráti körének aacheni elnöke – és polgármester éppúgy megtalálható, mint a Süsü meseírója. Ő a repülés és a világháborús hősök elszánt kutatója, könyveket ír és ad ki, lovag és vitéz is egyben.
Zetényi-Csukás Ferenc
itt él közöttünk, személyében a múlt találkozik a jelennel, és azon dolgozik, hogy ez a múlt megőrződjék a jövőnek.
– Igen kiterjed az önök családfája, a társadalom és a történelem számtalan pontján bukkan elő egy-egy Csukás.
– Aachenben élő
István
és a komáromi
László
nagybátyáim vezették végig a család történetét Csanád vezértől származtatva. Ez nem legendárium, hiszen mindent aprólékosan, okiratok alapján tüntettek fel. Az én közvetlen családi ágam 1130-ból eredeztethető
Pókától
és az ő két fiának,
Véke
és
Pike
nemzetségéből. Én magam a zetényi-Pike ágnak vagyok a tagja. Az már csak külön érdekesség, hogy az angol nyelvben a pike csukát jelent. A történelem számos pontján felbukkannak a család tagjai, így például az 1479-es kenyérmezei csatában a magyar sereget
Báthory István
és
Kinizsi Pál
mellett a had jobb szárnyát is egy Csukás vezette. De ezek a távoli idők már elmúltak.Valahogy úgy van ez, hogy aki csak az őseivel tud dicsekedni, az olyan mint a krumpli, az értekes része már a földben van. Aki viszont a családtagjaim képeit nézi, könnyen felfedezheti a közös arcvonásokat, az erős arccsontot, a kunokkal közös faji jegyeket. Harmad unokabátyám
Csukás István
, a Süsü megalkotója,
Csukás Dénes László
nagybátyám a híres búvár-felfedező Cousteau kapitány első számú búvárfilmese volt, és ő az első a magyarok közül, aki a magyar hajóépítés csúcsa, az SMS Szent István csatahajó roncsához lemerült. Tavaly év végén volt egy nemzetközi Csukás-találkozó itt Szegeden, ahol 126 Csukás ült az asztalnál úgy, hogy az izlandi vulkán miatt többen nem tudtak repülőre szállni és eljönni. A kutatásaim során nagyjából 350 családtaggal vettem fel a kapcsolatot, akik Felvidéken, Angliában, Argentínában és az Egyesült Államokban élnek, de Magyarország számos városában is laknak Csukások. Erdélyben van egy nagyon kiterjedt ág, akik a jövőben szintén szerepelni fognak a családfán.
– Rendőrtisztnek készült, de sohasem bújt egyenruhába, viszont nemrég vették fel a Szent György Lovagrend tagjai közé.
– Édesapámnak volt a kívánsága, hogy rendőr legyek, ezért a Rendőrtiszti Főiskola vagyonvédelmi szakát végeztem el, a felsőfokú biztonságszervezői és magánnyomozói szakkal együtt. Korábban történelemtanár, vagy történész szerettem volna lenni, már akkor is érdekelt a rég- és közelmúlt történetkutatása. A humán pályától viszont egy ideig elég messzi kerültem, amikor az Újpesti Gépelemgyár energetikusaként dolgoztam. Amikor már lehetett, kiváltottam a magánnyomozói engedélyt és egy vagyonvédelmi céget alapítottam, ami a mai napig itt működik Szegeden, ahová végül is nősültem. A cég biztosít számomra egyfajta anyagi egzisztenciát, így már az írásnak és a kutatásnak is szentelhetek időt. Persze ez az írói véna megtalálható a család szinte minden tagjában. A Lovagrend pedig Európa legrégebbi, 1326-ban alapított társasága, ahová csak meghívásra lehet bekerülni, amit jórészt karitász munkával lehet kiérdemelni, és ezt a tevékenységemet ismerték el azzal, hogy én is tagja lehetek. A Vitézi Rend pedig a napokban nevezett ki Csongrád megye Székkapitányának. – Nemrégiben a szegedi Közéleti Kávéház egyik kiemelkedő programjaként repüléstörténeti konferenciát is szervezett. Hogyan került a repülés, pontosabban a repüléstörténet közelébe? – Amikor bevonultam katonának még csak suttogva lehetett arról beszélni a családomban, hogy Zetényi-Csukás Kálmán, Magyar Királyi vezérkari alezredes, a Második Repülődandár parancsnoka volt. Nyilván nem vetett volna jó fényt rám a Néphadseregben egy „horthysta” rokon. Ekkor akadt a kezembe Kálmán bácsi néhány fényképe is, ami igazán hihetetlen úton a Dontól, Ilovszkojéből került vissza hozzánk. Olyan sejtelmes volt ez a történet, hogy pont ezért kezdett el érdekelni, mert nem lehetett róla beszélni. Akkoriban Kecskeméten, a repülőtér közelében laktam, és gyerekként sokat játszottunk arrafelé. Később kamaszként megismerkedtem pilótákkal, repülős tisztekkel, akik nagyon sokat meséltek a Dongó századról, amit Kálmán bácsi vezetett, és arról is, hogy Horthy Istvánnak, a kormányzó fiának ő volt a közvetlen parancsnoka. Persze mindezt kamaszfejjel nehéz volt feldolgozni, hiszen akkoriban azt tanították, hogy a horthysták voltak a rosszak, ők voltak a másik oldal. Én pedig 12 évesen nem értettem, hogyan lehet valaki rossz, aki az életét áldozta fel a hazájáért. Ahogy teltek-múltak az évek, és a családfakutatásnak is igen nagy a hagyománya nálunk, egyre mélyebbre ástam magam a történetbe, levéltárakban kutattam, régi levelezéseket olvasgattam. Ekkor bukkantam például a feleségének a történetére. Kálmán bácsi hitvese Mudin Gabriella, akinek édesapja Mudin István volt, az első hazai kalapácsvető, a nehézatlétika magyarországi megteremtője. Nagybátyám sógora pedig az a Jekelfalussy Piller György, aki 1933–44 között a Magyar Királyi Testőrségnél is szolgált alezredesként, szintén kiváló sportoló, kétszeres olimpiai bajnok vívó volt. Ezek mind-mind olyan „súlyos” nevek, olyan kiemelkedő életutak, annyi történelmi eseményen ívelnek át, ami még inkább arra ösztönzött, hogy tovább folytassam a kutatásaimat. – Horthy István még élő rokonai, leszármazottai barátként szeretik és tisztelik. Honnan ez a kapcsolat? – Özvegy Horthy Istvánné, Ilona asszony 94-dik éves, jelenleg Angliában él és nemrég Magyarországra látogatott. Én voltam az aki Punka György és Szentgyörgyi Dezső mellett lehetővé tette Budaörsön, hogy azzal a repülőgéppel, amivel hetven évvel ezelőtt repült ismét levegőbe emelkedhessen, majd Böhönyére, a férje emléktáblájához egy katonai helikopterrel vigyék le. Nagyon érdekes, hogy Ilona asszony túl a kilencvenen nem nagyon lát rá a magyar politikára és kevés embert fogad el, ezért megtiszteltetés a vele való kiváló kapcsolat, sőt sofőrjének és testőrének is elfogadott. De jó a kapcsolatom a fiával is, akit szintén Istvánnak hívnak. Még hetven évesen is teljesen az édesapjára hasonlít alakjában, és mentalitásában is egyaránt. Ismerik, tudják ki volt a nagybátyám, azt is elismerik és támogatják, amit a doni hősök, és a többiek élettörténetének kutatásában, emlékeik ápolásában elértem. Létezik egy szervezet, a Horthy István Mártírok és Hősök Alapítvány, aminek a titkára vagyok. Ennek az alapítványnak az a célja, hogy az elfeledett, a hazájukért vérüket, életüket ontó magyar hősöknek minél több emléket állítsunk. Így lesz hamarosan emléktáblája az ígéretek szerint Horthy Istvánnak, és nagybátyámnak Zetényi-Csukás Kálmánnak a szegedi repülőtéren, hiszen mindketten Szegeden kapták meg a kiképzést az egyik német géptípusra. Ha már a jelenlegi polgármester kijelentette, hogy Horthy Miklósnak nem lehet a városban szobra, legalább a fiának és a nagybátyámnak lesz egy emléktáblája, hiszen a kormányzó fiáról mindent el lehet mondani, de azt, hogy fasiszta lett volna, azt nem. De arról, hogy a kormányzónak is legyen emléke a városban, nem tettem le, hiszen nélküle talán Magyarország sem lenne és sok minden nem létezne a mai Szegeden. Nem lenne egyetem, nem lennének iskolák, nem létezne a Honvéd téri templom sem. Őt úgy kell elfogadni, amilyen volt! Örökre megbélyegezni valakit bűn! Bűn a családjával, bűn az emlékével szemben, de bűn azokkal szemben is, akik érte, vele dolgoztak, harcoltak. – Gyakran emlegetik önt a jobboldal kapcsán, mégsem szerepel egyik szervezet tagjai vagy tisztségviselői között. – Úgy érzem, hogy többet szeretnék szerepelni az országos és a szegedi közéletben, viszont mindezzel együtt nem vagyok jobbikos, nem vagyok gárdista, vagy véletlenül sem nacionalista. A Horthy Miklósról való megemlékezéseken szívesen részt veszek, ilyen volt például amikor a kormányzó emlékének tiszteletére egy menetet tartottunk a Kass szállótól a hajdani alsóvárosi gazdakör székházáig, mintegy keretbe foglalva Horthy kormányzói életútját, ami szorosan kötődött Szegedhez. A Vitézi Rend által meghirdetett budapesti Horthy-szobor felállításában és a szegedi Horthy-szobor mellett teljes mellszélességgel kiállok és támogatom. Mindenkinek meg kell adni a lehetőseget, hogy az általa nagyra tartott államférfi előtt tiszteleghessen, legyen az jobboldali vagy baloldali beállítottságú!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.