Közélet

LMP: új luxusautó helyett több lakásfenntartási támogatást

LMP: új luxusautó helyett több lakásfenntartási támogatást

2011. szeptember 23., péntek
LMP: új luxusautó helyett több lakásfenntartási támogatást

Botka László luxusautó-vásárlási ügyében immár a Lehet Más a Politika is megszólalt. Szerintük más célokra is lehetett volna költeni a súlyos milliókat.

Mint arról szerdán beszámoltunk:

egy prémiumkategóriás SAAB-ra

cserélte le

Botka László

, Szeged polgármestere a „régi” négyéves autóját.

Haág Zalán

(Fidesz-KDNP) szerint semmi sem indokolja az adófizetők pénzéből finanszírozott tízmillió forint feletti luxuskiadást. Az ügyben újabb fejlemény, hogy a Lehet Más a Politika is kifejtette álláspontját.

Az LMP Csongrád megyei szóvivője, Málovics György pénteken az alábbi nyilatkozatot bocsátotta ki, melyet változtatás nélkül közlünk.

Új luxusautó helyett több lakásfenntartási támogatást - avagy mire is jó 10 millió Ft Szegeden?

Tegnap óta tudjuk, hogy a polgármesteri hivatal mintegy 10 millió forint értékben új luxusautót vásárolt Botka László részére. E magatartás azon túlmenően, hogy dzsentrimagatartás, hiszen egy szociális vívmányait folyamatosan lebontó megyei jogú város polgármestere teszi, káros is a város szempontjából. E 10 millió forintot ugyanis a város innentől más célra felhasználni nem tudja. Pedig lenne mire. Ha ugyanis e pénzt Szeged a helyi kiegészítő lakásfenntartási támogatás kiegészítésére fordítaná, akkor ezen, Szeged legrászorulóbb háztartásainak járó támogatási forma idén négyszeresére emelkedhetne. Nem mindegy tehát, hogy mire költ el Szeged városa 10 millió forintot. Arról nem is beszélve, hogy Botka László elvileg egy baloldali városvezető… Mint azt tegnap óta tudjuk, a polgármesteri hivatal mintegy 10 millió Forint értékben új luxusautót vásárolt Botka László részére a mostanra 'kiszolgált' 4 éves autó helyett. E magatartást – sajnos – az elmúlt 20 év politikai elitjének viselkedése alapján akár normálisnak is tekinthetnénk, hiszen számos példát találunk arra, hogy a politikai elit nem képes az önkorlátozásra. Még akkor sem, amikor erre kirívóan nagy – és egyre nagyobb – szükség lenne az ország helyzetéből, és a társadalom széles rétegeinek nehéz életkörülményeiből adódóan. Az, hogy az ilyen típusú magatartást normálisnak tarjuk-e, értékválasztás kérdése. Van, aki szerint normális, hiszen pozíciójából fakadóan megérdemli. Nyilván közéjük tartozik Botka László is, aki ily módon is megjutalmazza magát kemény és áldozatos munkájáért. Sokat dolgozott érte, örüljön hát neki. Van azonban, aki szerint ez a típusú dzsentrimagatartás, amelynek értelmében egy, a korábban elért szociális vívmányait folyamatosan lebontó megyei jogú város polgármestere magának 10 millió forintos autót vásárol, nem megengedhető, és sajnos a politikai elit felelőtlenségének és mérhetetlen önzőségének záloga. Szervezetünk egyértelműen az utóbbi álláspontot képviselők közé tartozik. A 10 milliós autó vásárlása azonban nem csak etikai kérdés, hanem konkrét gyakorlati vonatkozásokkal is bír, nevezetesen: e 10 millió forintot a város más célra felhasználni nem tudja. Bár e 10 millió forintos tétel a város majd 70 milliárd forintos költségvetésében elenyészőnek tűnhet, hiszen annak mindösszesen mintegy 1,5 tízezreléke, azaz 0,015 százaléka. Ugyanakkor érdemes megnézni azt, hogy az absztrakt számok – azaz e 10 millió forint – mit is jelentenek egy konkrét esetben, nevezetesen: hogyan befolyásolná ez a 10 millió forint Szegeden a 2011. szeptember 30-i közgyűlésen a szegedi Közgyűlés által létrehozandó ún. helyi kiegészítő lakásfenntartási támogatás mértékét. E támogatást Szeged „jövedelmi és vagyoni viszonyaik alapján legrászorultabb” háztartások kapják, és: • átlagos havi összege 1.670 Ft lesz háztartásonként, ami • éves szinten háztartásonként átlagosan mintegy 20.000 Ft-ot jelent. Mivel e támogatási forma 2011. szeptember 1-től jár, idén e háztartások az összeg egyharmadát, átlagosan mintegy 6.680 Ft-ot fognak kapni. Mivel ezt a becslések szerint ezt szeptembertől év végéig – havonta növekvő számú – mintegy 800 háztartás fogja Szegeden igénybe venni, az önkormányzat által 2011-ben e célra fordított összeg mintegy 3 millió 340 ezer Ft – éves szinten mintegy 10 millió Ft, éppen egyenlő Botka új szolgálati autójának árával. Mindez azt jelenti, hogy ha a botkai autóbeszerzés összegét e támogatási forma kiegészítésére fordította volna az önkormányzat, akkor: • Idén Szeged legrászorulóbb háztartásainak a jelenleg tervezett összeg majd négyszeresét adhatta volna. • Ha pedig Botka új luxusautójának árát jövőre költi el az önkormányzat lakásfenntartási támogatásra, akkor – arányosan a 2011-es költségekkel számolva – 2012-ben a legrászorulóbbaknak a tervezett összeg dupláját adhatta volna. Nem mindegy tehát, hogy mire költünk el 10 millió Ft-ot Szegeden: polgármesteri luxusautóra vagy a legnehezebb helyzetűek megsegítésére - vagy bármi más értelmes dologra. Különösen nem mindegy ez egy olyan társadalmi-gazdasági környezetben, ahol tömegek tartják egyre nehezebben fent lakásukat. És akkor még nem is írtunk arról, hogy az általunk vázolt lehetőség csupán kettő a sok közül. Vagy arról, hogy Botka László elvileg egy baloldali városvezető…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.