A szegedi árok - villamos-felújítás és közműcserék a belvárosban + FOTÓK
2011. augusztus 9., kedd
Ugyan még messze van a novemberi határidő, azonban a szegediek türelmét egyre inkább próbára teszi a belváros állapota. Több, a környéken rendszeresen járó olvasónk jelezte, nemhogy gépeket, de még embert is csak elvétve látni a munkaterületen. Az egymásra „torlódott” felbontások pedig szinte megbénítják a közlekedőket. Az Aradi vértanúk terétől húzódik az a mélységében, hosszában és korban már tektonikailag is jelentős árok, mely kettévágja a belvárost. Csak reménykedhetünk, hogy a Google műholdjai nem most fényképezik végig Szegedet, mert akkor évekig fog látszódni ez a „földtani sebhely” a belváros internetes térképén. A június közepén kezdődő munkák során nagy erőkkel vonultak fel a bontást végző gépek és emberek, felszedték a síneket, a betonlapokat, majd nekiálltak a közműcserének is.
Pókháló a föld alatt
Az 1-es villamosvonal rekonstrukciója az egész szakasz legneuralgikusabb pontja, hiszen a belvárost átszelő pályatest évek óta meglehetősen rossz állapotban volt. A munkálatok során „embernyi” mélységben kellett az alapot kiszedni olyan helyen, ahol a föld mélye pókhálószerűen rejt különböző csöveket, kábeleket, vezetékeket, ráadásul a Zrínyi utcában található az SZKT egyik jelentős elosztóközpontja is. A történetet nehezíti az is, hogy több szolgáltató erre az időszakra tette a csatlakozó utcákban évek óta húzódó vezetékcseréit. A nyári hőségben folyó munkálatok egyelőre megrekedni látszanak, azonban a vezetékcsonkok rákötései, a közműkiváltások folyamatban vannak, melyek nem mutatnak ugyan látványos eredményt, de nagyon fontos része a teljes, faltól falig tartó felújításnak.
Gyalogosok a munkagödör mellett
A szakasz felújítása persze nem lehetséges a gyalogos és az autós forgalom zavarása, akadályozása nélkül. Ugyan lakások csak kis számban vannak a környéken, a forgalom mégis ezen a területen a legnagyobb, hiszen itt található sok tömegközlekedési eszköz megállója, a nagyposta épülete, számos bank és hivatal is. Egy részről persze a kivitelező feladata a munkaterület és emellett a közlekedők védelme, de a gyalogosoktól, kerékpárosoktól is nagy óvatosságot igényel az amúgy is kaotikus közlekedés. Számos helyen tapasztalható, hogy a kifeszített szalagokat, a felállított védőkorlátokat figyelmen kívül hagyják, sőt nem egyedi eset az, amikor egyenesen a munkagödrön kelnek át. Ilyenkor mindkét fél „ludas” a dologban.
„Itt van az ősz, itt van újra…”
A területet hétfőn bejárva azt tapasztaltuk, hogy csak néhány helyen van kész a betonalap. A hasonló felújítások során mindig akut probléma az időjárás. A földmunkákat sokszor nehezíti az eső, mely átláthatatlan sártengerré képes változtatni a még oly gondosan kialakított területet is. Egyelőre a földmunkák nagy része elkészült, viszont az ősz, illetve természetes velejárója, az esős idő elkerülhetetlenül közeleg, nem beszélve az iskolakezdésről, amikor gyermekek serege és az őket szállító autók lepik el a belvárost. Csak remélni tudjuk, hogy a közművek kiváltása, valamint a villamospálya rekonstrukciója addigra már olyan készültségi fokon áll majd, hogy élhetőbb és közlekedhetőbb lesz a város.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.