Elkezdődtek a Biopolisz második felvonásának munkálatai + FOTÓK
2011. július 14., csütörtök
Megújulnak a járdák a Semmelweistől az Oldal utcáig
A munkaterület átadásával, a lakók és a közintézmények, valamint a hatóságok egyeztetésével elkezdődött a Biopolisz projekt második szakasza, ahol a belváros klinikai részén újulnak meg decemberig a közterületek. Járda és útrekonstrukció tartozik bele a mostani szakaszba. Korábban a 8-as troli útvonala újult meg a Semmelweis–Markovits utca között, ahol az úttest teljes felújítása mellett a közműveket is kicserélték, gondoskodva ezzel az épülő új klinikai tömb többletigényéről is.
Először a közművek, azután a járdák
Akkor a Markovits utcán túl a Liliom utcáig és a Bánomkert sorig csak a közművek cseréjére került sor, amikor is az útburkolat egy könnyített, ideiglenes felülettel lett ellátva. A mostani szakaszban már a járdák és a zöldterületek felújítása, átalakítása, rendbetétele lesz a feladat. Az önkormányzat által elnyert pályázaton a nettó 260 millió forintos munkából 190 milliót az unió finanszíroz. Ugyan még a támogatási szerződés nincs aláírva, de a közbeszerzési eljárás után a nyertes Biopolisz Park Konzorcium – melynek vezetője a Colas Zrt. – már nekiláthat a munkának, hogy az előre tervezett decemberi átadási időpontot tartani tudják. A Tisza Lajos körút és a Markovits utca között a kétoldali járdák és a zöldfelület újul meg, ezt követően pedig a Markovitstól a Liliom utcáig történik meg a faltól-falig rekonstrukció. A harmadik ütemben a Liliom utcától a Bánomkert soron egészen az Oldal utcáig folyik majd a felújítás. „Az utak sávszélessége nem változik jelentősen” – mondta el portálunknak Máté Tamás projektigazgató. „Azonban a kétirányú forgalom megszűnik, és mindenütt egyirányúvá fog válni, viszont a Liliom utca továbbra is kétirányú marad. Alapvetően térburkolatokkal fog megújulni a terület, az aszfalt járdákat klinker illetve beton alapanyagú kiselemes burkolatra cseréljük.”
Ütemezés: lépésenként az új járdák felé
A Semmelweis utca – Tisza Lajos körút – Markovits utca közötti szakasz befejezési határidejét szeptember közepére vállalta a kivitelezést végző konzorcium. A következő másfél hónapban már a Markovitstól a Liliom utcáig folyik majd a munka, hogy végül az oldal utcáig december elejére végezzenek. „Ebbe persze beleszólhat az időjárás is” – folytatta a projektigazgató. „Az is késleltető tényező lehet, ha találunk még valamit a föld alatt, ami eddig még nem került elő a területen végrehajtott közmű-rekonstrukció folyamán” – utalt a hasonló kivitelezéseknél sűrűn előforduló problémákra, melyek miatt szinte „kódolva vannak” a csúszások. Önkormányzati döntésként szakaszolódott ennyi részre a terület rekonstrukciója, melynek első lépcsőjeként a közművek cseréje, és a 8-as troli útvonala, a mostani második ütemben pedig a kapcsolódó közterületek újulnak meg, hiszen egy-egy munkaszakasz csak így fér bele a tavasztól késő őszig tartó időszakokba.
És ha jön a tél?
A közbeszerzési eljárás igencsak kötött menete miatt kezdődik el a munka csak most, ami vélhetően belecsúszik majd a téli, zordabb időjárásba is, de amint azt megtudtuk, akkor már nem fognak vizes technológiával dolgozni és a munkálatok befejező szakasza esik a hideg által uralt hetekre. A csúszások ugyan elkerülhetetlenek, mivel öreg városrészről van szó, ahol a korábbi időszakokban csak toldozgatás-foltozgatás történt az egyes közműveken, s ezek nyomvonala gyakran nem esik a megadott helyre, illetve elképzelhető olyan vezeték-nyomvonal is, ami nem is szerepel a térképeken. „A vállalkozó feladata az, hogy az időjárásnak megfelelően első osztályú munkát végezzen” – emelte ki a szakember.
Forgalomkorlátozások minden mennyiségben
A területen számos nagyforgalmi intézmény is találhat, bár ezek közül kettőnél a nyári időszakban kisebb a mozgás, így az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola, valamint a két kollégium esetében a mostani időszak nem jelent problémát, de szeptembertől már ők is jelentősen érintve lesznek. A női klinika illetve az új klinikai épülete azonban már más kategória, hiszen itt jelentős a betegforgalom, illetve több mentőjármű is közlekedik a két intézmény irányába. „Minden intézménnyel egyeztettünk és tájékoztattuk őket a beruházás részleteiről” – folytatta a projekt bemutatását Máté Tamás. „Még a közmű-rekonstrukció során a női klinika bejáratát az intézmény kérésére áthelyeztük a Markovits utcába, amit továbbra is szerettek volna megtartani, így őket a korlátozás nem érinti.” A 8-as troli közlekedése is zavartalan lesz, csak a Semmelweis utca Tisza Lajos körút felőli bejáratánál készül majd egy ívkorrekció, amellyel megkönnyítik a csuklós járművek befordulását, de ezt jó előre egyeztették már az SZKT-vel. Az új klinika főbejáratánál minden esetben biztosítják a gyalogos forgalmat, az általános iskola forgalma viszont csak a Semmelweis utcán keresztül oldható meg, de erről még folynak a megbeszélések. A kollégiumokat a keresztutcákon lehet megközelíteni, így őket sem fogja különösebben zavarni a munkavégzés. A személygépkocsi forgalom azonban az építés ideje alatt jelentősen korlátozva lesz, amikor is a Markovits és a Liliom utca között és később a Bokor utcáig teljesen le kell zárni a területet.
Jelentősen változik a parkolási rend
A munkálatok befejezését követően a parkolás rendje a Markovits utcáig változatlanul mindkét oldalon tiltva lesz. A Liliom utcától azonban visszafelé, a Markovits utca irányába lesz egyirányú a kijutás. Az összes szakaszon felfestett kerékpársávok kerülnek kialakításra, melyeken a biciklisek számára kétirányú forgalom fog megvalósulni. „A parkolás mindig sarkalatos kérdés” – beszélt a parkolásról a projekt igazgatója. „Az új klinikával szemben szűnnek meg parkolóhelyek, de a beruházás végén nagyjából ugyanennyi parkolóhely fog megmaradni, ezek a klinika oldalába kerülnek áthelyezésre.” A mostani helyzethez hasonlóan párhuzamos beállású rendszer marad, illetve megmaradnak a mozgáskorlátozott parkolók is. Más a helyzet a Liliom és a Bokor utca közötti szakaszon, ahol rengeteg gyeprácsos, merőleges parkolóhely van, melyeknek nagy részét megszüntetik, helyette csupán csak kilenc hely marad a közterületen. A mostani parkolószám az új klinikai tömb megépülésével fog visszapótlódni. Ezzel viszont a parkolóra vadászók egy „légüres térbe” kerülnek, hiszen a felújított területen már nem, az épülő klinikánál pedig még nem lehet lerakni a gépkocsikat. Így érdemes nemcsak a felújítás, hanem az azt követő időszakban is jól meggondolni, hová is tesszük az autókat. „Ez egy ugyanolyan uniós projekt, mint a Gutenberg utcai” – zárta a projekt bemutatását Máté Tamás. „Ott is előírás volt, hogy nem kerülhet bele a fizetős rendszerbe, kikerült a parkolási övezetből. Ahhoz hasonlóan az itten helyek sem lesznek fizetősek. A projekt végén a kilenc új, valamint az új klinika oldalában lévő tíz hely ingyenessé válik.” A Biopolisz projektben érintett szakasz megtekintéséhez kattintson IDE.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.