Közélet

Július 1-jétől változnak a közlekedési bírságok

Július 1-jétől változnak a közlekedési bírságok

2011. június 30., csütörtök
Július 1-jétől változnak a közlekedési bírságok

Július 1-jétől változik a közúti közlekedési szabályszegések bírságolási rendszere, egyes szabályszegések szigorúbb elbírálás alá esnek, illetve több, úgynevezett előéleti pontot jelentenek - erről Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője beszélt csütörtökön újságíróknak.

Óberling József

emlékeztetett: tavaly december 20-án fogadta el az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényt, amely pénteken lép hatályba. A legjelentősebb változás, hogy bizonyos jogsértések, így a gyorshajtás, a biztonsági öv használatának elmulasztása, a tilos jelzésen történő áthaladás, és ittas vezetés esetén a járművet vissza lehet tartani a bírság megfizetéséig. Ez a visszatartás azt jelenti, hogy a hatóság elveszi a forgalmi engedélyt. Szintén visszatartható a jármű akkor, ha az ellenőrzés során kiderül: a jármű üzembentartójának van közigazgatási bírság tartozása. Nem lehet azonban visszatartani járművet abban az esetben, ha valaki magyarországi bejelentett lakcímmel és érvényes adószámmal, adóazonosító jellel rendelkezik, így a rendőrség azt reméli, hogy ezek miatt a rendelkezések miatt elsősorban a külföldi hatósági jelzéssel ellátott gépjárművekkel elkövetett szabályszegések száma fog csökkenni. Óberling József ismertette: a visszatartásra országszerte várakozóhelyeket jelöltek ki, de a jármű őrzéséről a tulajdonosnak kell gondoskodnia, a tulajdonos birtokából nem veszik ki a járművet. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az Európai Parlament a jövő héten fogadja el várhatóan azt a tervezetet, amely lehetővé teszi a tagállamok közti adatcserét, így a rendőrség jogosult lesz külföldi szabályszegő esetén is adatot kérni a nyilvántartásokból. A július 1-jével hatályba lépő módosításról elmondta: abban az esetben, ha gyorshajtás, biztonsági öv használatának elmulasztása, tilos jelzésen történő áthaladás, ittas vezetés miatt indul a közigazgatási eljárás és az elkövető a helyszínen ismertté válik, akkor az üzembentartóval szemben nem, csak a tényleges elkövetővel szemben folytatható le eljárás. Szintén változás, hogy kikerülnek közigazgatási eljárási körből a gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobiltelefon használatára vonatkozó rendelkezések, ezek a jövőben szabálysértésnek minősülnek és legfeljebb 30 ezer forint bírsággal sújthatók. Ugyanakkor az ittas vezetés eddigi szabálysértési alakzata és a megengedett legnagyobb sebesség túllépése átkerül a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések közé. Gyorshajtásnál ez alól kivétel a közigazgatási bírság hatálya alá nem tartozó sebességtúllépés – 15-20 kilométeres óránkénti sebességtúllépés – az továbbra is szabálysértésnek minősül. Nincs tolerancia a rendszerben, a legkisebb mértékű sebességtúllépés is szankciót von maga után - hangsúlyozta Óberling József. A sajtótájékoztatón kiosztott táblázatok adatai szerint például ha valaki 50 kilométeres óránkénti sebességkorlátozásnál 110 kilométeres óránkénti sebességgel halad, 130 ezer forint bírságra és 6 büntetőpontra számíthat. Ha viszont ugyanebben az esetben már 120 kilométeres óránkénti sebességgel száguld, a bírság összege már 200 ezer forint és a büntetőpontok száma 8. Közigazgatási bírsággal sújtandó a jövőben ha valaki áthalad a tilos jelzés ellenére a vasúti átjárón és az ittas vezetés szabálysértése is. Utóbbit szigorúbban sújtják, véralkohol-koncentrációtól függően 150, 200 vagy 300 ezer forint lehet a bírság és 6-8 büntetőpontot szabhatnak ki érte. A jogosítványt csak akkor veszi el a rendőrség, ha az ittasság foka eléri a 0,8 ezreléket, vagyis már bűncselekményi szintet ér el. Szigorodnak az egyes jogsértésekhez rendelt előéleti pontszámok: szabálysértéseknél 1-5 helyett 1-8 pont, gondatlan bűncselekmény esetén 6 helyett 9, szándékos bűncselekménynél 9 helyett 11 pont jár. Ez azt jelenti, hogy akár már két súlyos szabályszegéssel elérheti valaki a 18 pontot, amely a vezetési jogosultság fél évig tartó szüneteltetését vonja maga után. Változik a biztonsági öv használatára vonatkozó bírságolás is: lakott területen kívül 15 ezer, lakott területen kívül 30 ezer, autóúton és autópályán 40 ezer forint a bírság mértéke utazó személyenként. Ezért a szabályszegésért azonban nem jár büntetőpont. Ha a szabályszegő nem vitatja a szabálysértést, határozat nélkül, szóban mondja ki a hatóság képviselője a bírságot. Ha vitatja, akkor eljárás keretében írásbeli határozatot kell hozni. A bírságot készpénz-átutalási megbízással 15 napon belül kell befizetni, de bankkártyával és koncentrált akció esetén, ha a rendőrség nagy számban vesz részt az ellenőrzésben, továbbá pénzkezelésre is felhatalmazott munkatárs is van a helyszínen, készpénzzel is lehetséges. Az MTI kérdésére ez utóbbival kapcsolatban Óberling József azt mondta: nem tart attól, hogy ettől nőne a vesztegetési kísérletek száma. A bankkártyás fizetéssel kapcsolatban ugyancsak az MTI kérdésére elmondta: nincs a rendőrségnek terminálja, de épp 200 terminál beszerzéséről tárgyalnak. Bejelentette azt is, hogy a Közlekedési Hatóság hozza létre a központi bírságnyilvántartást, amelyből ellenőrizni tudják, hogy kik azok, akik egy esetleges korábbi bírságot nem fizettek ki. Újságírói kérdésre válaszolva elmondta: nincs kvótája a rendőrségnek, hogy mennyi bírságot kell kiszabni. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy idén januártól a központi költségvetést illeti meg a bírság összege, abból a rendőrség még az ellenőrzési költségeit se vonhatja le.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.