Közélet

A Mars téren viszik az uborkát, mert magyar + VIDEÓ

A Mars téren viszik az uborkát, mert magyar + VIDEÓ

2011. június 7., kedd
A Mars téren viszik az uborkát, mert magyar + VIDEÓ
Még semmi konkrét eredményt nem hozott a németországi hasmenésjárvány vizsgálata, melyért először a spanyol uborkát, nemrég pedig egy biofarm csíráit „tették felelőssé”. Bizonyíték még mindig nincs, de már milliárdokat bukott az agrárium. Kilátogattunk a Mars téri piacra, hogy meglessük, okozott-e komoly változást a járvány-ügy a termelők, eladók és a vásárlók viszonyában. Teljes a bizonytalanság a hetek óta tartó németországi coli baktérium ügy körül, aminek hatásai szinte egész Európában érezhetőek. A német hatóságok hétfőn délután kiadott közleménye szerint mégsem azok a biofarmról származó növényi csírák okozták a coli baktérium fertőzést és az ezzel járó hasmenésjárványt. Az illetékesek újabb laboratóriumi vizsgálatokat ígértek. A szakértők szerint a Magyarországon termesztett zöldségek egészségesek és veszélytelenek, így itthon nincs ok aggodalomra. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter azt nyilatkozta, hogy ennek ellenére közel hétmilliárdos kár érheti az agrárágazatot, amihez jelentősen hozzájárul az is, hogy Oroszország csütörtökön megtiltotta az Európai Unióból származó zöldségek importját. A magyar zöldségkivitel 10-15 százaléka irányul Oroszországba.

A Marson a helyzet majdnem változatlan

Portálunk kilátogatott a szegedi Mars téri piacra, hogy az őstermelőknél, eladóknál érdeklődjünk arról, mit éreznek ők a kontinensen végigsöprő fertőzési botrányról. „Én nem érzékelek visszaesést a zöldségvásárlásban” – mondta el a SZEGEDma.hu-nak Krucsóné Varga Piroska, aki főként burgonyát és uborkát árul a nagycsarnokban. „Nálam 100%-ban magyar terméket vehetnek, a vásárlóim tudják ezt, így nem is kérdeznek az uborkával kapcsolatban. Szerintem egyébként politikai játszma is folyik az ügyben.” A szabadtéri piacon 100 forintos uborkát áruló Péter Mihály elmondta, hogy kérdezgetik a vevők, magyar-e az uborka, és azt is, hogy mivel permetezik. Ez utóbbi egyébként általános jelenség, a kereslet egy egészen picit esett csak vissza az ő asztalánál. „Bizalmatlanabbak lettek az emberek, ez érezhető” – mondta Margit, aki úgynevezett biológiai védelemmel termesztett (a melegházban bogarak pusztítják el a kártevőket) paradicsomot árul. „De azt tudni kell, hogy ebben az időszakban csak magyar uborkák jelennek meg a piacon” – szögezte le a termelő. „A multikban fordulnak elő külföldi áruk. Nem akarom megbántani önöket, de szerintem a médiának nagy szerepe van abban, hogy pánikkeltésével egész Európában komoly károkat szenved az agrárágazat, s ez lecsapódik nálunk is. Szerencsére egyre többen vannak, akik a piacot választják, mivel a multik azok, melyek elárasztják külföldi termékekkel az országot. Egyébként a 20-35 éves korosztály körében jellemző, hogy zöldséget és gyümölcsöt egyáltalán nem vásárolnak a piacon, inkább a nagyáruházakból szerzik be” – állítja a termelő, aki szerint növekszik azoknak a vásárlóknak is a száma, akik a vegyszermentes termékeket keresik. A szegedi piacon a jelek szerint minden folyik a maga medrében, igaz ugyan, hogy többen írják ki zöldségeikre, hogy magyar termék, a vásárlók pedig gyakrabban érdeklődnek – főleg az uborka beszerzésénél –, hogy biztos hazai-e, de ezen a keddi reggelen is azt tapasztaltuk, hogy nagy a sürgés-forgás és telnek a kosarak a Marson.

Semmi konkrétum

A coli baktérium okozta hasmenéses járvány eddig huszonkét halálos áldozatot követelt, és 2300-an megbetegedtek, túlnyomórészt Németországban. A baktériumot Lengyelországban is kimutatták. A legfrissebb adatok szerint az elmúlt 24 órában csekély mértékben csökkent a fertőzés növekedésének üteme. Továbbra is nagy aggodalomra ad azonban okot, hogy a betegek közül változatlanul több mint 600-an vannak életveszélyben. A német hatóságok változatlanul nagy erőkkel nyomoznak a járványt terjesztő forrás után, eddig azonban semmilyen konkrét eredményre nem jutottak. A Városi Televízió összeállítása a témáról

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.