Szegedi trolibuszbotrány – az NFÜ feljelentést tett



A szegedi trolibuszbeszerzésekre kiírt közbeszerzés kapcsán a Szegedi Közlekedési Kft. vezetése gyanús összejátszásokra bukkant még év elején. Az SZKT a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez fordult. Az ügynökség „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál.
A SZEGEDma.hu elsőként számolt be
arról, hogy a szegedi elektromos közlekedési nagyprojekt során a forgalomba állítani tervezett 13 alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzésnél egy olyan konzorcium pályázata nyert, amely a szokásos átlagárnál darabonként mintegy 70-90 millió forinttal drágábban szállít járműveket a városnak. A tendert elnyerő társulás egyik tagját ráadásul 2010 novemberében, két nappal az ajánlattételi határidő vége előtt, 600 ezer forint tőkével hozták létre. A Szegedi Közlekedési Kft. decemberben kinevezett ügyvezető igazgatója,
Tóth István Tibor
, mikor átnézte a közbeszerzési eljárás dokumentumait az induló cégek közötti gyanús összejátszásokra bukkant, ezért kartellgyanú miatt bejelentéssel élt a Gazdasági Versenyhivatal, a Közbeszerzések Tanácsa és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) felé.
Már a Nemzeti Nyomozó Irodánál az ügy
Az NFÜ tájékoztatatása szerint (KÖZOP-5.2.0-07-2008-0002 azonosító számú) „Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése” projekttel kapcsolatban az ügynökség feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Nemzeti Nyomozó Irodánál a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 296/B.-a szerinti „Versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt. Az NFÜ Közlekedési Programok Irányító Hatósága szabálytalansági eljárást indított, melyet az ide vonatkozó törvények értelmében a Nemzeti Nyomozó Iroda határozatáig felfüggesztett. AZ NFÜ a Közbeszerzési Tanácshoz is fordult az ügy kapcsán, melyet első körben a tanács elutasított, e végzés ellen az NFÜ jogorvoslattal élt.
Összefonódó cégek
Gyimesi László
, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnöke a részletek ismertetve
, hogy a trolibuszokra kiírt közbeszerzési eljáráson induló cégek közötti összefonódásokat egy táblán szemléltette. Szeged városa 2010 szeptember 15-én tett ajánlati felhívást 10+5 jármű beszerzésére, amit három cég vásárolt meg: a cseh Cegelec és a Skoda, iletve a magyar LANTA-Consulting. Ketten adtak be pályázatot az Ikarus-Skoda konzorcium és a LANTA. Az ajánlattételek kidolgozásánál komoly a gyanú, hogy a szereplők összejátszottak, hiszen a vesztes LANTA Kft.-ből november 1-én kilépett
Liptai Árpád László, Szász Károly István, Bíró Marina Vasziljevna
az ARC Kft. tagjaiként részt vettek a győztes Ikarus-Skoda konzorcium vezető cégének, a Magyar Trolibusz Kft.-nek a megalapításában. Így Gyimesi szerint elképzelhető, hogy egyeztettek, tudtak arról, hogy a két pályázatban milyen számadatok szerepelnek, így könnyen lehet, hogy nem is alakult ki igazi verseny.