A szegedi trolibuszbeszerzésekre kiírt közbeszerzés kapcsán a Szegedi Közlekedési Kft. vezetése gyanús összejátszásokra bukkant még év elején. Az SZKT a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez fordult. Az ügynökség „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál.
A SZEGEDma.hu elsőként számolt be
arról, hogy a szegedi elektromos közlekedési nagyprojekt során a forgalomba állítani tervezett 13 alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzésnél egy olyan konzorcium pályázata nyert, amely a szokásos átlagárnál darabonként mintegy 70-90 millió forinttal drágábban szállít járműveket a városnak. A tendert elnyerő társulás egyik tagját ráadásul 2010 novemberében, két nappal az ajánlattételi határidő vége előtt, 600 ezer forint tőkével hozták létre. A Szegedi Közlekedési Kft. decemberben kinevezett ügyvezető igazgatója,
Tóth István Tibor
, mikor átnézte a közbeszerzési eljárás dokumentumait az induló cégek közötti gyanús összejátszásokra bukkant, ezért kartellgyanú miatt bejelentéssel élt a Gazdasági Versenyhivatal, a Közbeszerzések Tanácsa és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) felé.
Az NFÜ tájékoztatatása szerint (KÖZOP-5.2.0-07-2008-0002 azonosító számú) „Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése” projekttel kapcsolatban az ügynökség feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Nemzeti Nyomozó Irodánál a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 296/B.-a szerinti „Versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt. Az NFÜ Közlekedési Programok Irányító Hatósága szabálytalansági eljárást indított, melyet az ide vonatkozó törvények értelmében a Nemzeti Nyomozó Iroda határozatáig felfüggesztett. AZ NFÜ a Közbeszerzési Tanácshoz is fordult az ügy kapcsán, melyet első körben a tanács elutasított, e végzés ellen az NFÜ jogorvoslattal élt.
Gyimesi László
, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnöke a részletek ismertetve
, hogy a trolibuszokra kiírt közbeszerzési eljáráson induló cégek közötti összefonódásokat egy táblán szemléltette. Szeged városa 2010 szeptember 15-én tett ajánlati felhívást 10+5 jármű beszerzésére, amit három cég vásárolt meg: a cseh Cegelec és a Skoda, iletve a magyar LANTA-Consulting. Ketten adtak be pályázatot az Ikarus-Skoda konzorcium és a LANTA. Az ajánlattételek kidolgozásánál komoly a gyanú, hogy a szereplők összejátszottak, hiszen a vesztes LANTA Kft.-ből november 1-én kilépett
Liptai Árpád László, Szász Károly István, Bíró Marina Vasziljevna
az ARC Kft. tagjaiként részt vettek a győztes Ikarus-Skoda konzorcium vezető cégének, a Magyar Trolibusz Kft.-nek a megalapításában. Így Gyimesi szerint elképzelhető, hogy egyeztettek, tudtak arról, hogy a két pályázatban milyen számadatok szerepelnek, így könnyen lehet, hogy nem is alakult ki igazi verseny.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.