Méregdrága trolibuszbeszerzés Szegeden

2010. december 16., csütörtök • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Illés Tibor

8-as_troli_it (5) Eredmény született a szegedi elektromos közlekedési nagyprojekt során a forgalomba állítani tervezett alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzésnél, melyekkel a 10-es buszt kiváltani szánt 10-es trolibuszvonalat tervezik kiszolgálni.

A SZEGEDma.hu értesülései szerint a szokásos átlagárnál darabonként mintegy 70-90 millió forinttal drágábban jutott a járművekhez a város, erősen megkérdőjelezhető tehát a projekt racionalitása. A tendert egy olyan konzorcium nyerte el, melynek egyik tagját 2010 novemberében, két nappal az ajánlattételi határidő vége előtt, 600 ezer forint tőkével hozták létre.

Az alacsonypadlós csuklós trolibuszok vételére kiírt közbeszerzés első körében, 2009 tavaszán a kiírás szerint a beszerzés értékét 1 milliárd 330 millió forintban állapították meg, s Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata tíz trolibuszt tervezett vásárolni 133 millió forintos darabáron (ez a 2010-es 279 Ft/euró áron 476 702 euró/darab). Ez a tender sikertelennek bizonyult, mivel a két jelentkező (a CEGELEC és az orosz Transz-Alfa Elektro) nem adott megfelelő ajánlatot.

A második körben, 2010 elején a tervezett érték már komolyan megemelkedett: 5 millió 930 ezer euró lett a beszerzés összértéke, ami 593 ezer eurós, azaz 165 millió 447 ezer forintos darabárat jelentett. Ezt a tendert is sikertelennek nyilvánították azonban érvényes ajánlat híján. Ezúttal a TT TEAM Járműjavító és Tervező Kft., a Skoda és az ARC jelentkeztek, de egyiküket sem lehetett győztesnek hirdetni.

Így érkeztünk el a harmadik körhöz, mikor a villamosbeszerzésen megtakarított 900 millió forint átirányításával már nem csak a darabár, de a darabszám is megemelkedhetett. Az ekkor már beszerezni kívánt 10+5 jármű tervezett összértéke: 9 millió 405 ezer euró, ami 627 ezer eurós, azaz 279 Ft-os árfolyamon számolva 174 millió 933 ezer forintos egységárat von maga után 15 troli vásárlása esetén. December 10-én hirdették ki a döntést. Szeged városa végül 13 járművet vásárol a tenderen nyertes Ikarus–Skoda Konzorciumtól (tagjai: Magyar Trolibusz Korlátolt Felelősségű Társaság, Skoda Electric a.s. Tylova), darabonként 799 ezer 500 euróért, azaz a mai hivatalos euró-középárfolyam szerint több mint 220 millió forintért! (A prototípust a szerződéskötéstől számított tíz hónapon belül kell leszállítani.)
8-as_troli_it (4) Jól látható, az első körhöz képest nem kevesebb, mint 90 millióval emelkedett egy troli beszerzési ára! Informátorunk szerint átlagosan 130-150 millió forint körül mozog a piacon ez a költség, tehát mindent egybevetve a polgármester által bevallottan nehéz gazdasági körülmények között lévő Szeged méregdrágán jutott a járművekhez.

Vessük össze most a beszerzési az árakat a piacon szabadon elérhető modern, EU5 vagy jobb környezeti kategóriájú, azonos szállítóképességű és szolgáltatású buszok áraival is! A különbségek több mint elgondolkoztatóak…

Buszok:

Mercedes-Benz Conecto G 18 m 4-ajtós: 268.700 EUR + légkondicionáló 20.470 EUR +ÁFA (74.967.300+5.711.130 = 80.678.430 HUF)
M-B Citaro G CNC 18 m 3-ajtós: 335.800 EUR + légkondicionáló 22.210 EUR +ÁFA
(földgázüzemű busz) (93.688.200+6.196.590=99.884.790 HUF)
M-B Capacity 19,4 m 4-ajtós: 362.000 EUR + légkondicionáló 29.200 EUR +ÁFA (100.998.000+8.146.800=109.144.800 HUF)
Volvo BASC (B9LA-7700) 18 m 3-ajtós: 275.742 EUR légkondicionálóval (76.932.000 HUF + ÁFA)
Volvo BASC (B9LA-7700) 18 m 4-ajtós: 278.452 EUR légkondicionálóval (77.688.000 HUF + ÁFA)
Kravtex Credo 18 m légkondicionáló nélkül: 63.000.000 HUF + ÁFA
Kravtex Citadell 18,9 m légkondicionálóval: 70.000.000 HUF +ÁFA (Utóbbiak magyar gyártásúak.)

Az ügy külön pikantériája, hogy a tender nyertese egy újonnan alapított cég: a Magyar Trolibusz Korlátolt Felelősségű Társaságot 2010. november 8-án jegyezték be (két nappal az ajánlattétel benyújtásának végső határideje, 2010. november 10. előtt – a szerk.), ekkor kelt a létesítő okirata. A gazdasági társaság összes jegyzett tőkéje mindösszesen 600 ezer forint!

Nemzetközileg elfogadott álláspont – így az általunk megkeresett szakértő – hogy a trolibuszok ára az alacsonyabb gyártási darabszám, a tervezett magasabb élettartam és a bonyolultabb technológia miatt a dízelüzemű, azonos kategóriájú buszok árának közel kétszerese. A fentiek szerint számolva a hazai gyártású buszt tekintve a trolibusz áránál elvileg az első kiírás szerinti értékből (azaz a 133 millió forintos darabonkénti árból) is ki lehetett volna indulni. Természetesen a legdrágább megoldást figyelembe véve a végeredmény is bekövetkezhetett, azaz darabonként több mint 220 millió forintért is lehet venni trolibuszt. (Megjegyezzük: a 133 milliós áron akár 21 trolit is be lehetett volna szerezni.)

A kérdés csak az, hogy mennyire volt racionális ez a döntés. Különösen annak tükrében, hogy a legutóbbi, december 10-i közgyűlésen Botka László (MSZP) polgármester és párttársai azzal vádolták a jobboldalt, hogy az általa elfogadott döntések kárt okoznak a városnak. Botka Lászlóék állítása szerint a kismamabérlet kiterjesztése minden GYES-en és GYET-en lévő szülőre, a rakparti parkolás ingyenessé tétele miatt, illetve annak következtében, hogy a csatornadíjat nem 7, hanem 4,7 százalékkal emelték, több tízmillió forinttól esik el a város. Kíváncsian várjuk, vajon a polgármester mikor emelkedik, illetve emelkedik-e egyáltalán szólásra az alacsonypadlós csuklós trolibuszok beszerzése körüli furcsaságok kapcsán…

Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig 46 hozzászólás érkezett.

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 23.20.193.33 IP címről szól hozzá.

  • 46. cid hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 15:54
    Válaszolok

    városi
    melyik városi vagy?
    Csak nem szolnoki?

  • 45. cid hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 15:53
    Válaszolok

    de jár most minden proli,
    megyek haza, jött a troli.
    Ez tetszett :)

  • 44. cid hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 15:51
    Válaszolok

    mszp a szélsöbal
    .

  • 43. cid hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 15:51
    Válaszolok

    fidesz-mszp arany
    14-12
    azert számolni tudsz-e?
    Hanyadikos vagy?

  • 42. Uhu Ragasztó hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 15:48
    Válaszolok

    sling, csak szólok hogy pár hete voltak a választások ahol a polgármesteri széket Botka nyerte meg fölényesen, a Fidesz pedig nem került többségbe a közgyűlésben sem. A mostani előretörést a liberális LMP és a szélsőjobbos Jobbik képviselőjének köszönheti Bohács és a többi fideszes, nélkülük csak sírhatnának most is. Most jól taktikáztak de a népszerűségük Szegeden nem lett nagyobb, de ha hiszel nekem akkor fogadd el, hogy csak rontottak az elsimertségükön ezek a dolgok.

  • 41. mérges hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 10:29
    Válaszolok

    Aki már látott közelről közbeszerzést, az tudja, hogy az többek között a korrupció “törvényesített” formája. A korrupció mellett még jelen van a határtalan hülyeség is. Ezt azok a mindenféle tanfolyamokon gyorstalpalt közbeszerzési hivatalnokok reprezentálják, akik rettenetes nagy közbeszerzési “szakértelemmel” rendelkeznek, csak éppen arról nincs halvány fogalmuk sem, mi fán terem az, amit közbeszerezni kéne. Nem hiszem, hogy tévedek, ha azt mondom, hogy csak a közbeszerzéseknél a korrupció és a hivatali hülyeség évente akár ezermilliárdos károkat is okozhat.

  • 40. városi hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 09:51
    Válaszolok

    39.sling.
    Azért erre ne fogadj,
    tudod az önk választás elött ezt mintha már hallottuk volna.

  • 39. sling hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 08:54
    Válaszolok

    Így van botka elvtárs!
    Szeged nem fog tovább tűrni, hanem elzavarja jó messzire a szoci polgármesterét. Viheti magával dózsa elvtársat is, és akár utazhatnak cseh trolival jó messzire…
    :-)

  • 38. Zabhegy hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 08:46
    Válaszolok

    Elmondta, a Szegedi Környezetgazdálkodási Kft.-t Szabó Ferenc 18 évig vezette, Pusztai Lajos pedig 15 évig állt a Piac Kft. élén. Az Ifjúsági Ház akkori vezetője kitöltötte mandátumát 2005-ig és utána nevezték ki az új igazgatót. A Szegedi Közlekedési Társaság élére pályázat útján választották ki Dózsa Gábort. A Városkép Kft., a Városi Televízió és a Szeged Pólus Kft. pedig új cégek, így ott nem is volt vezetőváltás. Az IKV éléről az előző vezető pedig közös megegyezéssel távozott.

    A polgármester azt is elmondta, az embereket nem az rázza meg, hogy leváltották a cégek vezetőit, hanem az a módszer, ahogy intézik ezt az ügyet. Véleménye szerint a szegedieket felháborított ez az eljárás és különféle fórumokon egyre többen adnak hangot elégedetlenségüknek. Botka László hangsúlyozta, amennyiben a Fidesz tovább folytatja ezt a hatalmi arroganciát, Szeged nem fog tovább tűrni!

  • 37. rímhányó hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 08:11
    Válaszolok

    Ide jár most minden proli,
    megyek haza, jött a troli.

  • 36. holstein hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 07:26
    Válaszolok

    Mintha ez a trolis téma beverte volna a kirakatot. Pedig mennyi ilyen és ehhez hasonlót fognak találni a tisztelt átvilágítók. Dózsa mester nagyon értette a csíziót.

  • 35. kismalac hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 06:56
    Válaszolok

    Izé… Trolit annyiért lehet venni, amennyiért el akarják adni. A többi csak hangulatkeltés.

  • 34. igazságos hozzászólt ekkor: 2010. december 17., péntek, 06:38
    Válaszolok

    Szép kerek számok. Remélem büntetőfeljelentés lesz a vége.

  • 33. obsitos lili hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 20:53
    Válaszolok

    két nappal a zárás előtt lett meg a cég, 600 ezer forintos tőkével. Vajon kinek és mire kellett?
    Kinek a felesége cseh?

  • 32. ifj. Nagy Gábor hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 16:38
    Válaszolok

    27. Evelyn “(Megjegyezzük: a 133 milliós áron akár 21 trolit is be lehetett volna szerezni.)”
    “Ha jó a minőségük, vajon miért nem ezt választotta a “vezérkar”????(Botka urral az élen?)”

    Talán ha figyelmesen elolvastad volna a cikket, akkor észreveszed benne ezt:

    “Ez a tender sikertelennek bizonyult, mivel a két jelentkező (a CEGELEC és az orosz Transz-Alfa Elektro) nem adott megfelelő ajánlatot.”

  • 31. Gépész hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 16:27
    Válaszolok

    Akarja a fene!
    Sőt! Metrót akarunk! 4-es metrót Szegedre!
    Az ám a jó biznisz!
    Háháháháhá :D

  • 30. Narancsvidék hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 16:07
    Válaszolok

    Nagyon úgy tűnik, hogy Szegeden valakik azt akarják elérni, hogy az elektromos közlekedés helyett a régi, környezetszennyező és benzinfaló tömegközlekedés legyen az uralkodó. Csak figyeljétek, mi következik ezután még.

  • 29. alfoldi hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 16:04
  • 28. Triallis hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 15:35
    Válaszolok

    Mert akkor lett volna 133 millió, hogyha az SZKT házilag tudja gyártani, mellesleg ez a 133 millió a legoptimistább Dózsa Gábor által mondott összeg volt. De ez az opció alapból kiesett, mivel az SZKT nem indulhatott a saját pályázatán, ezért kellett ilyen fantomcégeken keresztül végigvinni az ügyet és ez az ára bürokráciának. :-(
    Mert így valóban nem az SZKT építi, de majd kétszer annyiba kerül.

  • 27. Evelyn hozzászólt ekkor: 2010. december 16., csütörtök, 15:21
    Válaszolok

    “(Megjegyezzük: a 133 milliós áron akár 21 trolit is be lehetett volna szerezni.)”

    Ha jó a minőségük, vajon miért nem ezt választotta a “vezérkar”????(Botka urral az élen?)

Ugrás az oldal tetejére