Közélet

Kartellgyanú a szegedi trolibeszerzéseknél (FRISSÍTVE)

Kartellgyanú a szegedi trolibeszerzéseknél (FRISSÍTVE)

2011. január 7., péntek
Kartellgyanú a szegedi trolibeszerzéseknél (FRISSÍTVE)
Rendkívüli sajtótájékoztatóval nyitotta az évet Gyimesi László, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság fideszes elnöke pénteken. A politikus a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) trolibeszerzéseinél bukkant ajánlattevő cégek közötti összefonódásokra. Gyimesi szerint a versenypozíciók befolyásolására alkalmas cégjogi tranzakciók történtek. Ahogy arról portálunk korábban már beszámolt, a piacon szokásos átlagárnál darabonként mintegy 60-90 millió forinttal drágábban jutott hozzá Szeged 13 alacsony padlós trolibuszhoz abban a tenderben, melynek győztesét 2010. december 10-én hirdették ki. Az átvilágító bizottság elnöke arról beszélt, hogy feltehetően az ajánlattevő cégek összejátszottak, s különböző tranzakciókkal, a vállalkozások közötti "tulajdonosvándorlással", összefonódásokkal mesterséges, s nem versenyszerű árakat állapítottak meg a pályázatokban, így megfosztották a megrendelőt, Szeged városát a szabad és nyílt versenytől. Gyimesi szerint feltételezhető, hogy mindamellett, hogy uniós szabályokba is ütköznek e cégjogi lépések, pénzügyi kár is érhette a várost, így az ügy kivizsgálása érdekében hétfőre az elnök összehívja az átvilágító bizottságot.
"A bizottság elnökeként kaptam tájékoztatást a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatójától, Tóth István Tibortól, hogy a 2010. december 10-én meghirdetett, a villamosprojekthez kapcsolódó trolibusz-közbeszerzési eljárásban cégek közötti aggályos összefonódásokra bukkant, és kezdeményezte a Gazdasági Versenyhivatal, a Közbeszerzések Tanácsa és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eljárását" – beszélt a részletekről a politikus, aki a trolibuszokra kiírt közbeszerzési eljáráson induló cégek közötti összefonódásokat egy táblán szemléltette. Szeged városa 2010 szeptember 15-én tett ajánlati felhívást 10+5 jármű beszerzésére, amit három cég vásárolt meg: a cseh Cegelec és a Skoda, iletve a magyar LANTA-Consulting. Ketten adtak be pályázatot az Ikarus-Skoda konzorcium és a LANTA. Az ajánlattételek kidolgozásánál komoly a gyanú, hogy a szereplők összejátszottak, hiszen a vesztes LANTA Kft.-ből november 1-én kilépett Liptai Árpád László, Szász Károly István, Bíró Marina Vasziljevna az ARC Kft. tagjaiként részt vettek a győztes Ikarus-Skoda konzorcium vezető cégének, a Magyar Trolibusz Kft.-nek a megalapításában. Így Gyimesi szerint elképzelhető, hogy egyeztettek, tudtak arról, hogy a két pályázatban milyen számadatok szerepelnek, így könnyen lehet, hogy nem is alakult ki igazi verseny. Gyimesi szerint amellett, hogy mekkora kár érte a várost, szükséges tisztázni azt is, hogy miért nem tűnt fel a városnak, mint ajánlatkérőnek az esetleges összejátszás. A bíráló bizottság tagja volt Nagy Sándor, korábbi alpolgármester, Igaz Ágnes, a város fejlesztési irodájának vezetője és Csőke Ágnes, az SZKT gazdasági igazgatója is.

Nagy Sándor: képtelen összeesküvés-elmélet

"A mai fideszes sajtótájékoztatón elhangzottak az eddigi legképtelenebb szegedi fideszes összeesküvés-elméletről szólnak – mely szerint a szocialista városvezetés „mutyizik” a Széles Gábor tulajdonolta Ikarusszal. Ehhez képest a tények: 1./ Az Európai Unió által finanszírozott elektromos tömegközlekedési nagyprojekt bonyolítására az uniós szabályok az irányadóak. Ennek megfelelően 5 fős bíráló bizottság - melyből két tag a magyar kormány képviselője – tett javaslatot a polgármesternek az Ikarusszal és konzorciumi partnerével a szerződés megkötésére. 2./ A tendernyertes IKARUS magyar trolit szállítana a városnak. Eddig a Fidesznek az volt a problémája, hogy külföldi cégek nyertek a közbeszerzési eljárásokban, most már az is baj, ha magyar cég nyer. 3./ Amennyiben a közbeszerzési eljárás eredményeként hétfőig a szerződéskötés nem történik meg, a város elveszítheti a lehetőséget 13 db korszerű, alacsonypadlós csuklós trolibusz beszerzésére és az ehhez járó 2,5 milliárd forint uniós támogatást. A projekt ilyen jelentős részének elmaradása a teljes 29 milliárdos projekt eredményes befejezését és elszámolhatóságát is kockára teszi" - reagált közleményében Gyimesi László állításaira Nagy Sándor, Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság alelnöke.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.