Közélet

„Darabokban” a Gutenberg utca + FOTÓK

„Darabokban” a Gutenberg utca + FOTÓK

2011. január 11., kedd
„Darabokban” a Gutenberg utca + FOTÓK
A Gutenberg utca felújítása két hónapja készült el, a Kölcsey utcát pedig 8 hónapja használhatjuk. A „Szeged városközpontjának funkcióbővítő fejlesztése” projekt keretében elvégzett felújítások a kora tavaszi időnek köszönhetően kibújtak a hótakaró alól, és megmutatták magukat, a szegediek pedig megdöbbenéssel tapasztalhatták, hogy a szép, új burkolat tönkrement: a dísztéglák szétcsúsztak, lesüllyedtek, több helyen eltörtek. A munkálatok során mindkét utca díszburkolatot kapott, és kicserélték a közműveket. A Gutenberg utcát a tavaly novemberi átadás után úgynevezett vegyesforgalmú útszakaszként vehettük birtokba, ahol a gépjárművek súly- és sebességkorlátozás mellett hajthattak rá a díszburkolatos úttestre. A Kölcsey utca Royal szálló felőli végét az áruszállítók, illetve a szállóvendégek autói használhatták, szintén 3,5 t súlykorlátozás mellett. „Szeged a fejlődésre szavazott” – fogalmazott novemberi, a Gutenberg utcát átadó beszédében Botka László. A fejlődéssel talán nem is volna baj, azonban a minőséggel már inkább problémák adódnak.

Gutenbergtől Kölcseyig

A Gutenberg utca Új Zsinagógától a Tisza Lajos körútig húzódó szakaszán nyomvályúk születtek, melyek korántsem adódhattak a túlsúlyos járművektől, hiszen ide kizárólag az utcában lakók, illetve az áthaladó személy, és kistehergépkocsik hajtottak be. Több helyen tapasztalható, hogy a díszburkolat téglái között szinte teljesen hiányzik a tömítőanyag, a fugák egymástól elcsúsztak, a téglák egyenetlenül helyezkednek el. A burkolat elemei még az autók által nem használt járdaszakaszokon gyenge nyomásra is mozognak, kotyognak, gyakorlatilag kézzel felvehetők. A Nagykörúttól az Új Zsinagógáig vezető szakaszon már jóval kevesebb hiányosságok tapasztalhatóak. Igaz, itt a dísztéglák nem lapjával fekszenek, hanem sűrűbben, úgynevezett halszálkakötésben helyezkednek el. A Kölcsey utcán hasonló gondokat láthatunk, azonban ott még súlyosabbnak tűnik a helyzet. A vízelvezető csatornarácsok melletti kőburkolat több helyen is eltört, a téglák mozognak, a forgalmat lezáró vasoszlopok hiányoznak, töröttek. A padok ülőrésze hiányos, törött, több helyen csavarok hegyes végei meredeznek ki belőlük. Mindkét utcán a csatornafedlapok és rácsok teljes mértékben rozsdásak.

Hogyan fektessünk térburkolatot?

A Leier Hungária Kft., mindenki által könnyen hozzáférhető tanácsadó füzetkéje alapján néztük meg – természetesen a teljesség igénye nélkül –, milyen alapvető fogásokat kell alkalmazni hasonló utcafelújítások esetén... A szakma szabályai szerint a beton térburkoló kövekből készült burkolatok méretezésének alapja minden esetben a forgalmi igénybevétel fajtája és mértéke. A forgalom által igénybe vett területek burkolására kötőhatású kövekből 6 cm vastag, nem kötőhatású kövekből 8 cm vastagságú elemeket kell betervezni. Ahol – akár időszakosan is – tehergépjármű-forgalom várható, ott 8 cm vastag, úgynevezett kötőhatású köveket kell betervezni. A hézagszélességet általános esetben 3-5 mm-re javasolt választani. A hézagkitöltő anyag lehet homok, gumibitumen, vagy bitumenes habarcs. A beton térburkolatokat szegélyek közé építik, ami megakadályozza az elemek kimozdulását, mivel a burkolat leginkább a szélei mentén károsodhat. Gyalogos forgalom esetén elsősorban az esztétikai szempontok érvényesülnek, míg a gépjárműforgalomnál a térburkolat teherbírása lesz az elsődleges. A lerakott burkolatot a szélek felől kiindulva, közép felé haladva egyenletesen be kell vibrálni. Ez a vibrálás biztosítja az elemek ágyazó/fektető rétegbe történő benyomódását és a burkolat felszínének végleges beszabályozását. A két utca állapotával kapcsolatos alábbi kérdéseinket természetesen eljuttattuk a kivitelezést koordináló Szeged Pólus Kft.-hez, amint választ kapunk, közzétesszük azt portálunkon. 1. Mi az Önök álláspontja a Gutenberg illetve a Kölcsey utcán tapasztalható állapotokról? Mi okozta a problémákat? 2. A Gutenberg utca esetében miért nem ugyanazzal a technológiával rakták le az úttest burkolatát az utca teljes hosszában? 3. Történt-e szakmai hiba a Gutenberg és a Kölcsey utca burkolásánál (nem megfelelő aljzat, hézagolás, tömörítés hiánya stb.)? 4. Miért mozognak a Gutenberg utca burkolókövei még az emberi súly alatt is? 5. Miért rozsdásodnak a vízelvezető elemek (csatornafedlapok, rácsok) rövid idővel az átadás után? 6. A Kölcsey utca esetében miért nem alkalmaztak szegélyt az utca középvonalában lévő, két eltérő burkolófajta között? 7. Az adott utcák esetében a tervek milyen terheléssel számoltak? 8. Hogyan történt az utcák műszaki átvétele? 9. Milyen módszerrel szüntetik meg a hiányosságokat, és hogyan akadályozzák meg azok újrakeletkezést? 10. Van-e, illetve elegendő-e a garanciális visszatartás összege a hiányosságok javítására? 11. Mikor kezdik, és mikorra fejezik be a hibák javítását? 12. Személy szerint kit terhel a felelősség a problémák kialakulásáért?
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.