A Gutenberg utca felújítása két hónapja készült el, a Kölcsey utcát pedig 8 hónapja használhatjuk. A „Szeged városközpontjának funkcióbővítő fejlesztése” projekt keretében elvégzett felújítások a kora tavaszi időnek köszönhetően kibújtak a hótakaró alól, és megmutatták magukat, a szegediek pedig megdöbbenéssel tapasztalhatták, hogy a szép, új burkolat tönkrement: a dísztéglák szétcsúsztak, lesüllyedtek, több helyen eltörtek. A munkálatok során mindkét utca díszburkolatot kapott, és kicserélték a közműveket. A Gutenberg utcát a tavaly novemberi átadás után úgynevezett vegyesforgalmú útszakaszként vehettük birtokba, ahol a gépjárművek súly- és sebességkorlátozás mellett hajthattak rá a díszburkolatos úttestre. A Kölcsey utca Royal szálló felőli végét az áruszállítók, illetve a szállóvendégek autói használhatták, szintén 3,5 t súlykorlátozás mellett. „Szeged a fejlődésre szavazott” – fogalmazott novemberi, a Gutenberg utcát átadó beszédében Botka László. A fejlődéssel talán nem is volna baj, azonban a minőséggel már inkább problémák adódnak.
Gutenbergtől Kölcseyig
A Gutenberg utca Új Zsinagógától a Tisza Lajos körútig húzódó szakaszán nyomvályúk születtek, melyek korántsem adódhattak a túlsúlyos járművektől, hiszen ide kizárólag az utcában lakók, illetve az áthaladó személy, és kistehergépkocsik hajtottak be. Több helyen tapasztalható, hogy a díszburkolat téglái között szinte teljesen hiányzik a tömítőanyag, a fugák egymástól elcsúsztak, a téglák egyenetlenül helyezkednek el. A burkolat elemei még az autók által nem használt járdaszakaszokon gyenge nyomásra is mozognak, kotyognak, gyakorlatilag kézzel felvehetők. A Nagykörúttól az Új Zsinagógáig vezető szakaszon már jóval kevesebb hiányosságok tapasztalhatóak. Igaz, itt a dísztéglák nem lapjával fekszenek, hanem sűrűbben, úgynevezett halszálkakötésben helyezkednek el. A Kölcsey utcán hasonló gondokat láthatunk, azonban ott még súlyosabbnak tűnik a helyzet. A vízelvezető csatornarácsok melletti kőburkolat több helyen is eltört, a téglák mozognak, a forgalmat lezáró vasoszlopok hiányoznak, töröttek. A padok ülőrésze hiányos, törött, több helyen csavarok hegyes végei meredeznek ki belőlük. Mindkét utcán a csatornafedlapok és rácsok teljes mértékben rozsdásak.
Hogyan fektessünk térburkolatot?
A Leier Hungária Kft., mindenki által könnyen hozzáférhető tanácsadó füzetkéje alapján néztük meg – természetesen a teljesség igénye nélkül –, milyen alapvető fogásokat kell alkalmazni hasonló utcafelújítások esetén... A szakma szabályai szerint a beton térburkoló kövekből készült burkolatok méretezésének alapja minden esetben a forgalmi igénybevétel fajtája és mértéke. A forgalom által igénybe vett területek burkolására kötőhatású kövekből 6 cm vastag, nem kötőhatású kövekből 8 cm vastagságú elemeket kell betervezni. Ahol – akár időszakosan is – tehergépjármű-forgalom várható, ott 8 cm vastag, úgynevezett kötőhatású köveket kell betervezni. A hézagszélességet általános esetben 3-5 mm-re javasolt választani. A hézagkitöltő anyag lehet homok, gumibitumen, vagy bitumenes habarcs. A beton térburkolatokat szegélyek közé építik, ami megakadályozza az elemek kimozdulását, mivel a burkolat leginkább a szélei mentén károsodhat. Gyalogos forgalom esetén elsősorban az esztétikai szempontok érvényesülnek, míg a gépjárműforgalomnál a térburkolat teherbírása lesz az elsődleges. A lerakott burkolatot a szélek felől kiindulva, közép felé haladva egyenletesen be kell vibrálni. Ez a vibrálás biztosítja az elemek ágyazó/fektető rétegbe történő benyomódását és a burkolat felszínének végleges beszabályozását. A két utca állapotával kapcsolatos alábbi kérdéseinket természetesen eljuttattuk a kivitelezést koordináló Szeged Pólus Kft.-hez, amint választ kapunk, közzétesszük azt portálunkon. 1. Mi az Önök álláspontja a Gutenberg illetve a Kölcsey utcán tapasztalható állapotokról? Mi okozta a problémákat? 2. A Gutenberg utca esetében miért nem ugyanazzal a technológiával rakták le az úttest burkolatát az utca teljes hosszában? 3. Történt-e szakmai hiba a Gutenberg és a Kölcsey utca burkolásánál (nem megfelelő aljzat, hézagolás, tömörítés hiánya stb.)? 4. Miért mozognak a Gutenberg utca burkolókövei még az emberi súly alatt is? 5. Miért rozsdásodnak a vízelvezető elemek (csatornafedlapok, rácsok) rövid idővel az átadás után? 6. A Kölcsey utca esetében miért nem alkalmaztak szegélyt az utca középvonalában lévő, két eltérő burkolófajta között? 7. Az adott utcák esetében a tervek milyen terheléssel számoltak? 8. Hogyan történt az utcák műszaki átvétele? 9. Milyen módszerrel szüntetik meg a hiányosságokat, és hogyan akadályozzák meg azok újrakeletkezést? 10. Van-e, illetve elegendő-e a garanciális visszatartás összege a hiányosságok javítására? 11. Mikor kezdik, és mikorra fejezik be a hibák javítását? 12. Személy szerint kit terhel a felelősség a problémák kialakulásáért?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.