Közélet

A nyomvályú nyomában – nyomozás a Gutenberg utcában

A nyomvályú nyomában – nyomozás a Gutenberg utcában

2011. január 13., csütörtök
A nyomvályú nyomában – nyomozás a Gutenberg utcában
Néhány napja már beszámoltunk arról, hogy a két hónapja átadott Gutenberg utcáról elolvadó hó alól elcsúszott, elmozdult díszkövek kerültek elő, és egy nyomvályú fut végig a szép új úttesten. A Szeged Pólus Nonprofit Kft. válaszolt kérdéseinkre, a SZEGEDma.hu amatőr kárfelmérő csapata pedig úgy döntött, hogy ismét kimegy a helyszínre egy mérőszalaggal, hátha a számok segítenek. „A Gutenberg utca burkolata egyelőre ismeretlen okból 2010. december 22-ére megrongálódott, ezért másnap az utca Tisza Lajos körút és Jósika utca közötti szakasza lezárásra került és a burkolat ideiglenes helyreállítása azonnal megtörtént. Jelenleg folynak azok a vizsgálatok, melyek célja a burkolatsérülés okának meghatározása. Az első eredmények egy héten belül várhatók. Ezt követően kerülhet sor a műszaki megoldás meghatározására, és a hibás útszakasz helyreállítására. A kivitelezői szerződésnek része a jótállási biztosíték, azaz a kivitelezői garanciavállalás kiterjed a hibás teljesítésre – beleértve a nem megfelelő minőségű anyagok beépítését is –, ezért a várost nem fogja többletkiadás terhelni a helyreállítás miatt” – válaszolt az előző cikkünk végén feltett kérdéseinkre Máté Tamás, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója. „Az út kezelője a hóolvadás után végigvizsgálta az utcát, amely alapján ideiglenes forgalmi rend kialakítására kerül sor a végleges javítások elvégzéséig. Eszerint a Gutenberg utca Tisza Lajos körút felé eső szakasza változatlanul a Bólyai utca felől lesz megközelíthető, és a Kiskörút felé lehet elhagyni azt. A középső utcaszakasz szintén a Bólyai felől lesz megközelíthető, és zsákutcaként fog működni. Mindkét utcaszakaszra csak a célforgalom hajthat be. A Nagykörúttól a Jósika utcáig továbbra is változatlanul használható az utca. A lakók szabad bejutását és a megépült parkolók használatát – a felújítások helyét és idejét kivéve – mindvégig biztosítani kívánja az önkormányzat. A trolibuszforgalom miatt az utca Londoni körút felőli szakaszán megerősített burkolat építésére került sor. Az utca másik két szakaszára csillapított, illetve vegyes forgalmú terheléssel készültek a tervek. A burkolat elhelyezésének ennek megfelelően kellett megtörténnie. A burkolókövek jelenlegi mozgása normál jelenség. Több hónapos folyamat a burkolat fugázó anyagának ülepedése. A tömörödéssel párhuzamosan a fugázó anyag természetesen pótlásra kerül. Ezután nyeri el a burkolat a végleges állapotát. A vízelvezető elemek hagyományosan öntöttvasból készültek, melyek esetében természetes jelenség a felületi rozsdásodás” – mondta az igazgató, aki a Kölcsey utcát érintő kérdéseinkkel kapcsolatban kifejtette, hogy ott a két eltérő burkolat alkalmazása nem indokolja szegély használatát. A burkoló elemek élettartamát ez nem befolyásolja. „Például a Kárász utca esetében sem került sor szegély elhelyezésére. A Royal előtti és az utcában levő hibákat a kivitelezőnek pedig javítania kell, melynek egyeztetése jelenleg van folyamatban” – állt abban a levélben, melyet a Szeged Pólus Nonprofit Kft. juttatott el szerkesztőségünkbe.

Autónyom vagy kamionnyom?

Néhányan különböző internetes fórumokon tudni vélték, hogy egyik napról a másikra keletkezhetett a kár (merészebb hangok még a szándékos rongálást sem zárták ki), sőt az utcában lakó egyik hozzászólónk arról számolt be, hogy egy éjszaka hirtelen arra riadt, hogy egy nagy tehergépjármű – leírása szerint 15-20 tonna körüli – „robog” végig az utcán, másnap pedig „meglepve tapasztalta” a nyomvályút, a megsüllyedt, szétcsúszott köveket. Ezt követően frappánsan megjegyezte, hogy nem is érti, miért csinálnak ebből „egyesek politikai hírt”. A SZEGEDma.hu amatőr kárfelmérő csapata úgy döntött, hogy ismét kimegy a helyszínre, mérőszalagot ragad, hátha segít a szakembereknek kinyomozni, hogy egy éjszakai vandalizmus, felelőtlenség áldozata lett-e a két hónapja megszépült új utcánk díszburkolata, vagy a munkavégzés során történtek hibák a munkát bruttó 395 millió forintért elvégző SADE-Magyarország Kft. részéről, amit az ellenőri feladatokat ellátó CSOMIBER Kft. sem vett észre. A Gutenberg utca sérült szakaszán három helyen mértük meg a két keréknyom legmélyebb pontjai közötti távolságot - ezek 145-155 centire voltak egymástól. A keréknyomok szélessége átlagosan nem haladta meg az 50 centimétert. Ezután egy 7,5 tonnás MAN típusú kamiont sikerült „félreállítanunk” az Árkád üzletközpont építkezésénél, s az első kerekek középpontjai közötti távolságot mértük le, ami igen csak közelített a 200 centiméterhez, a hátsó duplakerekek között pedig több mint két métert mértünk, ráadásul ezek szélessége 68 centi volt. Az utcát ismerő sofőr szerint hasonló kamionok szerelvénnyel együtt egyszerűen képtelenek lennének itt manőverezni, mivel szélességük, sőt a gép hossza miatt a forgalomcsillapító szigetek 15 fokos törésénél „megakadnának” az utcában. Nem is beszélve arról, hogy igen kemény büntetésre is számíthatnának a szabály megszegése esetén, hiszen a Gutenberg utca ezen szakaszán már a 3,5 t korlátozó tábla van érvényben, továbbhaladva pedig a Tisza Lajos körútra érnének, ahol szintén tilos nekik a behajtás. De ugyanilyen sorsra jutna egy 3,5 tonnánál nehezebb, de 7,5 tonnánál könnyebb áruszállító is, melyeknél a két kerék közötti távolság is jóval nagyobb, mint amit a nyomvályúk esetében mértünk. Elvégeztük a vizsgálatot olyan gépkocsikon is melyek a szabályok szerint behajthatnak ide. A Gutenberg utcában parkoló Mercedes Vito transzporter kerékközépontjainak távolságát 172 centiméternek mértük, egy nagyobb, 307-es Peugeot első kerekeinek középpontja közötti távolsága 155-158 centiméter, egy kisebb típusú Volkswagen Polo esetében pedig 142-145 centimétert olvastunk le mérőszalagunkról.

Hulladékszállítás és katasztrófaelhárítás

A Szegedi Környezetgazdálkodási Kft.-től kapott információink szerint nekik a nagyobb szemétszállító teherautóra van engedélyük, így azzal végzik a rendszeres hulladékszállítást, amit az utcában lakók is megerősítettek. A „kukásautók” pedig még üresen is meghaladják a 3,5 tonnás súlyt, viszont a keréknyomtáv itt is jóval nagyobb, mint az utcában mért nyomvályúk szélessége. Tátrai Jánostól, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelem szóvivőjétől megtudtuk, hogy tűz vagy egyéb veszély esetén riasztásra egy-két autóval vonulnak ki hasonló utcákba, melyek tömege tíz tonna feletti. Természetesen tűzeset ritkán fordul elő, de elképzelhetőnek látszott például az idei télen az olvadást követő nagymértékű jégcsapképződés megszüntetése miatti vonulás, amikor még nehezebb, létrás kocsival mozogtak a Belvárosban. (Ezeket az eseti, alkalmi behajtásokat véleményünk szerint minden útburkolatnak illene kibírnia - a szerk.)

Az utca javítása

A SADE Magyarország Kft. a szerződés aláírásakor 60 hónapnyi jótállást vállalt az általa vagy alvállalkozói által elvégzett munkára. A javításokat saját költségén kell elvégeznie, melyre korábban a teljes munka értékének 5%-át kellett fenntartania mint jótállási biztosítékot. Jelenleg a Szeged Pólus Nonprofit Kft. részéről folynak azok a vizsgálatok, melyek célja kideríteni azt, mi okozhatta az utca szinte teljes hosszát érintő hibát. A vizsgálatok eredményéről természetesen tájékoztatjuk olvasóinkat. A portálunk amatőr kárfelmérő csapata a fenti adatokból arra a következtetésre jutott, hogy a rendszeres napi, 3,5 tonnánál könnyebb személygépjármű forgalom miatt kerülhetett nyomvályú az utcaszakaszra.

Dobó Csaba – Illés Tibor

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.