Amint elkészül az M43-as autópálya Makóig tartó szakasza, életbe lép az a többlépcsős kamionforgalom-korlátozás, ami 90 százalékban mentesítheti a várost a teherforgalom alól – jelentette be szerdán Botka László polgármester. Az MSZP-s városvezető a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a forgalom kivezetéséről egyeztettek az érintett szervekkel, s annak eredményeként egy háromkategóriás rendszer tervezete fogalmazódott meg. Az elkészült vitaanyag szerint a 15 tonnás kamionok este hat és reggel hat óra között nem hajthatnak majd be a városba, a nagykörúton belül csak 7,5 tonnás kamionok közlekedhetnek, nagyobbak nem, míg a kiskörúton belülre – beleértve a Belvárosi hidat is - csak 3,5 tonnáig lehet majd behajtani. Mint elmondta, a Szegeden átzúduló kamionforgalom csökkentésére, az M43-as volt az egyetlen megoldás. Átadásakor nyílik meg a jogszabályi háttere a kivezetésnek. A magyar gyakorlatban azonban ez bonyolult, hiszen két fenntartó van - folytatta, hozzátéve: a sugárutak és a nagykörút állami fenntartásúak, a többi önkormányzati, ami azt jelenti, hogy új közlekedési rendet akkor lehet bevezetni, ha a Magyar Közút és az önkormányzat összehangolt, egységes közlekedési koncepciót fogad el. Egyedi engedélyek az áruházak kamionjainak
Számítások szerint napi 2.200 kamion megy át a város útjain. A közút adatai alapján ennek 90 százaléka tranzit, ami az új autópályán kikerül majd a városból. A maradék 10 százalékot szabályozzák majd, mely célforgalomként érkezik a városba, vagy azokra a településekre tart, melyek Szegeden keresztül érhetőek csak el. A hatálybalépés napja az autópálya átadásának másnapja, a tervek szerint 2011. január 1-je. A polgármester elmondta, számít konfliktusokra, hiszen több nagy cég telephelye működik a városhatáron belül, amely komoly kamionforgalmat bonyolít le. Ráadásul nagyobb kereskedelmi cégek, áruházak üzemelnek a nagykörúton belül is. Minden érintett céggel egyeztetnek majd, lehetőség nyílik például egyedi engedélyek kiadására. A Fidesz reagál
„Botka Lászlónak az elmúlt 8 évben nem sikerült megoldani Szeged közbiztonságát veszélyeztető külföldi kamionok által okozott problémát” - írja közleményében Hüvös László, a szegedi Fidesz frakcióvezetője. „Az elkerülő út építését folyamatos botrányok övezik, és ma már azt sem lehet tudni, hogy építik-e vagy bontják az M43-as elkerülőt. Szegednek nem olyan polgármesterre van szüksége, aki ha nem tudja megoldani a problémák 90%-át, akkor inkább választ magának egy kisebbet, amivel talán meg tud birkózni. Szegednek olyan polgármesterre van szüksége, aki képes felvállalni a Szegedet érintő súlyos problémákat, mint a beruházások csúszása, botrányok kezelése, munkahelyek teremtése, és a pénzügyi stabilitás megteremtése” - eddig a közlemény.