Közélet

A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

2010. szeptember 20., hétfő
A szegedi villamosprojekten mosolyog az ország? + FOTÓK

Vasárnaptól járna már a kettes villamos, ha lenne hol…

Szombaton lejárt a 2-es villamos átadására szabott póthatáridő, ezért a vasárnap reggeli üzemkezdéskor a Rókusi körúton villamosnak kellett volna járnia. Azonban erről a Vértói úti kereszteződésben „dolgozó” alvállalkozó munkásai mit sem tudtak, békésen beszélgettek, cigarettáztak. Úgy néz ki, tovább folytatódik a villamosprojekt kálváriája: ismét több hónapos csúszás várható – és jön a tél…

A 30 milliárdból megújuló szegedi elektromos közösségi közlekedés első üteme az 1-es vonalának felújítása volt, aminek első szakaszát eredetileg 2009 december végéig kellett volna átadni, a kivitelező többszöri halasztást kért, végül 2010 május első hetében ideiglenes használatbavételi engedéllyel elindulhatott az 1-es – mintegy féléves csúszással. A város 740 millió forintnyi kötbérigénnyel lépett fel, amit a kivitelező, A-SZ-E konzorcium (benne az időközben csődbe ment Szeviép Zrt.-vel) vitat. Ezek után a vonal befejező szakaszának, a Széchenyi és az Indóház térnek a munkálatait el sem kezdték, egy évvel elhalasztották. Ekkor már az

M1 híradója is beszámolt a problémákról

, mint ahogy több országos médium is – mint például az

Index

– a botrányoktól volt hangos. A megújult villamosvonal első szakaszát november 9-én végre átadnák végleges használatbavételre, de amint az egy múlt heti demonstráción kiderült, közel sem biztos, hogy mindez sikerül. A konzorcium mintegy 300 millió forinttal tartozik a sínfektetési munkákat végző Jász-Vasút Kft.-nek. A cég már január óta nem kapott pénzt, s ha novemberig nem fizetik ki a tartozást, a cég képviselője leszögezte, hogy nem írja alá az átadáshoz szükséges műszaki dokumentációkat, így lehet, hogy a 2008-as munkakezdés után még 2010-ben sem lesz

egyetlen hivatalosan átadott szakasza sem a villamosprojektnek

. Sőt, időközben elkezdték a 3-as vonalának rekonstrukcióját, ahol már most be is jelentettek több hetes csúszást, a 2-es vonalának befejezéséről pedig csupa homályos nyilatkozatokat hallani, holott ma járnia kéne az új villamosnak.

Olló helyett fűrész, ha avatni akarunk…

A királyi televízió vasárnapi híradója újra kiemelt riportban foglalkozott a szegedi botrányos tömegközlekedési fejlesztésekkel. Az építési területté silányított Rókusi körútra szombaton látogattunk ki, hogy megnézzük, hogyan halad a munka. Az idő szűke miatt az önkormányzat hétköznap 6-22 óráig engedélyezte a munkavégzést, sőt még a hétvégi építkezésre is lehetőséget kapott a konzorcium, ám azt tapasztaltuk, hogy nem igazán égett a munka a kezek alatt. Pedig minden lehetősége adott volt az időben való befejezésre a beruházással megbízott brnói OHL ZS. a.s. cég vezette cégtársulásnak, amelynek két magyar tagja a budapesti Középszolg Kft. és a nyíregyházi Kelet-Út Kft. Mint arról annak idején portálunk is beszámolt, 2010 nyarára kellett volna megépülnie 2,085 milliárd forintért Szeged új, 2-es számú 3,7 kilométeres villamosvonalának. A szerződéses határidőt egy hónappal módosították a szokásos „hiányos közműtérkép és szokatlan rossz időjárás” indoklással, azonban nem látszik még csak a reménye sem, hogy hamarosan utazhatunk a kettessel. A város és a Szeged Pólus Kft. a helyi napilap cikke szerint többször is felszólította a kivitelezőt a munkatempó gyorsítására, ahogy fent írtuk, még engedélyt is adtak a hétköznap este 10-ig tartó és a hétvégi munkavégzésre. A kivitelező egy szerződésre hivatkozva hárítja el a nyilatkozattételt a sajtó felé, míg Nagy Sándor alpolgármester a híradóban nyomásgyakorlásként ismét a kötbérezést említi, ami mai naptól 24 óránként 10 millió forint. A csúszás lehetséges időtartamáról óvatosan beszélnek csak a Pólus háza táján. Hallhattuk, hogy ha minden jól alakul, év végéig elindulhat a 2-es, ám a helyszíni szemlénken meggyőződhettünk arról, hogy ott, ahol az úttest közepén kellene futni a dupla sínpárnak a körforgalomig, még autók járnak. Így sokkal reálisabb egy újabb, 2011-es dátumot megjelölni az átadásra. Hiszen most hiába is indulna Botka László MSZP-s polgármester keresni egy átvágható nemzeti színű szalagot, a 2-es villamos pályáján „árpádsávos” deszkákat lelne mindössze, és olló helyett csak fűrésszel boldogulna…

Dobó Csaba – Illés Tibor

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.