Közélet

A Mars tér honlapjára 10 milliót költ a város?

A Mars tér honlapjára 10 milliót költ a város?

2010. augusztus 5., csütörtök
A Mars tér honlapjára 10 milliót költ a város?
Portálunk birtokába jutott információk szerint a Mars tér átalakítását hatalmas kíváncsiság övezi. Szakmai vélemények alapján, a projekt költségvetése elgondolkodtató összegeket tartalmaz, hiszen informatikai tanácsadásra majdnem 10 millió forintot számol el majd a szegedi önkormányzat, a menedzselésre pedig mintegy 355 millió forintot. Egyre jobban forrósodik a Mars tér körül kialakult helyzet. Civilek és politikusok, számtalan kérdést intéztek az utóbbi időben az önkormányzathoz. Ahogy azt nemrégiben megírtuk, hivatalossá vált, hogy a Mars tér rekonstrukciójára szánt uniós támogatás nem érkezett meg a városhoz, még nincs aláírt támogatási szerződés, így az építkezés több milliárdos költségét eddig Szeged város vállalta magára. Nagy Sándor alpolgármester, a polgármesteri hivatal képviseletében megjegyezte, hogy a „labda most már a DARFÜ-nél pattog”, vagyis az NFÜ délmagyarországi hivatalán múlik, hogy megkapja-e a kívánt támogatást a városvezetés. A helyi ellenzék véleménye szerint „Botka László a mars téri beruházás kapcsán az országgyűlési kampányában azzal harsogta körbe a várost, hogy uniós támogatással építik át a piacot. Ezzel szemben a mai napig nincs uniós támogatási szerződése a beruházásnak. Egyszer sem tájékoztatták egyértelműen a lakosságot, hogy a projektre egyelőre nincs uniós pénz. Ami a Mars téren zajlik, az a szegedi polgárok pénzével való hazárd-játék..” (idézet Gyimesi László, szegedi FIDESZ elnök sajtóközleményéből, amelyet szerkesztőségünknek is eljuttatott – a szerk.) Ahogy azt a SZEGEDma.hu nemrégiben megírta, a Legfelsőbb Bíróság vonatkozó ítélete alapján, a Mars tér teljes pályázati dokumentációját az önkormányzat köteles nyilvánossá tenni. Szerkesztőségünknek most a birtokába jutott az a dokumentum, amely 26 pontban kér korrekciót a támogatási szerződés aláírásához, s amelyből kiolvashatóak a projektmenedzsment költségei is.

A csökkentett összegek is magasak

A dokumentumból kiderül, hogy a város, az átépítésre 177 983 344 Ft-ot számolhat el projektmenedzsment díjazásra, 150 000 000 Ft-ot projektmenedzsmentet segítő szolgáltatásokra, valamint elszámolhat 27 983 344 Ft-ot egyéb, menedzsment jellegű tevékenységre. A pályázati dokumentáció hiánypótlására született leírásban, amelyet a DARFÜ intézett Botka László polgármesterhez, a projekt gazdájához, a menedzsment feladatok tételes, összegszerűen meghatározott elemei is olvashatók. A levélben a DARFÜ vezetője, a polgármesteri hivatal költségszámításainak mérséklését kéri, tehát feltételezhető, hogy ezek az összegek jóval magasabbak voltak eredetileg, a levélben megjelölt összegeknél. Mivel a dokumentáció nyilvánossá vált, így bárki számára hozzáférhetőek az adatok. Ezek alapján elmondható, hogy a város az átépítés kapcsán kommunikációs és PR feladatokra 14 000 000 Ft + ÁFA, projektmenedzsmentet segítő feladatokra 6 700 000 Ft + ÁFA, közbeszerzési tanácsadásra 7 200 000 Ft + ÁFA, organizációs terv kidolgozására 6 250 000 Ft ÁFA, TQM minőségbiztosítási rendszer kialakítására 7 500 000 Ft + ÁFA, irodavezetői szolgáltatásra 6 300 000 FT + ÁFA, informatikai szakértői tiszteletdíjra 7 900 000 Ft + ÁFA, a projektdokumentáció összeállításáért pedig 1 300 000 Ft + ÁFA összeget számolhat el.

Százezrek helyett 10 millió a piac weboldalára?

A DARFÜ leiratában, az informatikai szakértő tiszteletdíját 7 900 000 Ft + ÁFA összegben határozzák meg, vagyis bruttó 9 875 000 Ft-ban. Megkerestük Góré Dánielt, a seologik.hu projekt menedzserét, amely cég honlapkészítéssel, és kereső optimalizációval foglalkozik. „A szegedi vásár és piacigazgatóság holnapja, a www.szvp.hu, első ránézésre informatív és funkcionális weboldal látszatát kelti. A tartalom azonban sok helyen hiányos, vagy el nem érhető állapotban van” – mondja az ügyvezető. „Az oldal technikai jellemzőit tekintve súlyos hiányosságokkal küzd és silány minőségű” - folytatja. „Technikailag ilyen típusú honlapokat már nem készítenek. Manapság egy ilyen statikus, tehát online adminisztrációs felület nélküli oldal ára nettó 70 000-től kezdődik, de egyéb extra szolgáltatásokkal, mint a keresőoptimalizált kialakítás vagy folyamatos karbantartás, elérheti a 100 - 110 000 Ft-ot is, plusz a havi díjak” – mondta el lapunknak a majdnem 10 milliós költséggel szemben a megdöbbentő adatokat az informatikai szakember.

25 millió újsághirdetésekre, PR-cikkekre

A felsorolásából kivehető, hogy a Mars tér kommunikációjára bruttóban, 25 875 000 Ft-ot költhet el a város. A szegediek figyelmét nem szokták elkerülni a régió napilapjában megjelenő időszakos PR cikkek, és a hangulatjelentések. Ezen kívül fizetett hirdetésekkel a városlakók nemigen találkoznak a Mars tér kapcsán. Az ügyben megkerestünk egy nagy múltú, budapesti telephelyű, kozmetikumokkal foglalkozó multinacionális céget, amelynek a közép – európai marketingért felelős topmenedzsere válaszolt kérdéseinkre. (A cég nevét a reklámozásra való tekintettel most nem említjük – a szerk.) ”Körülbelül ekkora összeget széles célcsoportnak való termékekre, és országos, nagyon offenzív kampányokra szoktunk költeni 30 nap alatt úgy, hogy az összeg már a teljes promóciót tartalmazza – mondja a topmenedzser. Tehát ez az összeg már olyan megjelenéseket is tartalmaz nálunk, amelyben szerepelnek az országos kereskedelmi adók, lokális marketing csatornák, rádiók, újsághirdetések, az online-kampány, és a direktmarketing, tehát a multikereskedelmi láncoknál található reklámplakátok, és személyes, valamint telefonos megkeresések is.” – mondta a multinacionális cég menedzsere.

Minőségbiztosítás – mire s kinek?

TQM (total quality management – a szerk.) minőségbiztosítási rendszer kidolgozására a város 9 375 000 Ft-ot költhet el bruttóban. Kérdés, hogy ez a minőségbiztosítási összeg, az építkezés szabályos lefolytatásának biztosításra megy-e el, vagy a Mars téri zöldséges, és más élelmiszer árusok helyes értékesítésének szabályozására hasznosítja a város? A kérdés korántsem viccből született, hiszen a piac honlapján nyilvánosságra hozott építtetői szerződésekben – amelyek a piacot üzemeltető cég, és a kivitelező cég, a Merkbau Kft. között születtek – minőségbiztosításra szánt összeget és tételt nem szerepeltetnek az érdekelt felek. Egy szegedi, több száz embert foglalkoztató céget is megkerestünk a költségekkel kapcsolatban, akiknek piaci működéséhez elengedhetetlen a termékek minőségbiztosítás által ellenőrzött előállítása, és értékesítése. A neve elhallgatását kérő vezető – aki a szegedi cég minőségbiztosítási osztályának vezetője – lapunknak elmondta, hogy a több száz ember koordinálására, és a termékek minőségügyi szabványának előállítására éves szinten hasonló összeget szoktak fordítani. „Nekünk ISO 9001-es minősítésünk van, ezzel igen magas költségek járulnak éves szinten, amelyek egyébként a piaci működésünkhöz elengedhetetlenek„ – fogalmazott lapunknak a cég felelős vezetője. Összefoglalva, csak néhány elemet kiemelve, informatikai tanácsadásra majdnem 10 millió forintot, minőségbiztosításra, amelynek tárgya még tisztázatlan, ugyancsak majdnem 10 millió forintot, és kommunikációra több mint 25 milliót költ a város. A kíváncsiság egyre nagyobb, hiszen felsorolásunkból, és a szakmai véleményekből látható, hogy a projekt költségei sok esetben kérdésesek.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.