Koszosak Szeged útjai, az útpadkákat belepte a por, a sár. Főként a városon átvezető utakkal van probléma, mert alig van pénz a takarításra. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dél-Alföldi Területi Főmérnöksége egyetlen seprűgéppel tisztítja a megye útjait. Több panasz is érkezett szerkesztőségünkbe, olvasóink Szeged útjainak tisztaságát kifogásolták. Többek megfigyelése szerint az útpadkák mentén a nagy mennyiségű por sárrá, földdé állt össze. A lehullott levelek, ágak akadályozzák az autók parkolását, némely kerékpárúton nehezen lehet közlekedni. Megfigyelésünk szerint főként a Szegeden átmenő tranzit utak a koszosak, piszkosak. Ezeket a szakaszokat a Magyar Közút Nzrt. felügyeli. A Dél-Alföldi Területi Főmérnökségnél érdeklődésünkre Kálmos László Csongrád megyei területi referens elmondta, a maradványalapból tudnak csak némi pénzt kiszorítani takarításra. „Programszerűen nem tudunk takarítani, mert nincs rá keretünk. A költségvetésünk nagy részét elviszi a 30-35 éves utak kátyúzása, ami megmarad, azt tudjuk a burkolat tisztán tartására fordítani” – tájékoztatott a területi referens. Megtudtuk: egyetlen seprűs kocsi járja az utakat a megyében. Általában hóolvadás után végzik a takarítási munkákat, de azt sem mindenhol. „A terelőszigetek mentén és a kiemelt szegélyek mellett tudunk takarítani, többre nem futja” – tette hozzá Kálmos László. „Magyar-Balkán” az utakon?
A leállósávokhoz nem nyúlnak, ezért látható a régi romániai utakra hasonlító állapot. Ez annak a következménye, hogy az előző kormány évről-évre csökkentette az utak karbantartására fordítható összegeket. A fizikai állomány felét elküldték, ma már a megye útjait mindössze húszan kezelik. Nem kell csodálkozni, ha a szegedi utak tisztaságát balkáni jelzőkkel illetik. Bár már ez a megbélyegzés sem helytálló, hiszen aki járt Horvátországban vagy Montenegróban, érzékelheti, hogy az utak karbantartásában már a két déli ország is megelőzte hazánkat. Lassan odáig jutunk, hogy más országokban már nem a balkáni, hanem a „magyar állapotok” kifejezést használják, ha negatív jelenséget mutatnak be. A Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. fennhatósága alá tartozó utakon valamivel jobb helyzetet tapasztaltunk. Bár a fás részekkel mindig meggyűlik a baja az útkarbantartóknak. A közterület-fenntartási divízió szállítási vezetőjétől, Sugár Lászlótól megtudtuk, hogy három nagy és két kis géppel takarítják Szeged kiemelt szegéllyel rendelkező útjait. „Éjjel kettő, nappal egy nagy seprőgép dolgozik. A Rókusi, a Makkosházi körutat, a Tisza Lajos és a Nagykörút közötti sugárutakat hetente kétszer takarítjuk. Elmondható, hogy a kiemelt szegéllyel rendelkező utakon hetente egyszer megjelennek gépeink” – mondta a szállítási vezető. Szeged tisztán tartását önkormányzati rendelet határozza meg, és ehhez kell alakítania a Szegedi Környezetgazdálkodási Kht.-nak a költségvetését. Kovács János közterület-fenntartási divízióvezető szerint mindent megtesznek azért, hogy Szeged útjait tisztán tartsák. Nemrég a ligetet legalább húszan takarították, és a Fő fasori platánok alatt is megjelentek a kht. dolgozói. Az útpadkát tisztították a sártól, portól és a fákról lehullott levelektől, ágaktól, elszáradt virágoktól.