Közélet

Por, piszok Szeged útjain

Por, piszok Szeged útjain

2010. június 28., hétfő
Por, piszok Szeged útjain
Koszosak Szeged útjai, az útpadkákat belepte a por, a sár. Főként a városon átvezető utakkal van probléma, mert alig van pénz a takarításra. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dél-Alföldi Területi Főmérnöksége egyetlen seprűgéppel tisztítja a megye útjait. Több panasz is érkezett szerkesztőségünkbe, olvasóink Szeged útjainak tisztaságát kifogásolták. Többek megfigyelése szerint az útpadkák mentén a nagy mennyiségű por sárrá, földdé állt össze. A lehullott levelek, ágak akadályozzák az autók parkolását, némely kerékpárúton nehezen lehet közlekedni. Megfigyelésünk szerint főként a Szegeden átmenő tranzit utak a koszosak, piszkosak. Ezeket a szakaszokat a Magyar Közút Nzrt. felügyeli. A Dél-Alföldi Területi Főmérnökségnél érdeklődésünkre Kálmos László Csongrád megyei területi referens elmondta, a maradványalapból tudnak csak némi pénzt kiszorítani takarításra. „Programszerűen nem tudunk takarítani, mert nincs rá keretünk. A költségvetésünk nagy részét elviszi a 30-35 éves utak kátyúzása, ami megmarad, azt tudjuk a burkolat tisztán tartására fordítani” – tájékoztatott a területi referens. Megtudtuk: egyetlen seprűs kocsi járja az utakat a megyében. Általában hóolvadás után végzik a takarítási munkákat, de azt sem mindenhol. „A terelőszigetek mentén és a kiemelt szegélyek mellett tudunk takarítani, többre nem futja” – tette hozzá Kálmos László.

„Magyar-Balkán” az utakon?

A leállósávokhoz nem nyúlnak, ezért látható a régi romániai utakra hasonlító állapot. Ez annak a következménye, hogy az előző kormány évről-évre csökkentette az utak karbantartására fordítható összegeket. A fizikai állomány felét elküldték, ma már a megye útjait mindössze húszan kezelik. Nem kell csodálkozni, ha a szegedi utak tisztaságát balkáni jelzőkkel illetik. Bár már ez a megbélyegzés sem helytálló, hiszen aki járt Horvátországban vagy Montenegróban, érzékelheti, hogy az utak karbantartásában már a két déli ország is megelőzte hazánkat. Lassan odáig jutunk, hogy más országokban már nem a balkáni, hanem a „magyar állapotok” kifejezést használják, ha negatív jelenséget mutatnak be. A Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. fennhatósága alá tartozó utakon valamivel jobb helyzetet tapasztaltunk. Bár a fás részekkel mindig meggyűlik a baja az útkarbantartóknak. A közterület-fenntartási divízió szállítási vezetőjétől, Sugár Lászlótól megtudtuk, hogy három nagy és két kis géppel takarítják Szeged kiemelt szegéllyel rendelkező útjait. „Éjjel kettő, nappal egy nagy seprőgép dolgozik. A Rókusi, a Makkosházi körutat, a Tisza Lajos és a Nagykörút közötti sugárutakat hetente kétszer takarítjuk. Elmondható, hogy a kiemelt szegéllyel rendelkező utakon hetente egyszer megjelennek gépeink” – mondta a szállítási vezető. Szeged tisztán tartását önkormányzati rendelet határozza meg, és ehhez kell alakítania a Szegedi Környezetgazdálkodási Kht.-nak a költségvetését. Kovács János közterület-fenntartási divízióvezető szerint mindent megtesznek azért, hogy Szeged útjait tisztán tartsák. Nemrég a ligetet legalább húszan takarították, és a Fő fasori platánok alatt is megjelentek a kht. dolgozói. Az útpadkát tisztították a sártól, portól és a fákról lehullott levelektől, ágaktól, elszáradt virágoktól.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.