Közélet

Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – II. rész

Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – II. rész

2010. május 5., szerda
Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – II. rész

Bakik és előre tervezett újrabontások

Az 1-es villamosvonalának felújításával nem az a legnagyobb probléma, hogy sokat csúszik, hanem hogy épp azok nem látnak tisztán, akiknek a mindennapjait érinti az egész akadozó, botrányokkal tarkított beruházás: a szegedieket – vallják olvasóink. Épp ezért próbáljuk végigjárni és feltárni a beruházással kapcsolatos kérdéseket.Cikksorozatunk kezdő írásában összefoglaltuk a tömegközlekedési nagyprojekt első lélegzetvételének zöngését, a legforgalmasabb villamosvonalunk felújítását. A cikk megjelenésének napján derült ki – amit már régen pletykáltak a városban –, hogy a kivitelező konzorcium egyik cége, a Szeviép Zrt. komoly anyagi problémákkal küzd, csődvédelmet kért maga ellen, az ellenzék részéről Hüvös László nyilatkozott is, hogy bár a menedzsment tagadta az anyagi gondokat, ők már hónapokkal a csődvédelem előtt jelezték, hogy fizetési problémák is vannak a beruházás körül. Olvasónk szinte a beruházás kezdete óta folyamatosan jelzik felénk, ha valami szokatlan dolgot tapasztalnak a munkálatok körül. Fotós kollégámmal végigjártuk az 1-es épülő vonalát, hogy közel a fél éves csúszás után szemügyre vegyük és összefoglaljuk, milyen problémákat tapasztaltak a polgárok.

Boldogasszony sugárút újrabontásai

A vasútállomástól indulva a Szent Ferenc utcai körforgalmat bontották újra, a beruházást menedzselő önkormányzati cég, a Szeged Pólus Kft. tájékoztatása szerint a Bem utcához csatlakozó ideiglenes burkolatot cserélik végleges bazaltbetonra. Az új csomóponttól a Hősök kapuja felé haladva ugyanilyen ideiglenes burkolatokat bontottak fel a kereszteződéseknél, az aszfaltot itt is betonra cserélik. Külön kérdéseket vet fel, hogy a déli klinikai központ építése miatt a Bécsi körút és a Boldogasszony sugárúton is kialakítanak egy körforgalmat, s nem tudni előre, hogy a már elvégzett munkákat elérik-e újra a körforgalom kialakításában zakatoló légkalapácsok. Ezen a sugárúton történt az egyik legnagyobb baki még tavaly, amikor egy komplett szakaszt kellet teljesen szétverni, mert elfelejtettek lefektetni kábeleket. A Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola előtt pedig átgondolatlanul, a bejárattól alig egy méterre futott a kerékpárút, ezért a kész munkákat itt is szét kellett verni, hogy levezessék a bicikliket az úttestre. A sugárút másik oldalán az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola és a CBA bolt közötti szakaszon szedték fel teljesen az aszfaltot.

Kossuth Lajos sugárút: szétbontott villamosmegállók

A beruházás körüli problémákat taglaló cikkeink közül eddig csak egy váltott ki igazán a nagy visszhangot a kivitelezést védelmező olvasóink körében, mégpedig az a síngörbület, amely a Párizsi körút és a Kossuth Lajos sugárút kereszteződésétől indul – mint utólag kiderült, direkt. Megkérdezett szakértőnk ez esetben tévedett, hiszen igaznak bizonyult a cikkünk végén megszólaló Szeged Pólus Kft. szóvivőjének magyarázata, miszerint itt nem hibáról, hanem szándékos görbületről van szó. Ráadásul a hozzánk betelefonáló olvasó cikkünk megjelenése után két nappal egy másik újságba is jelezte a problémát, ahol a Pólus még részletesebben elmagyarázta a görbület okát. Később a sugárúton olvasóink a villamosmegállók visszabontásáról is értesítettek minket, azt az információt közölve, hogy az esőbeállót méretezték el.

A villamosmegállóknál tényleg hibáztak

Természetesen felkerestük a Pólus Szeged Kft.-t is, akinek a projektigazgatója, Tapasztó Sándor adott nyilatkozatot. „A kivitelezéshez kapcsolódó kisebb átalakítási munkálatok: a Boldogasszony sugárúton a vágányzónában több helyen, például a Bem utca körforgalmi torkolatánál vagy kereszteződésekben a téli időjárás miatt kialakított ideiglenes aszfalt burkolatot cseréli a kivitelező a végleges időtálló bazalt beton burkolatra” – áll a nyilatkozatban. Megtudtuk azt is, hogy a Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola előtt a kerékpárút kialakítását a beérkező észrevételek alapján, menet közben módosította a megrendelő, hogy a közlekedők többsége számára kedvező megoldás valósulhasson meg. „A Vitéz utca és a Boldogasszony sugárút sarkán a 8-as trolivonal felsővezeték-építésénél a Vitéz utca sarkán lévő társasház nem járult hozzá a műszakilag optimális falihorog használatához. Ezért a kivitelezés során utólag plusz oszlopot kellett betervezni és felállítani, a felbontott aszfaltot a közvilágítás szerelése után állítja helyre a kivitelező” – magyarázza projektigazgató a CBA áruháztól induló, mintegy 20 méteres aszfaltbontást, a Kossuth Lajos sugárúton az esőbeállók alapjainak kijelölésekor pedig valóban hibázott a kivitelező, ezért a Mérnök cég visszabontatta a megállókat, és újraépíttette az alapokat.

Konkrét időpont még mindig nincs

Arra a kérdésünkre, hogy mikor jár végre az 1-es, azt a választ kaptuk, hogy elkezdődött már az 1-es villamos műszaki átadás-átvételfolyamat előkészítése, melynek során a műszaki szakemberek megállapítják, hogy mikor indulhat el a próbajárat és a menetrend szerinti közlekedés az 1-es vonalán. A Szeviép csődhelyzetével kapcsolatban pedig úgy nyilatkozott Tapasztó Sándor, hogy a szerződésben vállalt munkák elvégzéséért az A-SZ-E Konzorcium közösen vállalt felelősséget. A kifizetések a vezető konzorciumi tag, az A-Híd Építő Zrt. felé történnek. A kivitelező cég belső ügyeibe, mint például az alvállalkozók kifizetésének ütemezése, nem avatkozhat be másik, külső fél.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.