A tegnapi napon a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) bejelentette, hogy szombaton megakasztja a vasúti közlekedést, ha legkésőbb 2010. április 9-én nem jön létre megállapodás a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. és a MOSZ között a kollektív szerződés helyi függelékei ügyében. A munkabeszüntetést április 10-e, szombat 8-14 óra közötti időpontra hirdették meg. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. értetlenül áll a Mozdonyvezetők Szakszervezete sztrájkfenyegetése előtt, hiszen a kollektív szerződés új helyi függelékeiről jelen pillanatban is folynak a tárgyalások a vontatási társaság Területi Vontatás-szolgáltatási Központjaiban, s két helyszínen már sikerre vezettek az egyeztetések. A tárgyaló felek a vontatási társaság hat központja közül több helyen is megállapodás közeli helyzetet értek el. A szegedi központ esetében már a megállapodás is megszületett. Szegeden az új helyi függelékről a munkáltató a Mozdonyvezetők Szakszervezetének javaslatát elfogadta, és létrejött a helyi függelék, amelynek módosítását azonban később mégis kezdeményezte a MOSZ vezetése. A múlt héten a felek aláírták a helyi függeléket Pécsett is. További négy helyen – Budapesten, Debrecenben, Miskolcon és Szombathelyen – a mielőbbi megállapodás reményében a mai napon (április 7-én) is folynak a tárgyalások. A kialakult munkaügyi konfliktus lényege az, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a kollektív szerződés helyi függelékeiről szóló tárgyalások kiinduló alapjának a január 31-én érvényes helyi függelékeket, azok alkalmazási gyakorlatát tekintette. Az azokban megjelenő szakszervezeti javaslatokat a munkáltató elfogadta, így a mozdonyokra történő fel- és lejelentkezési helyek kérdésében több helyen konszenzusos helyzet alakult ki. Ahol ez nem történt meg, ott a munkáltató a 2010. január 31. napjáig érvényes helyi függelékek aláírására tett javaslatot. A MOSZ tisztségviselői azonban ezeken a helyeken a helyi függelékek korábbi tartalommal történő megkötését is visszautasították. Ezzel az általuk korábban kötött megállapodást tették semmissé. A MOSZ munkavállalók részére kiadott sztrájkfelhívása téves információkat közvetít. A szakszervezet állításával ellentétben a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. nem tervezi a munkaszerződések számának növelését. A MOSZ vezetése azonban ennek ellenére is elzárkózik a korábbi, már konszenzussal elfogadott helyi függelékek megkötésétől, s bennük a jelentkezési helyek rögzítésétől. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. álláspontja továbbra is az, hogy sem a kollektív szerződés helyi függelékeivel, sem más munkáltatói intézkedésekkel nem rontja a társaságnál dolgozó mozdonyvezetők munkavégzésének feltételeit, azonban a jelenlegi vasúti vontatási piac elvárásaihoz jobban alkalmazkodó vontatási szolgáltatásra van szükség. A mozdonyvezetők munkahelyének hosszú távú megőrzése is ezt kívánja. A személyi alapbéremelést a munkáltató 2010. január 1-jéig visszamenőleg végrehajtotta, ennek hatására a mozdonyvezetők idei reálkeresete 9-10 százalékkal növekszik tavalyhoz képest. A helyi függelékek tárgyában folyó tárgyalások eredményességét elősegítendő a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. 2010. március 25-én megállapodást kötött a MOSZ-szal, amelyben vállalta, hogy április 9-ig – ha szükséges központi segítséggel – létrehozza a helyi függelékeket. Ennek érdekében a munkáltató április 6-án egész nap tárgyalt a MOSZ vezetésével, és konstruktív módon segítette a Területi Vontatás-szolgáltatási Központok vezetőinek helyi tárgyalásait. A tárgyalások április 7-én tovább folytatódnak. A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a tárgyalások jelenlegi szakaszában idő előttinek, indokolatlannak és a tárgyalások helyzetéhez képest túlzott nyomásgyakorlásnak tartja a MOSZ sztrájkfenyegetését.