Közélet

Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – I. rész

Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – I. rész

2010. április 28., szerda
Kínos elektromos tömegközlekedés-fejlesztés? – I. rész

Fél év csúszás az 1-es villamosvonal felújításánál

Az utóbbi hónapokban a legtöbb olvasói észrevétel a szegedi közlekedés helyzetével kapcsolatban érkezik szerkesztőségünkbe, főleg az 1-es villamosvonal felújításának csúszása foglalkoztatja a közvéleményt. A villamosnak már tavaly decemberben járnia kellett volna, a legújabb óvatos becslés a kivitelezők részéről most május közepéről szól. Többrészes cikksorozat keretében próbáljuk meg kibontani a problémát. A téma kényes, tapasztaljuk ezt több oldalról is. Az utolsó városüzemeltetési bizottsági meghallgatáson – ahol a projektben részt vevő menedzsment számolt be a beruházásról – például igen kevés konkrétum hangzott el a csúszás felelőseinek pontos megnevezésének tekintetében, a különböző szakaszok átadásának határidejét pedig már rég nem napra pontosan adják meg. Nem beszélve arról, hogy valóságos kommunikációs csata alakul ki, amint egy-egy probléma felvetődik a médiában. Ezért döntöttünk úgy, hogy többrészes riport keretében igyekszünk teljes képet adni a beruházásról, a felmerült problémákról, az elhallgatott hibákról és a vaklármákról.

Átadás: december… január… február… március…

Sorozatunk első részében röviden összefoglalva áttekintjük, hogyan indult a beruházás, hol tart most, mikorra várható konkrét eredmény. Az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt első ütemeként az 1-es villamos szakaszának felújításáról szóló szerződést 2009. július 17-én kötötte meg a város a nyertes A-SZ-E Konzorciummal, melynek tagjai A-Híd Építő Zrt., SZEVIÉP Zrt. és az EuroAszfalt Kft. A munkálatok júliusban elkezdődtek, ahogy a második szakasz, a Kossuth Lajos sugárúti vonal és a jelzőlámpás körforgalom kiépítésének a munkálatai is augusztusban. A projektre készült weblapon, a www.ujpalyan.hu-n szemezgetve olvashatjuk, hogy mindkét szakasz átadásának legutolsó, többször pontosított határideje 2010 februárja (az eredeti elképzelés alapján azonban az 1-es teljes szakaszát december elejéig kellett volna átadni, ám a határidő többször módosult, és a mai napig nem tudni semmi biztosat). A csúszások okaként a projektet menedzselő Szeged Pólus Kft. korábban arról tájékoztatott beszámolójában, hogy a munkaterületek kisajátításának elhúzódása, a hibás közműtérképek, a munkavégzés nem megfelelő intenzitása és a zord téli időjárás a felelős a késedelemért. A fent említett bizottsági meghallgatáson elhangzott még az is, hogy a csúszás nagy részben köszönhető egy hibás munkafolyamatnak, amikor is az úgynevezett optikai kábelt „felejtettek el” lefektetni, és ezért újra kellett bontani a betont egy egész jelentős részen.

Forrongó indulatok – a felháborodott kereskedők perrel fenyegetnek

A fentiek tisztázása miatt kezdeményezte az ellenzék egy rendkívüli kihelyezett bizottsági ülés összehívását, ahol a nyilvánosság, az érintett lakosság előtt lehetett volna végre tisztázni minden még fennmaradt kérdést, de a beruházásban érintettek közül senki nem ment el. A lakossági fórummá változott ülésen több kereskedő fakadt ki, és a hosszú hónapok óta feltúrt utak miatt kieső forgalomról, többen csődhelyzetről panaszkodtak, és azt is világossá tették, valószínű, hogy beperelik a várost. Az ország vezető hírportálja, az Index is felfigyelt a szegedi villamosvonal-fejlesztés visszásságaira, és utánajárt annak a pletykának – amiről eddig hallgatott a kivitelező – mely szerint fizetési nehézségek is hátráltatják a munkát. A portál március végi cikkében olyan alvállalkozó szólal meg, aki ki nem fizetett pénzekről beszél. A Pólus szerint a fizetés ütemezése rendben zajlik, a kivitelező számlái ki vannak egyenlítve, ők nem tudnak alvállalkozók felé fenn lévő tartozásokról. A hírportál kiszámolta, hogy a konzorcium eddig megkapta a 4,9 milliárdos beruházás több mint egy ötödét, 1 milliárd 54 millió forintot, és vár még nagyjából 860 millió forintra, emellett pedig benyújtották már a második részszámlát is, amit 2010 júniusáig kell kiegyenlíteni.

Botka: márciusban közlekedik az 1-es

Az átadás időpontja tehát továbbra is bizonytalan, a városházáról az utolsó ígéret a polgármester, Botka László szájából úgy szólt, hogy márciusban közlekedni fog az 1-es. A Pólusnál május közepére, végére jósolják az első csengetést a villamossínen. (Cikkünk következő részében a villamosvonalat övező bakikról, újrabontásokról és a folytatást övező kérdésekről írunk, pontos számokat kérve a kivitelezőtől és a menedzsmenttől.)
Épülő körforgalmi csomópont in Szeged

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.