Közélet

Kórforgalom? A felesleges beruházások kora Szegeden

Kórforgalom? A felesleges beruházások kora Szegeden

2010. április 8., csütörtök
Kórforgalom? A felesleges beruházások kora Szegeden
Az 1-es villamosvonal felújítása az első üteme a nagyrészt uniós forrásból megvalósuló tömegközlekedési nagyprojektnek. A tervek szerint 2009. december végére kellett volna átadni a teljes 1-es vonalat a Rókusi körúti körforgalommal együtt. A helyi napilapban egy mérnök május végét nevezte meg az átadás új időpontjának. Mi is megkerestünk egy szakértőt, véleményezze a politikai vitáktól sem mentes körforgalom-építést. A szegedi elektromos tömegközlekedés-fejlesztés nem nevezhető sikertörténetnek. Az 1-es villamos vonalának felújítását súlyos építési bakik jellemezték, az átadás közel fél éves csúszását nem győzték magyarázni a hibás közműtérképekkel és a zord időjárással. Ahhoz, hogy a villamos teljesen birtokba vegye a vonalat, a jelzőlámpás többsávos körforgalomnak is el kell készülnie a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút találkozásánál. Juhász István közlekedési mérnök, szakértő, aki a korforgalom véleményezésében is részt vett, portálunknak mondta el aggályait.

40%-os forgalomcsökkenés?

„Sok dologban egyetértek a helyi sajtóban nyilatkozó mérnökkel, Maklári Jenővel, hiszen ő egy jó szakember, és a körforgalmat a tökéletességre törekedve csinálják majd meg. Ismerem a cikkben példaként említett győri körforgalmat is, amely tényleg hatékony és kiváló munka. A gond nem ez, hanem véleményem szerint az, hogy a megépülő elkerülő és az M43-as autópálya miatt számításaim szerint 35-40%-kal csökken a forgalom sűrűsége, amire a mérnök azt mondta, hogy néhány év alatt a személyautók ismét „feltöltik” ezt a kiesést. Ez szerintem kizárt dolog, éppen ezért felesleges kiadás ez a már közel 1 milliárdot is felemésztő építkezés” – mondta el lapunknak a forgalomtechnikai szakember, aki szerint a megépülő elkerülő és autópálya miatt nemcsak a teherforgalom szűnik meg ezen a szakaszon, hanem a külföldi személyautó-forgalom, sőt, a közeli kistelepülésekről Pestre utazók sem a kereszteződés felé mennek majd.

Minden kamion helyett 15 személyautó?

„Maklári – külföldi tapasztalataira is támaszkodva – azt mondta, hogy egy kamion helyét 15 személyautó foglalja el két éven belül, ez a mai viszonyok szerint nonszensz” – folytatta a mérnök. A válság óta az autóértékesítés 50 %-kal csökkent, és ebben az évben sem változik sokat ez a mutató. A személygépkocsi-használat pedig a mindenkori életszínvonal függvényében alakul. Van egy úgynevezett telítettségi mutató, ez az a határ, amikor már több gépkocsit nem vásárolnak egy ország állampolgárai. Az EU fejlett ez országaiban 550-600 darab gépkocsit jelent 1000 főre. Magyarországon ez jelenleg 300 alatt van. A GDP tavaly -6%-os volt, a következő években néhány százalékos fejlődést tudunk csak maximum felmutatni. Mitől térne vissza a 40%-os forgalomkiesés ismét? Az újságcikk nem ad választ arra, hogy a kieső forgalom hogyan pótlódna. Szerintem ráértünk volna 10 év múlva hozzányúlni a kereszteződéshez, és az nem érv, hogy most erre volt pénz, hiszen e logikát követve eljöhet a felesleges beruházások kora” – így a szakember.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.