Közélet

Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

2010. március 30., kedd
Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

A Sávoly–Szeged-tengely a Sedesától a Grupo Miltonig

Gazdaságtalannak és jogszerűtlennek találta a Pénzügyminisztérium a sávolyi Balatonring-beruházást, amely mögül kihátrált az Magyar Fejlesztési Bank (MFB), majd pedig a motorpálya építésének koordinátora, Suchmann Tamás is lemondott. Az ügy szálai Szegedig érnek, hiszen a projekt mentora, Ujhelyi István államtitkár, szegedi országgyűlési képviselő és a beruházni kívánó cégek sem ismeretlenek városunkban...

Egyes találgatások szerint

Suchmann

lemondása mögött az állhat, hogy a 35 milliárd forint állami pénzből megépíteni tervezett versenypályáról kiderült: mind az ésszerűsége, mind a fejlesztésben részt vevők előélete kívánnivalót hagy maga után.

MFB-hitelre várva

A pálya ötlete 2008-ban vetődött fel, amikor a spanyol Sedesa cég (mely a megvalósulatlan kormányzati negyed mögött állt, s az M43-as beruházásban is részt vesz) bejelentkezett a kormánynál, hogy több mint ötvenmilliárd forint értékű beruházásba fogna a Balaton-parti Sávolyon. Az idegenforgalmi vonzerőt jelentő építkezésért cserébe többféle állami támogatásra is számított a befektető. Ekkor azonban még úgy tűnt, az ingatlanfejlesztés jórészt magánpénzből valósul meg, ám a kiszemelt spanyol pénzintézet kivonult a projekt mögül. Ám hogy a terv ne maradjon finanszírozás nélkül, 2009 őszén kormányhatározat született a terv támogatásáról. Az ügyről részletes cikket közlő Heti Válasz is közzétette: a beruházásra létrehozott projektcég, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. számára tíz évre húszmilliárd forint költségvetési forrást, valamint 15,3 milliárd forint 25 éves lejáratú, kedvezményes kamatozású MFB-hitelt biztosítanának.

Szegedi szálak és Pick-támogatás

A dolog azonban korántsem ennyire egyszerű. A befektetni szándékozó cégek több hónapos tárgyalások és a kormánygarancia után sem tudnak felmutatni megfelelő fedezetet egy ekkora összegű banki hitelhez, így egyre kevesebb az esély arra, hogy lesz valaha is MotoGP-futam Magyarországon. Ami azonban az ügyben számunkra még érdekesebb lehet, hogy az érintett cégek közel sem makulátlanok, és sok szállal kötődnek az MSZP-hez, illetve Szegedhez – írja a Heti Válasz.

Amint arról már beszámoltunk

, a Sedesa csoport először a dugába dőlt kormányzati negyed beruházás kapcsán került a figyelem középpontjába, majd számos állami és szocialista vezetésű önkormányzat projektjeiben tűnt fel. Korábban Szegeden a Szeviép-csoport lehetséges felvásárlójaként is emlegették. Híreink szerint a Sedesa lehetséges szegedi szerepvállalása ügyében több alkalommal járt magas szintű városi (MSZP-s) delegáció Spanyolországban. A Heti Válasz közli: a Sedesa Hungária ügyvezetőjének,

Szabó Flórának

a lánya a parlamenti MSZP-frakció gazdasági igazgatójának,

Goldfárth Józsefnek

az élettársa. Goldfárth pedig néhány éve még együtt ült

Ujhelyi Istvánnal

a szocialista Táncsics Mihály Alapítvány felügyelőbizottságában. Informátoraink szerint nemcsak ez azonban Ujhelyi egyetlen kapcsolata egyébként a Sedesával. A szegedi MSZP-s politikus amúgy az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, majd a Miniszterelnöki Hivatal államtitkáraként a kezdetek óta mentora a sávolyi beruházásnak, s jó kapcsolatokat ápol a projektben szintén érdekelt Grupo Miltonnal is. Itt az összekötő az a

Nagy Balázs

, aki korábban Ujhelyi kabinetfőnöke és titkárságvezetője volt. Ráadásul a Grupo Milton a Figyelő információi szerint ötvenmillió forinttal támogatta az Ujhelyi által patronált szegedi kézilabdacsapatot, a Pick Szegedet… A Heti Válasz azt is leírja: a Sedesa anyavállalata ellen Spanyolországban, Valenciában egy éve folyik ügyészségi vizsgálat az elmúlt évek legnagyobb kampányfinanszírozási botránya kapcsán. Az Index pedig kiderítette, hogy a Grupo Milton tulajdonosának, a 10. leggazdagabb magyarként ismert

Kovács Bence Jánosnak

korábban számos gyanús ügye volt, 1995-ben többrendbeli csalásért még jogerősen el is ítélték. A cég vitatott projektekben tűnik föl, akad, ahol a Nemzeti Nyomozó Iroda hűtlen kezelés gyanúja miatt vizsgálódik.

Közpénz és négyszer drágább beruházás

Az államtitkár megkeresésünkre azt mondta, hogy ő az önkormányzati minisztériumban turisztikával és sporttal is foglakozott, és személyesen kezdeményezte a tárgyalásokat a MotoGP jogtulajdonosával, mert úgy látta, hogy Magyarországnak a Forma-1 mellett egy ilyen hatalmas sportattrakcióra is szüksége van. „Én csak a jogtulajdonossal való tárgyalásokat intéztem, és ezt siker is övezete, hiszen előbb öt, majd egyedül álló módon tíz évre kapta meg országunk a rendezés jogát” – fűzte hozzá Ujhelyi. Az MSZP politikusa állítása szerint a projektben nem érintett, a beruházással kapcsolatos tárgyalásokban nem vett részt, így azokról nem tud részleteket. „Ma viszont úgy látom, hogy az idei verseny egészen biztosan nem jöhet létre, mert a beruházó és a bank nem tudott megegyezni, abban bízom, hogy hamarosan sor kerülhet erre, és nem kell egy életre elbúcsúznunk a MotoGP-től” – tette hozzá. Másként értékeli azonban a helyzetet a szegedi ellenzék. Rámutatnak: az ügyben több furcsaság is van. „Érdekes, hogy a Sedesa – mely Spanyolországban megvesztegetési ügybe keveredett – az MSZP-s beruházásoknál egyre gyakrabban bukkan fel. Az is látható, hogy itt közpénzek kétes felhasználására ment ki a játék, hiszen ugyanezt a beruházást Szlovákiában negyedannyi (!) pénzből, állami támogatás nélkül véghezvitték” – nyilatkozta portálunknak

Kohári Nándor

, a Fidesz helyi frakcióvezető-helyettese, a sportbizottság elnöke.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.