Közélet

Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK

Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK

2010. február 15., hétfő
Talán áprilisra elkészül az egyes vonala + FOTÓK
A tömegközlekedés-fejlesztés csúszásaival kapcsolatban egyre több kérdés merül fel. Olvasóink arról panaszkodnak, hogy idén még alig láttak munkásokat az 1-es villamos vonalán, holott a többször módosított átadás legutóbbi határideje február vége. Az ellenzék vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi az ügyben, és arról beszél, hogy az egyik fővállalkozó cég csőd közeli helyzete miatt áll a munka.

A Boldogasszony sugárúti szakaszt 2009. december 4-én kellett volna átadni, ami nem sikerült. A kivitelező végül december 15-én ismét megkezdte a vonal átadását, amire a beruházás mérnöki munkáit ellátó Metróber Kft. áldását adta. A szabályok értelmében innentől 30 nap állt a kivitelező rendelkezésére a még meglévő hiányosságok kijavítására, azonban a munkák lassan leálltak, az új, 2010. január 15-i határidőre a még hátralévő építkezésekből szinte semmi sem készült el, és a munkások is a napokban tértek csak vissza dolgozni. A kivitelezés körül kínos csend honol,

Botka László

polgármester januári ankétján határozott fellépést mutatva kifejtette, hogy a város kíméletlenül kötbérezi a fővállalkozót (már 200 millió forint feletti összeg jár a késésekért), és a vágányzárat február végéig feloldják a Boldogasszonyon, március végén pedig újra jár az egyes villamos.

Kohári: meg kell nevezni a felelősöket

A tömegközlekedés-fejlesztési projektet menedzselő 100 százalékban önkormányzati tulajdonú Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. január 21-i – a Városüzemeltetési, Környezetvédelmi, Víz és Csatorna Bizottságnak készült – beszámolójában olvasható többek között, hogy a kivitelezők „elfelejtettek” kábeleket fektetni, ezért újra kellett bontani a betont, majd a többször hivatkozott hibás közműtérképek miatt „nem várt” kábelek is hátráltatták a munkát, illetve a mérnök megállapítja azt is, hogy „az intenzív munkavégzés nem volt folyamatos”. Végül ez olvasható: „… a legnagyobb késedelmet a peronépítés, a kerékpárút kiépítése, és a járda helyreállítása szenvedte el. Az utóbbi hiánya továbbra is akadályozza a műszaki átvétel lezárását”. „Tisztán kellene végre már látnia a szegedieknek az egyes villamos vonalának ügyében, mert egyre több olyan problémát kell megélniük miatta a környéken lakóknak, melyek a mindennapi életüket terhelik, sőt a vállalkozókat egzisztenciálisan is veszélyezteti” – nyilatkozta portálunknak Kohári Nándor, fideszes önkormányzati képviselő. „A projekt menedzseléséért 605 millió forintot kap a Pólus, a tervezésért pedig 129 milliót, ennyi pénzért elvárható lett volna, hogy előre, legfeljebb néhány hét csúszással kiszámolják a munkafolyamatokat, ha nem sikerült, akkor pedig meg kell nevezni pontosan a felelősöket, legalább ennyivel tartozunk azoknak a családoknak, akiknek a vállalkozásai tönkrementek a Boldogasszony és a Kossuth Lajos sugárúton, mert már hónapok óta nem lehet normálisan megközelíteni üzleteiket” – így a képviselő.

Haldokló vállalkozások

Miután felkerestünk néhány üzletet, testközelből is tapasztalhattuk az elkeseredést. A Boldogasszony sugárúti virágboltos legalább 30 százalékos bevételkiesésről beszélt, egy kisbolt tulajdonosa pedig elmondta, hogy amíg a munkások dolgoztak, ők bizony pótolták az elmaradozó vevőket, mert nála kávéztak, reggeliztek, de január óta az ő deficite is közel áll a fent leírt számhoz. Ahogy arról portálunk is beszámolt, a Feketesas utca környékén dolgozó kereskedők Élhető és Lakható Belvárosáért Mozgalom néven tömörülést szerveztek, hogy közösen állítsanak fel képviseletet a vállalkozásaik védelmében. A fent megfogalmazott problémákból összeállítottunk egy kérdéscsokrot, s elküldtük a beruházást menedzselő Szeged Pólus Kft.-nek

A menedzsment tájékoztatása: átadás áprilisban?

„Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése nagyprojekt 1-es villamos vonal felújítása témában történt megkeresésére reagálva a következőkről tudjuk informálni: A folyó munkákat az elmúlt hetekben tapasztalt időjárás nagyban akadályozza. A kivitelező az így elvégezhető munkákat folytatja. Ilyen végezhető munka a sínek köpenyezése. Ez egy speciális gumiköpeny felragasztását jelenti a sínekre, melynek köszönhetően zaj- és rezgéscsillapított lesz a villamosvágány-rendszer. A kivitelező két csarnokban végzi a ragasztást. A munkaterületre szállítást követően összehegesztik a síndarabokat, majd a vágányzónában befejeződik a köpenyezés, mikor 5 °C fok fölé emelkedik a hőmérséklet. Ezt pedig a betonozás követi majd. A három hete tartó hideg miatt a talaj 30-40 cm mélyen átfagyott, fagyott talajra pedig nem lehet építeni (például járdát vagy elektromos nyomvonal-helyreállást végezni). A kivitelezést akadályozta még több területen a nyilvántartásokban nem megfelelően szereplő közművek. Az egyik ilyen nagyobb problémát okozó vezeték a Szeged Plazát és a környező lakóházakat ellátó nagynyomású vízvezeték volt, mely nem szerepelt a nyilvántartásokban. Ennek szükséges kiváltása december-január folyamán több hétre megállította a többi munkafolyamatot. Amennyiben az idő a következő hetekben javul, úgy felgyorsulhatnak a munkák. Tekintve, hogy a végleges határidő ennek függvénye, így várhatóan április az, amikor a szakasz érdemben befejeződhet. Amennyiben a hideg jelentősen tovább tart, úgy további csúszással is számolni kell. A kivitelező ezzel együtt fedett helyen előkészítette a síneket a beépítésre, illetve közmű- és pályaépítést folytat a tervezett jelzős körben. Minden adminisztratív lépést – ideértve a határidő-módosítást, illetve a lehetséges kötbért – az Irányító Hatósággal is egyeztetni kell, így ennek többoldalú kezelése folyamatban van” - írja közleményében a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. A projektet menedzselő cég beszámolóját február 17-én tárgyalja meg a városüzemeltetési bizottság.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.