Csúszik az M43: A 43-as út felülvizsgálását kérik


A 43-as út melletti településeken élők összefogásában megalakult egy egyesület, amely a megnövekedett forgalom miatt károsultak érdekeit képviseli. Az egyesület nyílt levelet juttatott el szerkesztőségünkhöz, melyet alább közlünk. Felkerestük a Csongrád Megyei Állami Közútkezelő Kht.-t, akiktől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a levelet továbbítják a regionális igazgatóságukhoz, ugyanis az ő hatáskörükbe tartoznak a levélben leírt problémák.
Csongrád megyei Közútkezelő Kht. Szeged
Tisztelt Kht.!
Alulírottak, a 43-as Egyesület képviselői a következő problémák miatt fordulunk Önökhöz, együttműködésükben bízva.
A román országhatárt az M5-ös autópályával összekötő M43-as út és csatlakozásai kiépítése a tervezett időponthoz képest csúszik. Ennek következtében ezen a télen biztosan, a jövő télen elképzelhetően még a 43-as út fogja lebonyolítani a teljes teherforgalmat. Ez az Önök közlése szerint havonta átlagosan 55.555 kamiont jelent.
Az útszakasz országos főútvonalnak számít, s úthasználati díjat is kell fizetni érte.
Az útburkolat állapota az időszaki javítások ellenére a teljes Nagylak-Szeged szakaszon siralmas. Ez főként az őszi, esős napokon mutatkozik meg szembeötlően, amikor az út burkolatán található szintbeli eltérések – kátyúk – miatt hatalmas víztócsák keletkeznek. Ennek a balesetveszélyességéről külön nem is kellene szót ejteni, ez köztudomású tényként kezelhető.
Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet szerint az országos közút burkolatának és víztelenítésének állapotát a közút kezelőjének évente egyszer meg kell vizsgálnia és minősítenie kell. A közútkezelő által összeállított éves javítási program szerint el kell végezni azokat a fenntartási munkákat, amelyek a burkolatról és a padkáról a víz árokba jutását, majd onnan a továbbfolyását biztosítják. Ennek érdekében a felmagasodott padkaszakaszokat le kell nyesni, a kijáródott, gödrös vagy laza padkát fel kell tölteni, az árok és a rézsűoldal kimosását ki kell javítani.
A rendelet szerint a fenntartás szempontjából a hibák kijavítását az alábbiak szerint kell megkülönböztetni: 2. fokozatú javítások: A forgalom biztonságát és az út állagát veszélyeztető lokális hibajavítási tevékenységek összessége. A közút jellemző műszaki állapotától eltérő jellegű olyan burkolathibák kijavítása, amelyek az utak használóit, a járművezetőket hirtelen mozgásváltoztatásra kényszeríti, és ezzel balesetet idézhetnek elő. 1. fokozatú javítások: Folyamatosan kialakuló burkolati hibák kijavítása. A természetes elhasználódás következményeit megszüntető javítások, amelyek az állapotromlás folyamatos kialakulása következtében rendszeres állapotvizsgálat alapján tervezhetők, azonnali beavatkozást azonban nem igényelnek.
A burkolathibák kijavításának időkövetelményei. A burkolathibáknak (kátyúk, süllyedések, gyűrődések, közműszerelvények meghibásodása) – az adott út szolgáltatási osztályától függő – forgalombiztonsági szempontból történő besorolását, a javítások megkezdésének időpontját az alábbi táblázat tartalmazza:
| Burkolathibák fokozatai | Szolgáltatási osztályok | |||||
I. | II. | III. | IV. | V. | VI-VII. | |
| Az észleléstől vagy bejelentéstől függően legkésőbb | ||||||
| 2. fokozat | 1 nap 2 nap | 3 nap | 10 nap | 30 nap | 30 nap | |
| 1. fokozat | Éves javítási program szerint | |||||
A 2. fokozat szerinti tömeges burkolathibák megjelenése, valamint a hidak és hídnak nem minősülő műtárgyak 2. fokozatú javítási feladatának esetében a javítási időtartamok meghosszabbíthatóak a megfelelő közúti jelzések egyidejű kihelyezése mellett.
Mindezek alapján kérjük, szíveskedjenek a 43-as közút állapotát soron kívül felülvizsgálni a főút lakott területeket érintő szakaszán, és a szükséges lépéseket haladéktalanul megtenni a hibák kijavítása iránt, a jogszabályok előírásai szerint.
Mindez nemcsak a közúton közlekedők biztonsága, hanem a közút mellett élők vagyon- és személybiztonsága miatt is elsőrendű követelmény.
Makó, 2009. október 26.
Tisztelettel: Dávid Erzsébet elnök Dr. Kotroczó Béla titkár Márton Imre fb. elnök