Közélet

Csúszik az M43: A 43-as út felülvizsgálását kérik

Csúszik az M43: A 43-as út felülvizsgálását kérik

2009. november 9., hétfő
Csúszik az M43: A 43-as út felülvizsgálását kérik

A 43-as út melletti településeken élők összefogásában megalakult egy egyesület, amely a megnövekedett forgalom miatt károsultak érdekeit képviseli. Az egyesület nyílt levelet juttatott el szerkesztőségünkhöz, melyet alább közlünk. Felkerestük a Csongrád Megyei Állami Közútkezelő Kht.-t, akiktől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a levelet továbbítják a regionális igazgatóságukhoz, ugyanis az ő hatáskörükbe tartoznak a levélben leírt problémák.

Csongrád megyei Közútkezelő Kht. Szeged

Tisztelt Kht.!

Alulírottak, a 43-as Egyesület képviselői a következő problémák miatt fordulunk Önökhöz, együttműködésükben bízva.

A román országhatárt az M5-ös autópályával összekötő M43-as út és csatlakozásai kiépítése a tervezett időponthoz képest csúszik. Ennek következtében ezen a télen biztosan, a jövő télen elképzelhetően még a 43-as út fogja lebonyolítani a teljes teherforgalmat. Ez az Önök közlése szerint havonta átlagosan 55.555 kamiont jelent.

Az útszakasz országos főútvonalnak számít, s úthasználati díjat is kell fizetni érte.

Az útburkolat állapota az időszaki javítások ellenére a teljes Nagylak-Szeged szakaszon siralmas. Ez főként az őszi, esős napokon mutatkozik meg szembeötlően, amikor az út burkolatán található szintbeli eltérések – kátyúk – miatt hatalmas víztócsák keletkeznek. Ennek a balesetveszélyességéről külön nem is kellene szót ejteni, ez köztudomású tényként kezelhető.

Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet szerint az országos közút burkolatának és víztelenítésének állapotát a közút kezelőjének évente egyszer meg kell vizsgálnia és minősítenie kell. A közútkezelő által összeállított éves javítási program szerint el kell végezni azokat a fenntartási munkákat, amelyek a burkolatról és a padkáról a víz árokba jutását, majd onnan a továbbfolyását biztosítják. Ennek érdekében a felmagasodott padkaszakaszokat le kell nyesni, a kijáródott, gödrös vagy laza padkát fel kell tölteni, az árok és a rézsűoldal kimosását ki kell javítani.

A rendelet szerint a fenntartás szempontjából a hibák kijavítását az alábbiak szerint kell megkülönböztetni: 2. fokozatú javítások: A forgalom biztonságát és az út állagát veszélyeztető lokális hibajavítási tevékenységek összessége. A közút jellemző műszaki állapotától eltérő jellegű olyan burkolathibák kijavítása, amelyek az utak használóit, a járművezetőket hirtelen mozgásváltoztatásra kényszeríti, és ezzel balesetet idézhetnek elő. 1. fokozatú javítások: Folyamatosan kialakuló burkolati hibák kijavítása. A természetes elhasználódás következményeit megszüntető javítások, amelyek az állapotromlás folyamatos kialakulása következtében rendszeres állapotvizsgálat alapján tervezhetők, azonnali beavatkozást azonban nem igényelnek.

A burkolathibák kijavításának időkövetelményei. A burkolathibáknak (kátyúk, süllyedések, gyűrődések, közműszerelvények meghibásodása) – az adott út szolgáltatási osztályától függő – forgalombiztonsági szempontból történő besorolását, a javítások megkezdésének időpontját az alábbi táblázat tartalmazza:

Burkolathibák fokozataiSzolgáltatási osztályok

I.

II.

III.

IV.

V.

VI-VII.

Az észleléstől vagy bejelentéstől függően legkésőbb
2. fokozat

1 nap 2 nap

3 nap

10 nap

30 nap

30 nap

1. fokozatÉves javítási program szerint

A 2. fokozat szerinti tömeges burkolathibák megjelenése, valamint a hidak és hídnak nem minősülő műtárgyak 2. fokozatú javítási feladatának esetében a javítási időtartamok meghosszabbíthatóak a megfelelő közúti jelzések egyidejű kihelyezése mellett.

Mindezek alapján kérjük, szíveskedjenek a 43-as közút állapotát soron kívül felülvizsgálni a főút lakott területeket érintő szakaszán, és a szükséges lépéseket haladéktalanul megtenni a hibák kijavítása iránt, a jogszabályok előírásai szerint.

Mindez nemcsak a közúton közlekedők biztonsága, hanem a közút mellett élők vagyon- és személybiztonsága miatt is elsőrendű követelmény.

Makó, 2009. október 26.

Tisztelettel: Dávid Erzsébet elnök Dr. Kotroczó Béla titkár Márton Imre fb. elnök

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.