
Kinek jó a Csongrádi sugárút átalakítása?



Háborognak a Csongrádi sugárút mellett élők és az ottani üzlettulajdonosok a közelmúltban, a sokadik változat elfogadása után kialakított új forgalmi rend miatt. A kerékpársávot ugyanis úgy választották le a főútvonalból, hogy a felfestés mentén megtiltották a parkolást. Az üzlettulajdonosok az előzetes egyeztetés elmaradásáról és az ingatlanok elértéktelenedéséről panaszkodnak.
„Furcsa ellentmondásba kerültünk: kerékpárosboltként örülnünk kellene a bicikliútnak, mégis csak nehézséget okozott nekünk” - kezdi a beszélgetést
Veres Csaba
, a Prolog Kerékpárszaküzlet vezetője. A Csongrádi sugárúton a kétoldali kerékpársáv kijelölésével egy időben megváltozott forgalmi rend problémája a nagykörúttól a Rózsa utcáig terjedő szakasz összes lakóját érinti – mondja el az üzletvezető. Egyrészt komoly gondot okoz az ott lakóknak, hiszen a szabálytalanul parkoló gépjárművek miatt néha saját házuktól távol tudnak csak megállni. Másrészt pedig megnehezíti az ott működő üzletek életét, hiszen a vásárlóik nem tudnak hol parkolni, amíg betérnek a boltokba.
A kevés helyet csökkentették tovább
„Ezeknél a régi típusú épületeknél nincs lehetőség az infrastruktúra fejlesztésére, hiszen az udvarok méretén nem tudunk változtatni. A Rózsa utcáig tartó szakasz egy öreg városrész, amelyben nem lehet megváltoztatni az utcák és házak építészeti rendjét. Ezt figyelembe kellett volna venni, mielőtt az utcát így átalakították.” - fogalmazott Veres Csaba, aki úgy véli legalább a páratlan oldalon ki kellett volna alakítani vagy jelölni néhány parkolót a sugárút mentén. A fő problémát szerinte ugyanis az jelenti, hogy csak az egyik oldalból vették el a teljes útmódosításhoz szükséges helyet, ezzel annyira lecsökkentették az előttük lévő füves sávot, hogy már arra sincs mód, hogy erre álljanak rá az autósok. A környéken rajtuk kívül élelmiszerüzlet, barkácsgép-márkabolt, ablak-ajtó szaküzlet, szépségszalon is található. Ezek közül többeknek is gondot okoz, hogy az áruszállító teherautók nem tudnak hová parkolni a lerakodás ideje alatt. „Ha nagyobb árut hoznak, például ablakokat vagy kerékpárokat és megállnak az udvarokba vezető kapubejáróban, akkor a többi üzlet tulajdonosa, vásárlói és a házak lakói nem tudják használni a bejáratot.” - jellemzi a helyzetet Veres.
Tér- és értékvesztés
Az üzletvezető egyébként tisztában van vele és elfogadja, hogy azért kellett a sugárutat átalakítani, mert a Sándorfalva melletti autópálya-feljáróról ezen az úton vezetik majd be a forgalmat a városba, a meglehetősen gyors útszakaszt azonban lelassítaná a nagykörút és a Rózsa utca között, mert igen balesetveszélyessé vált. Úgy látja, a rendőrök sem segítik a parkolási gondokkal küszködőket, hanem csak bírságolnak. „Nem is állítanak meg senkit, csak végigautóznak a sugárúton, egy kamerával felveszik a tilosban parkolókat és már küldik is a csekket.” Veres Csaba azt is nehezményezte, hogy a szegedi önkormányzat részéről nem kaptak semmilyen tájékoztatást, előzetesen nem kérdeztek meg senkit az itt lakók és dolgozók közül az út átalakításával kapcsolatban. „Ez a 15-20 üzlet elég szép helyi adót fizet a városnak, úgyhogy ezért is elvártuk volna, hogy legalább egyeztessenek velünk, mielőtt rólunk is szóló döntést hoznak.” - fogalmazott a bicikliboltos. - „Elvárjuk, hogy álljon mellénk a város ebben a kérdésben, hiszen ha ez így marad, tönkre fognak menni a boltjaink. A parkolási lehetőségek megszűnésével ugyanis gyorsan elértéktelenednek az üzleti ingatlanok.”
Mire mennek aláírásokkal?
Az üzletvezető elmondta, hogy a törvényes lehetőségek keretén belül maradva szeretnék megoldani az ügyet, ezért ügyvédhez fordultak, aki a jövő héttől aláírásokat fog gyűjteni a környéken lakóktól és az üzletek tulajdonosaitól. Ezzel a petícióval több fórumon keresztül igyekeznek hatást gyakorolni az önkormányzatra, hogy gondolja át a sugárút módosítási lehetőségeit. A választókörzet képviselője, a szocialista
Szőke Péter
is támogatást ígért a kezdeményezésnek. „Tudjuk, hogy rengeteg vita előzte meg a sugárút átalakítását, ezért mindenképpen óvatosan szeretnénk közelíteni a kérdéshez. De hát nem zárhatunk be minden boltot...”














