Közélet

Szeged pusztulása és újjászületése - II.

Szeged pusztulása és újjászületése - II.

2009. március 13., péntek
Szeged pusztulása és újjászületése - II.

Újjáépítés európai összefogással

Az árvíz pusztítása után a nagykörút egyes szakaszait - a páratlan méretű európai összefogás és anyagi támogatás emlékére - Európa fővárosairól nevezték el: Bécsi - Berlini - Londoni - Párizsi - Brüsszeli - Római körút. A körútnevek - az utcanevekre nagyon is jellemző módon - később a politika áldozatai lettek. 1945-ben - a háborút kirobbantó németek ellen és a szabadító szovjetek mellett lerakott voksként - a Berlini körút nevét Moszkvai körútra változtatták. Holott 1879-ben Oroszország fővárosa Szentpétervár volt (amit 1945-ben már Leningrádnak hívtak)!

1879 júniusa és augusztusa között 120 nagy teljesítményű gőzszivattyú dolgozott a városban és 33 millió köbméter vizet távolított el. Az újjáépítés 1880 tavaszán indult meg. A várost

Lechner Lajos

mérnök tervezte meg, megalkotva a mai körutas-sugárutas szerkezetű Szegedet. Első lépésként a területet kellett rendezni: az új várost magasabban, a folyó vízszintjénél jóval följebb kezdték építeni. Ehhez 16,1 millió köbméter jó minőségű földet kellett ideszállítani - elsősorban Szeged környéki falvak (például Szőreg, Kübekháza, Szentmihály) határából. A kivitelezést a norvég származású budapesti vállalkozó,

Gregersen Guilbrand

végezte 180 munkanap alatt. Egy méteres körtöltést vontak a város köré. A nagykörutat 700 cm, a kiskörutat (a mai Tisza Lajos körutat) 820 cm magasságra töltötték föl - egyidőben a modern csatornahálózat kiépítésével. A nagykörút egyes szakaszait - a páratlan méretű európai összefogás és anyagi támogatás emlékére - Európa fővárosairól nevezték el: Bécsi - Berlini - Londoni - Párizsi - Brüsszeli - Római körút. A körútnevek - az utcanevekre nagyon is jellemző módon - később a politika áldozatai lettek. 1945-ben - a háborút kirobbantó németek ellen és a szabadító szovjetek mellett lerakott voksként - a Berlini körút nevét Moszkvai körútra változtatták. Holott 1879-ben Oroszország fővárosa Szentpétervár volt (amit 1945-ben már Leningrádnak hívtak)! Végül a Német Demokratikus Köztársasággal való barátság jegyében 1972-ben a nagykörút egyik szakaszát - amit a Párizsi körútból csíptek le - ismét Berlinről nevezték el. Hogy mennyit adtak össze a világ országai 1879-ben Szeged újjáépítésére? (Az adatok forintban szerepelnek.) Ausztria: 551 595, Németország: 395 941, Franciaország: 382 182, Anglia: 143 686, Egyesült Államok: 63 524, Olaszország: 51 763, Belgium: 47 139, Svájc: 40 974, Románia: 34 837, Oroszország: 34 456, Hollandia: 32 213, Törökország: 19 644, Egyiptom: 15 473. De adakozott Svédország, Norvégia, Spanyolország, Kína lakossága is. A legkisebb összeg a japánoktól érkezett: 225 forint.

Az épülő város építészeti előírásai jóval szigorúbbak lettek a korábbiaknál. Meghatározták a város egyes részein az épülő házak anyagát, magasságát, méretét. A nagykörúton belüli zónában nem lehetett csak kő-, vagy téglaházat építeni. Vályogból csak a nagykörúton kívül készülhetett épület, de ott is kő-, vagy téglaalapra építve. A nád- és zsindelytetőt végleg kitiltották a városból - ezzel elejét vették a Szegeden a 18-19. században oly gyakran előforduló tűzvészeknek. Ekkor készültek el a város mai arculatát meghatározó középületek is: a Szegedi Nemzeti Színház 440 000, az átépített Városháza 230 000, a bírósági palota 160 000, a főposta 136 000, a polgári leányiskola (a mai jogi kari épület) 92 000 forintba került. A dóm - Szeged legmagasabb és legnagyobb temploma - az 1879. évi árvíz utáni fogadalomnak köszönheti létét, előtte a Szent Dömötör templom állt a helyén, a palánki (belvárosi) rész plébániatemploma. Szeged egyházfönntartó kegyúri bizottsága, 1880. november 28-án ünnepélyes fogadalmat tett, hogy a víztől való megmenekülés emlékére monumentális templomot épít. Innen a fogadalmi templom elnevezés. 1931-ben mint a püspöki központ temploma székesegyház rangot nyert, s ma a dóm nevet használják általánosan a szegediek Ekkor - 1880 és 1883 között - épült meg az első állandó szegedi híd is, amely Szegedet és Újszegedet kötötte össze (az a mai régi, vagy más néven belvárosi híd helyén állt). Újszeged önálló község volt és közigazgatásilag Torontál vármegye részét képezte, egyházilag pedig a szőregi katolikus plébánia joghatósága alatt állt. A város 1880-ban kebelezte be, s a lelkipásztori ellátást innentől a belvárosi (akkori nevén palánki) plébánia végezte. Később az uralkodó iránti hűség reprezentálására a városrészt a királyné emlékére Erzsébetvárosnak nevezték, s időközben fölépült katolikus templomát is Árpádházi Szent Erzsébet tiszteletére szentelték föl. A híd tervezését és építését a párizsi Eiffel cég végezte, a szerződés aláírására

Gustave Eiffel

is Szegedre utazott. A tervezés azonban nem francia mérnökök szakértelmét és keze munkáját dicséri, a hidat ugyanis

Feketeházy János

állami vasútmérnök tervezte.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.