Közélet

Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

2008. december 20., szombat
Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

Fotó: Gémes Sándor

A szegedi Nagyállomás szombaton sem fogad és indít vonatot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által vasárnap meghirdetett sztrájk miatt - közölte Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője.

A szakszervezeti vezető az MTI-nek elmondta: a vonatok nem érkeznek be Szegedre, csak Kiskundorozsmáig járnak, és onnan is indulnak. A menetrendet azonban továbbra sem tartják, tudomása szerint a reggeli öt járatból csak kettő indult el. A Dél-Alföldön továbbra is bizonytalan a vasúti közlekedés - tette hozzá. Békéscsabáról indulnak ingajáratok Szeged-Rókus állomás felé, de a békési megyeszékhelyről Budapest irányába a közlekedés akadozik - tudatta

Veréb Olga.

Közben jelentősen megnőtt a Tisza Volán forgalma a sztrájk miatt - közölte a cég közszolgálati divízióigazgatója szombaton az MTI-vel. Szeged és Budapest között duplájára növekedett a forgalom, szinte minden busz mellé egy rásegítő járatot is be kellett állítani, de az is előfordult, hogy három jármű indult a fővárosba - mondta

Mező István.

Ahogy a Szegedről induló járatok, úgy a Budapestről érkező buszok is szinte mindig tele vannak. Más irányokba, főként Békéscsaba és Debrecen felé 15-20 százalékkal nőtt meg a forgalom - közölte az igazgató. A Tisza Volán tíz buszt tartalékol a megnövekedett utazói igények kiszolgálására, több sofőrt pedig visszarendeltek szabadságáról. Mező István elmondta: vasárnap óta ugrásszerűen megnőtt a pénztáraknál és az interneten elővételben megváltott jegyek száma, volt olyan járat, amelyre harmincnál is többen váltottak előzetesen jegyet.

Országos kép

Országosan is bizonytalan és kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés ma is, miután nem született megállapodás a még elégséges szolgáltatásokról a legutóbbi, péntek délutáni egyeztetésen sem a MÁV és a VDSZSZ között. A vasúttársaság szombat délelőtti közleménye szerint a nappali műszakban a forgalomirányítók többsége és valamennyi mozdonyvezető munkába állt. A MÁV-START Zrt.-nél dolgozó, összesen 1.149 munkára vezényelt munkavállaló (jegyvizsgáló, műszaki kocsivizsgáló, pénztáros) közül 262-en sztrájkolnak, 887-en dolgoznak. Ahol a vasútüzem-biztonsági feltételek biztosítottak, ott a vasúttársaság a lehetőségeihez képest közlekedteti a vonatokat.

Kavalecz Imre,

a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: egy átlagos napon mintegy 300 ezren utaznának a vonatokon, a karácsonyi ünnepi forgalomban pedig ennek másfélszeresét is elérheti az utazni szándékozók száma. Szombaton Budapesten a Keleti és a Déli pályaudvar nem működik. A Nyugati pályaudvarról indulnak vonatok Vácra, Esztergomba és Veresegyházára. Rákosról megy vonat Újszász-Szolnokra, illetve Hatvanba. A Kelenföldi pályaudvart használják a győri, a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonatok. A Szolnok-Nyíregyháza vonalon van közlekedés. Miskolcon sztrájkolnak. Eger és Füzesabony között nem közlekednek a vonatok. Debrecenben és Nyíregyházán ugyanúgy sztrájkolnak, mint eddig, akadozik a közlekedés. Szeged állomás nem indít és nem fogad vonatot: a forgalmi szolgálattevő és két váltókezelő is sztrájkol. A vonatok Kiskundorozsmáról indulnak és oda is érkeznek Budapestről. Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják az utasokat. Szombathely állomás a váltókezelők munkabeszüntetése miatt még mindig nem tud indítani és fogadni vonatokat, az utasokat a korábbi gyakorlatoknak megfelelően eljuttatják a vonatpótló autóbuszok azokhoz az állomásokhoz (Vép és Püspökmolnári, Ják-Balogunyom és Acsád), ahonnét továbbközlekedhetnek vonatokkal. Répcelak állomáson a forgalmi szolgálattevő is sztrájkot jelentett, így a Szombathely-Hegyeshalom vonalon is leállt a személyszállítás. Zalaegerszegen a nappali műszakban az átmenő személyforgalom biztosított, a forgalmi szolgálatra jelentkező munkatársak közül mindenki felvette a munkát. Továbbra is a jegyvizsgálók korlátozhatják az induló vonatközlekedést. Celldömölk állomás a nappalos szolgálatban ismét indít és fogad személyvonatokat, az átmenő személyvonat forgalom biztosított az állomáson. A jegyvizsgálók sztrájk-támogatottsága itt mintegy 90 százalékos, ezért a vonatok indulását a jegyvizsgálók határozzák meg. Veszprémben a forgalmi munkavállalók közül mindenki felvette a munkát. A vonatok indulása itt is a jegyvizsgálókon múlik, akiknek csak 50 százaléka dolgozik. Az átmenő személyvonat-forgalom biztosított. A MÁV-társaságok és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek délutáni egyeztetésén nem született megállapodás sem a sztrájkkövetelésekről, sem az elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetést szombaton 17 órakor folytatják. A MÁV-START a még elégséges szolgáltatásra 724 vonat közlekedtetését javasolja, ami a járatok 20 százaléka volna. A szakszervezet továbbra is ragaszkodik az 1995-ben a sztrájk idejére kötött elégséges szolgáltatáshoz, amely reggel és este egy-egy vonat közlekedtetését tenné lehetővé, továbbá a szakszervezet hozzájárulna a fővárosi elővárosban további 20 vonat indításához is.

Gaskó István,

a VDSZSZ elnöke az egyeztetést követően kijelentette: a VDSZSZ határozatlan ideig folytatja az országos vasúti sztrájkot, a munkabeszüntetés a karácsonyi időszakra is kiterjedhet. A vasárnap óta tartó országos vasutassztrájk miatt a MÁV-csoport árbevétel-kiesése már eléri a napi 150 millió forintot, a veszteség pedig meghaladja a napi 100 millió forintot a társaság adatai szerint. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: egy átlagos napon mintegy 300 ezren utaznak a vonatokon, a karácsonyi ünnepi forgalomban pedig ennek másfélszeresét is elérheti az utasok száma. Amennyiben a VDSZSZ karácsonykor is folytatja a munkabeszüntetést, az tovább növeli a MÁV napi veszteségét. A vasúttársaság becslése szerint az év során eddig megtartott sztrájkok veszteségnövelő hatása összességében meghaladhatja az 1 milliárd forintot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.