Közélet

Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

2008. december 20., szombat
Vasutassztrájk - A Dél-Alföldön és országosan is továbbra is bizonytalan a közlekedés

Fotó: Gémes Sándor

A szegedi Nagyállomás szombaton sem fogad és indít vonatot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által vasárnap meghirdetett sztrájk miatt - közölte Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője.

A szakszervezeti vezető az MTI-nek elmondta: a vonatok nem érkeznek be Szegedre, csak Kiskundorozsmáig járnak, és onnan is indulnak. A menetrendet azonban továbbra sem tartják, tudomása szerint a reggeli öt járatból csak kettő indult el. A Dél-Alföldön továbbra is bizonytalan a vasúti közlekedés - tette hozzá. Békéscsabáról indulnak ingajáratok Szeged-Rókus állomás felé, de a békési megyeszékhelyről Budapest irányába a közlekedés akadozik - tudatta

Veréb Olga.

Közben jelentősen megnőtt a Tisza Volán forgalma a sztrájk miatt - közölte a cég közszolgálati divízióigazgatója szombaton az MTI-vel. Szeged és Budapest között duplájára növekedett a forgalom, szinte minden busz mellé egy rásegítő járatot is be kellett állítani, de az is előfordult, hogy három jármű indult a fővárosba - mondta

Mező István.

Ahogy a Szegedről induló járatok, úgy a Budapestről érkező buszok is szinte mindig tele vannak. Más irányokba, főként Békéscsaba és Debrecen felé 15-20 százalékkal nőtt meg a forgalom - közölte az igazgató. A Tisza Volán tíz buszt tartalékol a megnövekedett utazói igények kiszolgálására, több sofőrt pedig visszarendeltek szabadságáról. Mező István elmondta: vasárnap óta ugrásszerűen megnőtt a pénztáraknál és az interneten elővételben megváltott jegyek száma, volt olyan járat, amelyre harmincnál is többen váltottak előzetesen jegyet.

Országos kép

Országosan is bizonytalan és kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés ma is, miután nem született megállapodás a még elégséges szolgáltatásokról a legutóbbi, péntek délutáni egyeztetésen sem a MÁV és a VDSZSZ között. A vasúttársaság szombat délelőtti közleménye szerint a nappali műszakban a forgalomirányítók többsége és valamennyi mozdonyvezető munkába állt. A MÁV-START Zrt.-nél dolgozó, összesen 1.149 munkára vezényelt munkavállaló (jegyvizsgáló, műszaki kocsivizsgáló, pénztáros) közül 262-en sztrájkolnak, 887-en dolgoznak. Ahol a vasútüzem-biztonsági feltételek biztosítottak, ott a vasúttársaság a lehetőségeihez képest közlekedteti a vonatokat.

Kavalecz Imre,

a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: egy átlagos napon mintegy 300 ezren utaznának a vonatokon, a karácsonyi ünnepi forgalomban pedig ennek másfélszeresét is elérheti az utazni szándékozók száma. Szombaton Budapesten a Keleti és a Déli pályaudvar nem működik. A Nyugati pályaudvarról indulnak vonatok Vácra, Esztergomba és Veresegyházára. Rákosról megy vonat Újszász-Szolnokra, illetve Hatvanba. A Kelenföldi pályaudvart használják a győri, a pusztaszabolcsi és a székesfehérvári vonatok. A Szolnok-Nyíregyháza vonalon van közlekedés. Miskolcon sztrájkolnak. Eger és Füzesabony között nem közlekednek a vonatok. Debrecenben és Nyíregyházán ugyanúgy sztrájkolnak, mint eddig, akadozik a közlekedés. Szeged állomás nem indít és nem fogad vonatot: a forgalmi szolgálattevő és két váltókezelő is sztrájkol. A vonatok Kiskundorozsmáról indulnak és oda is érkeznek Budapestről. Szeged és Kiskundorozsma között autóbuszok szállítják az utasokat. Szombathely állomás a váltókezelők munkabeszüntetése miatt még mindig nem tud indítani és fogadni vonatokat, az utasokat a korábbi gyakorlatoknak megfelelően eljuttatják a vonatpótló autóbuszok azokhoz az állomásokhoz (Vép és Püspökmolnári, Ják-Balogunyom és Acsád), ahonnét továbbközlekedhetnek vonatokkal. Répcelak állomáson a forgalmi szolgálattevő is sztrájkot jelentett, így a Szombathely-Hegyeshalom vonalon is leállt a személyszállítás. Zalaegerszegen a nappali műszakban az átmenő személyforgalom biztosított, a forgalmi szolgálatra jelentkező munkatársak közül mindenki felvette a munkát. Továbbra is a jegyvizsgálók korlátozhatják az induló vonatközlekedést. Celldömölk állomás a nappalos szolgálatban ismét indít és fogad személyvonatokat, az átmenő személyvonat forgalom biztosított az állomáson. A jegyvizsgálók sztrájk-támogatottsága itt mintegy 90 százalékos, ezért a vonatok indulását a jegyvizsgálók határozzák meg. Veszprémben a forgalmi munkavállalók közül mindenki felvette a munkát. A vonatok indulása itt is a jegyvizsgálókon múlik, akiknek csak 50 százaléka dolgozik. Az átmenő személyvonat-forgalom biztosított. A MÁV-társaságok és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek délutáni egyeztetésén nem született megállapodás sem a sztrájkkövetelésekről, sem az elégséges szolgáltatásról. Az egyeztetést szombaton 17 órakor folytatják. A MÁV-START a még elégséges szolgáltatásra 724 vonat közlekedtetését javasolja, ami a járatok 20 százaléka volna. A szakszervezet továbbra is ragaszkodik az 1995-ben a sztrájk idejére kötött elégséges szolgáltatáshoz, amely reggel és este egy-egy vonat közlekedtetését tenné lehetővé, továbbá a szakszervezet hozzájárulna a fővárosi elővárosban további 20 vonat indításához is.

Gaskó István,

a VDSZSZ elnöke az egyeztetést követően kijelentette: a VDSZSZ határozatlan ideig folytatja az országos vasúti sztrájkot, a munkabeszüntetés a karácsonyi időszakra is kiterjedhet. A vasárnap óta tartó országos vasutassztrájk miatt a MÁV-csoport árbevétel-kiesése már eléri a napi 150 millió forintot, a veszteség pedig meghaladja a napi 100 millió forintot a társaság adatai szerint. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke az MTI-nek elmondta: egy átlagos napon mintegy 300 ezren utaznak a vonatokon, a karácsonyi ünnepi forgalomban pedig ennek másfélszeresét is elérheti az utasok száma. Amennyiben a VDSZSZ karácsonykor is folytatja a munkabeszüntetést, az tovább növeli a MÁV napi veszteségét. A vasúttársaság becslése szerint az év során eddig megtartott sztrájkok veszteségnövelő hatása összességében meghaladhatja az 1 milliárd forintot.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.