Újszegeden a Bertalan és a Belvárosi híd között élők életét gyökerestül megváltoztathatja környékükre tervezett két új beruházás: az élményfürdő és az irodaház építése. Több ott élő olvasónk is jelezte aggodalmát, hiszen a csendes kis utcák forgalma drasztikusan megnövekedhet, ami soha nem tapasztalt zajt és légszennyezést vonhat maga után. A SZEGEDma.hu utánajárt a problémának.
A terület önkormányzati képviselője, a Szögedi Védegylet elnöke, Szabó László portálunknak úgy nyilatkozott, hogy neki szinte minden érintett lakó felháborodását fejezte ki az irodaház kapcsán eltűnt kiserdő miatt, amit a fiatalok csak „Berti" ligetként emlegettek. Az ügyben mindössze csak egy lakossági fórumot tartottak - melyre a képviselő nem kapott meghívást -, ahol szintén egybehangzóan fejezték ki tiltakozásukat a lakosok. Később több civil- és zöldszervezet is felemelte a hangját a zöldterület és a fák védelmében.
„Már többször is indítványoztam, hogy a terület kapjon parki besorolást" - mondta a SZEGEDma.hu-nak a képviselő. „Hiszen a vadon nőtt erdős rész eddig kiválóan megszűrte a híd zaj- és porszennyezését. Közpark kialakítása helyett azonban a város inkább úgy döntött, hogy a valós érték töredékéért eladja a területet, létrehozva rajta főként az úgynevezett 'call centereknek' helyet adó épületet, ami funkcióját tekintve a város bármely más területén üzemelhetne. Semmi sem indokolta, hogy a kertvárosi rész szélére húzzák fel az irodaházat, kiirtva ezzel egy természetes zaj- és légszűrő rendszert. Sőt az iroda miatt nem várt módon fokozódik majd a kertvárosi terület forgalma. Én személy szerint komolyan aggódom amiatt, hogy
nagyon hasonló események történhetnek a közeljövőben Szegeden is..."
Információnk szerint a városnak sikerült egyébként a majd másfél hektáros területet 175 millió forintért eladnia, miután a közgyűlés a városközponti zónába sorolta az ingatlant. Ez a besorolás azért volt fontos, mert e mozzanat nélkül nem lehetne úgynevezett "A" kategóriás ingatlant felhúzni a Bertalan híd lábához, márpedig a vevőnek - a
Demján Sándor
érdekeltségi köréhez tartozó - Arcadom Zrt.-nek éppen ez volt a célja. A Közép kikötő sor és Szent-Györgyi Albert utca, valamint a töltés és a Bertalan híd határolta egykori ligetes területen várhatóan a jövő év második felében készül el az öt emeletes építmény, a „Partiscum" irodaház, majd' tizenhétezer négyzetméter irodahelységgel és a megfelelő számú garázzsal, szolgáltató egységgel.
A Fidesz képviselője,
Kohári Nándor
is félelmeinek adott hangot. Szerinte Újszeged fejlesztési stratégiája teljesen átgondolatlan. A város egyik legdinamikusabban fejlődő területe Dél-Újszeged, ennek ellenére a közgyűlés inkább a tömegközlekedés fejlesztésére költ, aminek előnyeit ráadásul e területen élők nem is élvezhetik. Egy harmadik híd építésének kellett volna prioritást nyernie egy olyan 29 milliárdos tömegközlekedési projekttel szemben, ami évi-másfél egy milliárd forinttal is megnövelheti - az amúgy is veszteséges - SZKT kiadásait. „Újszegedet most egyszerre három olyan beruházás is érinti, melyek főleg az autós forgalmat fokozzák majd hatványozottan - folytatta a probléma részletezését a képviselő. „A textilgyár helyén épülő bevásárlóközpont, az élményfürdő és az irodaház soha nem várt módon növeli majd meg a forgalmat, aminek fogadására a terület nem rendelkezik megfelelő úthálózattal. A Bertalan híd környéke például egy lakó- és zöldövezet jellegű hely, ami egy fürdő- és rekreációs központ kialakítására alkalmas, de egy, netán több irodaház felépítésére semmiképpen."
Kohári utalt arra a tervre is, amit
Albel Andor
, a miniszterelnöki hivatal egykori turisztikai tanácsadója készített még 2000 környékén - és amit Szabó László többször is a közgyűlés elé tárt.
A Szent-Györgyi Albert Vitaminpark
nevet viselő tanulmány e területre egy négycsillagos szállodát javasol, amely hosszú távon állandó bevételt is jelent a városnak, s kapcsolódik a fürdőfejlesztéshez is. „E tanulmány a város és az itt élők igényeit maximálisan összhangba állítja, kár, hogy a városvezetés nem veszi ezt figyelembe" - fejezte ki sajnálatát a politikus. Természetesen megkerestük a város főépítészét,
Fehér Évát,
hogy felvessük neki a lakók aggodalmát, és hogy megkérdezzük, lesznek-e megoldások a forgalom elvezetésére, ő azonban
Szentgyörgyi Pál
gazdasági alpolgármesterhez irányított minket. Az alpolgármester irodájában jelezték, hogy a tisztségviselő tárgyaláson van, írjuk meg kérdéseinket elektronikus levélben. Megtettük, és várjuk válaszát. Amint megérkezik, közétesszük, tájékoztatjuk majd kedves olvasóinkat.
Egy nappal cikkünk megjelenését követően választ kaptunk kérdeseinkre Szentgyörgyi Páltól. A szocialista alpolgármester ezt írta: "Nem én vagyok a környék rendezési tervének szakmai felelőse, de azért annyit tudok a dologról, hogy a rendezési terv elkészítésekor, és annak szakmai és lakossági vitájában központi szerepet kapott a közlekedés. A megnyugtató megoldás érdekében külön közlekedési szakértői anyag készült, amit a várostervezők a környék rendezési tervének elkészítésekor figyelembe vettek, annak érdekében, hogy csillappítsák a környék forgalmát."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.