Közélet

Botka és Gyurcsány a tömegközlekedés fejlesztéséről

Botka és Gyurcsány a tömegközlekedés fejlesztéséről

2008. július 3., csütörtök
Botka és Gyurcsány a tömegközlekedés fejlesztéséről

A Fidesz szerint másról kellett volna beszélni

Fotók: Gémes Sándor

A több mint 29 milliárdosra tervezett szegedi elektromos tömegközlekedési nagyprojektet mutatták ma be a városházán Gyurcsány Ferenc miniszterelnök jelenlétében. Az eseményt fokozott biztonsági intézkedések mellett tartották meg. A kormányfő és Botka László polgármester Szeged sikereiről beszélt, az ellenzék viszont úgy látja: a szocialista politikusok adósak maradtak annak magyarázatával, miért buknak el sorra a város uniós pályázatai, s miért romlik folyamatosan az itt élők életszínvonala.

A városházán kívül és azon belül is kormányőrök és testőrök vigyázták a rendet ma délután, még a sajtó képviselőinek felszerelését is a legapróbb technikai részletekig átvizsgálták. Hiába, a kormányfő népszerűsége egyik közvélemény-kutatás szerint sem szökik az egekbe. A tüntetők ezúttal - talán a nagy melegnek, talán a gyurcsányi vizit viszonylagos titokban tartásának köszönhetően - elmaradtak. A díszteremben is jobbára csak meghívott vendégek - szocialista, szabad demokrata országgyűlési képviselők, szegedi alpolgármesterek, közgyűlési képviselők, a Csongrád megyei települések ugyancsak kormánypárti polgármesterei, önkormányzati cégek, érdek-képviseleti szervezetek vezetői és az egyetem rektora - foglaltak helyet. Ennek megfelelően a kormányfő és a polgármester szavait szolid, támogató taps köszöntötte.

Botka: nem a múltat konzerváljuk

Botka László polgármester arról beszélt, hogy az első szegedi villamos 1908-ban indult el, és a Tisza-parti városban jelenleg 24 kilométernyi villamos- és 22 kilométer trolibuszpálya van. A jövő héten az Anna kúti csomópont lezárásával induló, 29,4 milliárd forintos összköltségvetésű program befejezését követően Szegeden hat trolibuszvonal lesz, körülbelül fele annyi, mint a tízszer nagyobb Budapesten. Botka szokásához híven kifejtette, hogy a jelenlegi városvezető koalíció „igazi hazafiként és lokálpatriótaként" a jövőnek építi Szegedet; nem a régit kívánja konzerválni, hanem új, európai, modern várost épít. Ennek lesz része a település történetének legnagyobb, most induló közlekedési beruházása is. A Tisza-parti település Botka szavai szerint dinamikusan fejlődik: a lakosság folyamatos növekedésére, a gépjárművek számának az utóbbi években történt megkétszereződésére utalt a politikus, aki hozzátette: 2010-ig a második autópályát, az M43-ast is átadják. A szocialista polgármester megköszönte a kormánynak a projekthez nyújtott támogatását, a szegedi lakosságtól pedig megértést és türelmet kért a következő több mint két esztendő munkálataihoz, mondván, azt követően kényelmesebb és jobb lesz a város közlekedése.

Gyurcsány: ezt majd szeretni fogják!

„Jó dolgok történnek mostanában Szegeddel, a régióval" - kezdte beszédét a kormányfő, aki szintén az M5-ös autópályát és az M43-as szerződés aláírását hozta fel példaként. Gyurcsány azt mondta: nemcsak Szeged, hanem az ország életében is fordulópont következik. Miként a szegedi polgármester most két év türelmet kért a lakosságától, állítása szerint a kormány is annak idején azt jelezte, két év kellemetlenség után jobb lesz az embereknek (feltehetően nem a 2006-os országgyűlési választás kampányára utalt). Azt nagyon nem szerették, ezt - a meginduló gyarapodást, fejlődést - majd szeretni fogják - mondta. Gyurcsány úgy fogalmazott, Szeged példát mutatott, hiszen 2005/2006-ban világosan kijelölte adottságaihoz illő fejlődési pályáját - tudás, kultúra, tudomány, felsőoktatás, turizmus, biotechnológia, egészségipar -, s ezen nem is nagyon kell változtatnia. A kormányfő értelmezésében az ország és Szeged is nagy tempóval halad előre. A kecskeméti Mercedes-beruházás példájára utalva kifejtette: az autópálya megjelenése előbb-utóbb - ha nagy erőfeszítések árán is - minden érintett településre komoly beruházást hoz, s így lesz ez a közeljövőben Szegeddel is. Az érdeklődő befektetők - ha nem is a spájzban vannak, de - már átlépték a Dunát, s dél felé tartanak - biztatott a miniszterelnök. Gyurcsány pozitív példaként említette a régió folyamatos előrelépése szempontjából a szegedi tömegközlekedés-fejlesztési program mellett az M43-as autópálya építését, az újszegedi fürdő fejlesztését, a 47-es út bővítését és rekonstrukcióját, valamint Szentes belvárosának felújítását.

Nagy Sándor: csökkenő menetidő, olcsóbb rendszer

Nagy Sándor (SZDSZ) városfejlesztési alpolgármester beszélt a Szeged elektromos közösségi közlekedés fejlesztése 2008-2011 nagyprojekt részleteiről. Elmondta: kiépül a negyedik villamosvonal, illetve 10-es számmal új trolibusz létesül. 2011-ig összesen 4,8 kilométernyi új villamospálya épül Szegeden, 18,3 kilométer vágányt újítanak fel, a trolibuszhálózat pedig 3,7 kilométerrel lesz hosszabb. Kilenc új alacsony padlós villamost és tíz korszerű trolibuszt vásárol a város, de a járműbeszerzés az infrastruktúrafejlesztésre fordított összegnek csak töredéke lesz a 29,4 milliárdos beruházásban. Kiemelt fejlesztési terület a Rókusi körút, a Szilléri és a Kálvária sugárút területe. Hat csomópont épül át, a Belvárosi hídnál korszerű jelzőberendezés részesíti majd előnyben a tömegközlekedési eszközöket, csökkentve ezzel a reggeli újszegedi dugókat. Az ígéretek szerint valamennyi vonalon 15-20 százalékkal csökken a menetidő, s az új rendszer működtetése kevesebbet emészt majd fel, mint a régi, korszerűtlené. Az alpolgármester szerint a komplex, átfogó fejlesztéssel a város célja a fenntartható, környezetbarát közösségi közlekedés kialakítása, s a belváros tehermentesítése az átmenő forgalom ártalmai alól.

Fidesz: inkább Szeged kudarcainak okait magyarázták volna

A Fidesz szegedi szervezete sajtóközleményben reagált a tájékoztatóra. A közlemény szerint a jobboldali párt sajnálattal vette tudomásul, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Botka László polgármester elmulasztott magyarázatot adni a Szegedet érő sorozatos uniós pályázati kudarcokra. „A Gyurcsány Ferenc és Botka László által megígért Biopolisz program pályázatait a kormányzat teljes egészében elutasította, a Szegednek ígért 2000 ágyas klinika helyett már a tervekben is csak tizede szerepel, a választási kampányban beharangozott Déli Tisza-híd pedig 2015-ig biztosan nem valósulhat meg. Szeged 21 kiemelt uniós projektre vonatkozó pályázatából 18-at különböző okokkal, de elutasított a kormányzat; az igényelt több mint 100 milliárd forintból 76 milliárd forintra egyelőre nem számíthat a település. Az elhibázott országos és helyi gazdaságpolitikának köszönhetően 2002-2008 között Szegeden az összes munkanélküli és álláskereső száma 6,6 százalékkal nőtt, és a Mercedes-beruházásból is kimaradt városunk" - fogalmaz a Fidesz helyi szervezete. A legnagyobb ellenzéki párt véleménye szerint az elektromos tömegközlekedés fejlesztése ugyan bizonyos elemeit tekintve sikeresnek mondható, de az itt élők elhelyezkedési problémáira, illetve az életszínvonal romlására biztosan nem jelent megoldást.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.