
A tervezetről egy közel 27 oldalas jelentés került ki.
A Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyag szerint jelentősen módosulhatnak a KRESZ szabályai, érintve a gyalogosokat, kerékpárosokat, elektromos rollereseket, autósokat, tanulóvezetőket, valamint a motoros védőfelszerelések használatát.
Az átdolgozás célja a jelenlegi bonyolult és nehezen tanulható szabályrendszer korszerűsítése, amelyben számos közlekedési szakértő és szervezet vett részt.
Fontosabb változások
1. Gyalogosokra vonatkozó szabályok:
- Az úttesten és vasúti átjárókban tilos lenne mobiltelefon-használat és minden olyan tevékenység, amely elvonja a figyelmet.
- Az óvodák és iskolák közelében suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol tanítási időben 30 km/óra lenne a maximális sebességhatár.
2. Autósok és sebességhatárok:
- Autóútokon 110 helyett 120 km/órás, autópályákon egyes szakaszokon 140 km/órás sebességhatár lehetne.
- Teherautók, buszok és utánfutós autók 90 km/órával mehetnének lakott területen kívül.
- A "cipzár elv" bekerülne a KRESZ-be, ezzel egyértelműsítve az egyesülés szabályait.
A cipzár elv lényege, hogy ahol két sávból egy lesz, a tovább haladó sávban lévő vezetők maguk elé engednek egy-egy, a megszűnő sávból érkező autót. Ugyanakkor, aki a megszűnő sávban halad, csak akkor vált sávot, ha az megszűnik, vagyis a legvégén, amikor nincs már előtte más, aki sávot kíván váltani.
3. Tanulóvezetők és jogosítány megszerzése:
- Szimulátoros oktatás bevezetése, amellyel a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hat kiváltható lenne.
- Családtagi autósoktatás lehetősége, legalább 10 éves vezetési tapasztalattal rendelkező hozzátartozó segítségével.
4. Kerékpáros és elektromos rollerrel közlekedők szabályai:
- 14 éves kor alatt kötelező lenne a bukósisak viselése.
- Az út jobb szélén kijelölt vegyes használatú sávrész meghatározott szabályokat kapna.
- A minimális oldaltávolság előzéskor 50 km/óra alatt 1 m, efelett 1,5 m lenne.
5. Egyéb változások:
- A "látni és látszani" elv alapján lakott területen is kötelező lenne a tompított fényszóró, ha nincs nappali menetfény.
- A zebrán áttekerés engedélyezése legfeljebb 10 km/órás tempóban, de az autókkal szembeni elsőbbség nélkül.
A javasolt változtatások célja a közlekedés biztonságának növelése és a modern közlekedési szokásokhoz igazodás. Az egyeztetések folytatódnak, a végleges döntések meghozataláig további módosítások is várhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.