Hatalmas vállalások a tömegközlekedésben: késés esetén visszafizetik a jegyár felét
Tíz jelentős vállalás hangzott el
2025. január 8., szerda
Lázár János építési és közlekedési miniszter „közlekedésinfót" tartott, amely során tíz miniszteri vállalást tett. Ezek között szerepel az is, hogy visszafizetik a jegy árának felét, ha húsz percet késik a vonat vagy a busz.
A magyar tömegközlekedés az elmúlt 150 évben nem volt kitéve olyan támadásoknak, mint az elmúlt évben. Ehhez képest az állam által biztosított tömegközlekedés rekordokat döntött
– mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter az idei első „közlekedésinfón”.
Tavaly rekordszámú utazást regisztráltak, összesen egymilliárd utazást bonyolított le a MÁV, a HÉV és a Volánbusz. Összesen tízmillió bérletet adtak el, ez a szám szintén példátlan. Csak az IC-kre 13,5 millió helyjegyet, értékesítettek ami szintén azt bizonyítja, hogy az emberek képesek autóról közösségi közlekedésre váltani.
Lázár János bejelentette, hogy tíz miniszteri vállalást tesz. Ezek a következők:
Bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől. Ez azt jelenti, hogy visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza húsz percet késik. Ez objektív felelősség, vita nélküli lesz a visszafizetés. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza a pénzét, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. A bérletesekre is vonatkozik a vállalás, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik a bérlet árából.
A MÁV Csoport összes mosdóját egytől egyig felújítják. Jelenleg ezer mosdó működik, ebből háromszáz esett át felújításon, de ezeket is renoválják a maradék hétszáz mellett. A Molnál működőhöz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata.
Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, valamint az IC-ken.
2026 április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárolnak az idei ötszáz után. Most tíz év az átlagéletkoruk, ezt le fogják szorítani hét-nyolc évre.
Jelenleg ötven darab korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben negyven új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezeket bérlik, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van.
Az IC-kocsikat korszerűsítik, jelenleg száz van használaton kívül, ezeket felújítják. Továbbá 285 darabot szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
A GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz. Összesen ötszáz kilométert az előbbi vesz át, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. Emellett GYSEV-es mozdonyt átvisznek a keleti országrészbe is. Az a terv, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek működjenek, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek.
A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, tavaly nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Ami tavaly megtörtént, az nem történhet újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Ez megváltozik, a jegyen szerepelni fog, hogy az adott járaton van-e légkondicionáló berendezés.
Új applikációt indítanak el májustól MÁV plusz néven, ami az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb eleme a késési funkció lesz.
A miniszter jelezte azt is, hogy a parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen ezer településen fognak bővülni a szolgáltatások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.