Hírzóna

Már minden eddiginél többet tudunk az új KRESZ-ről

Már minden eddiginél többet tudunk az új KRESZ-ről

Gyorsabban is lehet majd menni, változik az indexelés szabályozása.

2024. október 22., kedd
Fotó: Shutterstock
Már minden eddiginél többet tudunk az új KRESZ-ről

Jövő év március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), hogy „a kormány által beterjeszthető” formába önti az új KRESZ-t – tudta meg a Vezess egy háttérbeszélgetésen. Itt kiderült, hogy többek között emelik a sebességhatárokat, változik a követési távolság szabályozása és az indexelésé is, illetve nagyobb szigort vezetnek be a driftelésben. 

Amit a sebességhatárokról tudni lehet, az annyi, hogy emelnék az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli, az eddigi, 70 km/órás maximálisan megengedett sebességhatár helyett 90 km/óra lenne a limit. Továbbá a tervek között szerepel a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók, traktorok pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességének a megengedése is. A többiekről szólva az a terv, hogy a KRESZ módosítói meghagynák a 130 km/órás sebességhatárt az autópályákon, de megadnák a lehetőségét az útkezelőknek arra, hogy bizonyos sztrádaszakaszokon 140 km/órás sebességet is megengedjenek. 

A másik égető ügy a követési távolság – annak be nem tartása miatt elég sok baleset történik –, itt másodperces szabályozással egészítenék ki a KRESZ-t, amelynek lényege, hogy az autópályán kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. Ez azt jelenti, hogy 130 km/órás sebességnél két másodperces távolságtartásnál 72,2 méter a megtett távolság.

Szóba került a kaszkadőrvezetés is, amely, bár nem jogi fogalom, a drifteléshez kapcsolódik és amely alatt a sűrű forgalomban haladók közötti szlalomozáshoz hasonló, veszélyes járművezetői magatartást értettek. Ezeket nyilván most szabad csinálni a KRESZ alapján, de egyértelműbbé tennék a tiltást. Változnak az indexelés szabályai is, amelyek az időtartamra vonatkoznak majd.

Dudálgatni sem lehet majd csak úgy idegből bele a világba, a tervek szerint ugyanis  hangjelzés, dudálás „rövid ideig adható” figyelemfelhívás miatt, de csak baleset-megelőzés érdekében. 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.