Hírzóna

A kormány megerősíti a fogyasztóvédelmet

A kormány megerősíti a fogyasztóvédelmet

Jelenleg zajlik a tervezés

2024. szeptember 19., csütörtök
A kormány megerősíti a fogyasztóvédelmet

Több versenyképes hazai webshop és a digitalizációhoz igazodó fogyasztóvédelem szükséges a magyar vásárlók érdekében, a kormányon belül jelenleg zajlik a tervezés a fogyasztóvédelem intézményrendszerének megerősítéséről - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Versenyhivatal "Digitális Fogyasztóvédelem 2024" című konferenciáján csütörtökön Budapesten.

 

Kiemelte: a kormánynak fontos a családok anyagi biztonságának és egészségének garantálása. Továbbra is szigorúan fellépnek annak érdekében, hogy a jogsértő vállalkozások ne éljenek vissza erőfölényükkel, egyenlő erőviszonyokat kell teremteni a hazai és a külföldi webshopok között - emelte ki.

Nagy Márton kitért arra, hogy a kiszabható bírság idén márciustól megemelt mértéke elrettentő hatással van, a hatóságnak a honlapok blokkolására is lehetősége van. A fogyasztók érdekében a kormány tovább erősíti a fogyasztóvédelem aktivitását az e-kereskedelemben is.

A Temuval és más kínai webshopokkal kapcsolatban az EU-ban jelenleg is több vizsgálat folyik, felmerült a vámmentesség eltörlése is. Az Európai Bizottság a 150 euró alatti értékű áruk vámmentességének eltörlését javasolta, a javaslatot számos szakmai szervezet támogatja.

A hazai kiskereskedelmi forgalom elszakadt a háztartások fogyasztásától, egyre inkább szolgáltatásokat, illetve külföldről és külföldön fogyasztanak a magyarok a járvány következtében megváltozott fogyasztói szokások miatt - mutatott rá a miniszter.

A külföldi online vásárlások és a külföldi utazási kiadások együttesen a hazai kiskereskedelmi forgalom csaknem 20 százalékát teszik ki - ismertette. A külföldi webshopok nagy része azért adja olcsóbban a terméket, mert nem fizet áfát, ami komoly probléma. A költségvetésből mintegy 100 milliárd forint hiányzik a be nem fizetett áfa és vám miatt, közben az interneten vásárló népesség aránya Magyarországon nőtt a legjobban az EU-n belül - ismertette.

Kitért arra, hogy a külföldi webshopok terjeszkedése kihívást jelent, a magyarok egyre többször tapasztalnak problémát az internetes rendeléseknél, a trend emelkedő, ugyanakkor mértéke alacsonyabb az uniós átlagnál. A sikeres visszaélések aránya a hazai kibocsátású kártyákkal 15 százalék volt, a visszaélések átlagos értéke meghaladja az 53 ezer forintot.

A fogyasztók védelme érdekében augusztus elsejétől új bejelentési és zárolási eljárást vezettek be a banki csalások ellen, amely hozzájárulhat a visszaéléssel érintett összegek visszaszerzéséhez.

Nagy Márton rámutatott: tavaly a magyarok körében a 15 legismertebbnek számító online kereskedő közül csak 3 volt magyar tulajdonú. A külföldi szereplők, mint a Temu jelenléte egyre meghatározóbb. A Temu magyar hirdetéseinek hatósági vizsgálat miatti, áprilisi átmeneti leállásakor a hazai e-kereskedők forgalma 20-70 százalékkal emelkedett, ami jól mutatja a Temu forgalomelszívó erejét - fűzte hozzá.

Hangsúlyozta, hogy meg kell erősíteni a hazai online kiskereskedelmi szereplőket. Ennek érdekében a kormány elindítja a kkv-k digitalizációs és innovációs fejlesztési programját, amely a hazai vállalatok honlapjának fejlesztését, vagy a közösségi médián keresztüli elérhetőség létesítését biztosítaná.

Az e-kereskedelem sajátosságaihoz a fogyasztóvédelem eszköztára is igazodik, rendszeres ellenőrzéseket tartanak. A kormányhivatalok idén az első fél évben 236 ellenőrzést tartottak az e-kereskedelemben, melyből 183 esetben tapasztaltak jogsértést - ismertette a nemzetgazdasági miniszter.

Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke elmondta: a legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása sosem sértheti a fogyasztók érdekeit. A rendezvény célja a digitális tér aktuális kihívásainak megvitatása, a digitalizáció térnyerésével, a technológiák fejlődésével újabb és újabb veszélyek leselkednek a fogyasztókra. Ilyen kockázatot jelenthet a mesterséges intelligencia is - mondta. A problémák kezeléséhez elengedhetetlennek nevezte az együttműködést a versenyhivatal, a kormányhivatalok, és a fogyasztóvédelemért felelős minisztérium között.

Az NGM és a GVH mellett számos szerv aktív munkát végez a hungarikumnak tekinthető magyar fogyasztóvédelmi rendszerben, így például az MNB, vagy az NMHH, bíróságok, civil szervezetek, ügyvédek, amelyek nap mint nap dolgoznak a fogyasztók szolgálatában.

Felidézte: a GVH által működtetett online árfigyelővel három hónap alatt közel 20 milliárd forintot spóroltak a magyar családok, a kötelező akciózás az online árfigyelő rendszerrel karöltve jelentősen hozzájárult az infláció letöréséhez és visszaszorításához.

Kiemelte: a GVH számos nagy technológiai vállalattal szemben lépett fel, nemrég zárult le az eljárás a Viber internetalapú üzenetküldő szolgáltatással szemben, korrigálva a cég magatartását. A Viber alkalmazást üzemeltető Viber Media kénytelen vállalni egy sor olyan intézkedés végrehajtását, amelyeknek köszönhetően a fogyasztók könnyebben megismerhetik a platform jellemzőit és tudatosabb döntéseket hozhatnak a szolgáltatással kapcsolatban. Az elmúlt években többek között a Google, illetve a PayPal számára is előírt versenykorrekciós kötelezettségeket a GVH, az Apple és a Booking.com pedig jelentős versenyfelügyeleti bírságokat fizetett Magyarországon - emlékeztetett, és jelezte: jelenleg vizsgálat zajlik a Microsoft és a Temu ellen.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.