Hírzóna

Bódis László: Fontos célunk felkelteni a gyermekek érdeklődését a természettudományos pályák iránt

Bódis László: Fontos célunk felkelteni a gyermekek érdeklődését a természettudományos pályák iránt

Vállalkozások, kutatók és diákok részére is folyamatosan indít új programokat a közel egy éve fennálló Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ).

2024. augusztus 6., kedd
Fotó: MTI/Lakatos Péter
Bódis László: Fontos célunk felkelteni a gyermekek érdeklődését a természettudományos pályák iránt

A hazai innováció elősegítésében fontos szerepet kapott a Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ), amely a létrehozása óta eltelt közel egy évben az együttműködés új, hiánypótló formáit alakította ki a vállalati szféra és a kutatás világának szereplőivel.

Fotó:  MTI/Lakatos Péter. 

 

 

– Amikor 2023-ban a Neumann János-program részeként a NIÜ megalapításáról döntöttünk, arra a kihívásra reagáltunk, hogy nem minden esetben finanszírozásra van szükség egy innovatív termék vagy szolgáltatás létrehozásához és piacra jutásához. Igyekszünk már a jó innovatív ötletek megszületését is támogatni, majd az adott projektnek az adott időpillanatban legrelevánsabb segítséget nyújtani annak érdekében, hogy minél több magyar innováció váljon sikeressé a nemzetközi piacokon – jelentette ki lapunknak Bódis László, az ügynökség vezérigazgatója.

Szavai szerint az elmúlt fél évben ebből a célból három új, ingyenes szolgáltatást indítottak vállalkozások számára, a következő fél évben pedig további három szolgáltatást vezetnek be. – Az új vállalati szolgáltatások egyike az Impulse, amely egy három hónapos tudásátadó program, s amelynek keretében 30 innovatív vállalkozással foglalkozunk személyre szabottan. Első lépésben a jelentkező vállalat innovatív projektjének megvizsgáljuk az innovációs felkészültségi szintjét, vagyis megnézzük, hol tart az elképzelés ahhoz, hogy piacra léphessen, melyek a fejlesztendő területek. A program részeként a vállalatok ismereteket szerezhetnek finanszírozási és tőkebevonási, iparjogvédelmi és üzletfejlesztési téren. Ezt követően pedig a NIÜ szakértői azt is segítenek megtalálni, hogy mi a következő lépés a piacra lépés irányába, és mely ökoszisztéma szereplők tudnak szükség esetén segítséget nyújtani ebben a vállalatnak – fejtette ki Bódis László.

Fontos cél a külföldi piacra lépés

A nemzetközi piacra lépést segíti – folytatta a cégvezető – az XPAND nevű program, amelynek a három fázisa közül az első kettő ugyancsak tudásátadó workshop jellegű. – A programba jelentkező vállalkozások már az első alkalmon megismerkednek azzal, miként érdemes gondolkodni a külpiacra lépésről és egyáltalán milyen alapfeltételeknek kell megfelelniük. Ezt követően konkrét célpiaci ismereteket sajátíthatnak el, vagyis célzott információkat kapnak arról, hogy milyen sajátosságokkal kell számolniuk a számukra releváns országok piacain, legyen szó EU-tagállamról vagy azon kívüli országról – ismertette a vezérigazgató. Hozzátette: a konkrét célpiacra vonatkozóan olyan innovációs és technológiai börzékre és kiállításokra is kiviszik a hozzájuk forduló vállalkozásokat, ahol konkrét üzleti partnerekkel is tudnak tárgyalásokat folytatni.

– A már elindított programjaink közül a harmadik az Enterprise Horizon program, amelyben az Európai Unióban elérhető innovációs támogatásokra segítünk pályázni a vállalkozásoknak. Létfontosságú, hogy ezen a területen is felkészültek legyenek az innovatív magyar vállalkozások, hiszen a kutatás és az innováció terén az EU Horizon programja a legnagyobb a világon, a 2021 és 2027 közötti időszakban összesen 95,5 milliárd eurónyi támogatásra lehet pályázni – számolt be róla Bódis László.

Szavai szerint a NIÜ szolgáltatásaival az elmúlt fél évben közvetlenül mintegy 70-100 vállalkozást értek el, amelyek között nagyjából fele-fele arányban találhatók a működésük kezdeti szakaszában járó úgynevezett startupok, valamint a néhány tíz vagy akár néhány száz fős kis és közepes vállalkozások. Bódis László a fontosabb eredményeik között említette, hogy az XPAND program keretében tíz innovatív vállalkozást sikerült eljuttatniuk Kínába és az Egyesült Királyságba, és a projekt részeként összesen mintegy kétszáz üzleti tárgyalást bonyolítottak le a célpiaci szereplőkkel.

A finanszírozás megoldásában is segítenek

A NIÜ-höz forduló vállalkozások finanszírozását a pályázatokhoz adott segítség mellett az ügynökség oly módon is igyekszik egyengetni, hogy minden térítés nélkül összeköti a megfelelő donorokkal vagy befektetővel. – Például inkubátor vállalkozásokkal, úgynevezett üzleti angyalokkal, valamint kockázati tőkésekkel. A NIÜ missziója ugyanis, hogy a piaci ökoszisztéma szereplőkkel együttműködve, az ő tevékenységüket kiegészítve járuljon hozzá az innovatív vállalkozások sikereihez – fogalmazott a vezérigazgató.

Mint tudatta: a következő félévben az innovatív vállalkozások és vállalkozók számára három új programot indítanak el: hamarosan indul a projektfejlesztési szolgáltatásuk, amely az innovációs projekttel rendelkező vállalkozásokat fog támogatni szakmai segítségnyújtással, hogy minél felkészültebben kezdhessék meg a forrásbevonást. Az ősszel induló innovációs voucher szolgáltatással innováció szempontjából releváns témákban vehetnek igénybe piaci tanácsadást a vállalkozások, jelentős támogatási hányad mellett. Ezeken túl pedig egy speciális programot indítanak egyetemi kutatók részére, akiket abban fognak segíteni, hogy a kutatási eredményeiket sikeresen piacosítsák, azaz termékké vagy szolgáltatássá formálják. – A legnagyobb kiaknázatlan potenciált az egyetemeken és kutatóintézetekben születő kutatási eredmények piacravitelében látjuk. Ha körbenézünk a világban, azok az igazán sikeres és versenyképes gazdaságok, amelyek a mély technológiai tudást a legsikeresebben formálják át világvezető termékekké és szolgáltatásokká – magyarázta Bódis László.

A startup ökoszisztéma fejlesztése

A hazai startup ökoszisztéma fejlesztésével is kiemelten foglalkozik a NIÜ. Ebből a célból hozták létre a startup kerekasztalt, ahol arról kérdezik az ökoszisztéma szereplőit: mit várnak el az államtól annak érdekében, hogy fejlődni tudjon a magyar startup és kockázati tőke befektetői ökoszisztéma. – Elsőként az utánpótlás kérdését említették, vagyis miként érhető el, hogy több innovatív vállalkozó és vállalkozás jelenjen meg. A másik nagyobb témakör a korai fázisú finanszírozás, amely azzal foglalkozik, ha megvan egy innovatív ötlet, az miként juthat forrásokhoz a legkoraibb szakaszban, amikor még nincs is feltétlenül árbevétele a startupnak. A harmadik pedig az ökoszisztéma nemzetközi láthatósága – sorolta Bódis László, hozzáfűzve: már mindegyik pont adresszálására indítottak valamilyen programot.

Fókuszban a startup vállalkozói életpálya népszerűsítése

– A Nemzeti Innovációs Ügynökség zászlóshajó programjának, a Hungarian Startup University Program (HSUP) célja, hogy minél több egyetemi hallgató induljon el a startupalapítás rögös, de annál izgalmasabb útján. A programból már számos sikeres startup nőtte ki magát: az egyik ilyen kiemelkedő innováció a kiterjesztett és kevert valóság révén segíti emelni az orvosi oktatás színvonalát – számolt be róla a vezérigazgató, hozzátéve: ez ugyancsak azt mutatja, hogy a tehetséges fiatalok a legmeghatározóbb innovációk terén is kulcsszerepet játszanak. – Ezért – folytatta – az ügynökséggel igyekszünk a fiatalokat már a középiskolától kezdve az egyetemeken át az innovatív vállalkozói vagy kutatói létre ösztönözni.

– Ebben az egyik zászlóshajó programunk az imént említett Hungarian Startup University Program, amelyben például azt mutatjuk meg a fiataloknak, miként érdemes startup alapításába fogni, nemcsak elméleti, hanem gyakorlati tudást is átadva számukra. A program második félévében már projekteket szerveznek és megpróbálják azokat piacra vinni. Szeretnénk elérni, hogy a tehetséges fiatalok a multiknál történő elhelyezkedés mellett reális alternatívaként tekintsenek arra is, hogy saját vállalkozást alapítsanak és valamilyen innovációt vigyenek a piacra – közölte az intézményvezető.

Elmondása szerint a 2021 óta működő HSUP programmal eddig 15 ezer hallgatót értek el, legalábbis ami képzési részt illeti, hiszen ezen túlmenően évente 6-800 hallgató 2-4 fős csapatokat alakíthat, amelyekben elkezdik kidolgozni az adott ötletet.

– A fél éve beindult Selye János-diáklabor programunk pedig arról szól, hogy a középiskolákban fejlesztünk laborokat. Ezekben a tanárok olyan kísérleteket tudnak bemutatni az érdeklődő gyermekeknek, amelyek a tanóra keretében nem megvalósíthatók, csak például egy délutáni szakkörön. Összesen harminc iskolában építünk ki kémiai, fizikai és biológiai laborokat, ám a környező iskolák diákjai is részt vehetnek a beindítani tervezett képzéseken, amelyek reményeink szerint felkeltik a gyermekek érdeklődését a természettudományos pályák iránt – tájékoztatott Bódis László.

A piaci szereplőket is bevonják

A Kulturális és Innovációs Minisztériumhoz kapcsolódó Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) elindította tavaly a Startup Factory programot, amely a hazai inkubátorcégeknek ad támogatást ahhoz, hogy startupokba fektessenek be. – A több mint ötmilliárd forintból 11 hazai inkubátort támogattak, és ezen keresztül több mint száz startup vállalkozás juthat szakmai és pénzügyi támogatáshoz a következő három évben. A NIÜ feladata a program nyomon követése és a résztvevőkkel való folyamatos kapcsolattartás, hogy közvetlen visszajelzést kapjunk a program hatékonyságáról és eredményességéről – ismertette Bódis László.

Az innováció hete

Mindemellett a Nemzeti Innovációs Ügynökség a szélesebb publikum figyelmét és érdeklődését is igyekszik felkelteni az innováció főbb területei, fontosabb kérdései, valamint a magyar kutatási és innovációs ökoszisztéma eredményei és kihívásai iránt, hazai és külföldi szereplők körében egyaránt. Ennek fő fóruma pedig a szeptember 23. és 28. között első alkalommal megrendezett Hungary Innovation Week. – Megállapodtunk az innovációs ökoszisztéma szereplőivel, hogy tömörítsük össze egy hétre azokat a nemzetközi innovációs rendezvényeket, amelyeket egyébként is megszerveztek volna az idei évben. Ezzel Magyarország egy héten keresztül az innováció középpontjává válhat a nemzetközi erőtérben – fejtette ki Bódis László, hozzátéve: a hét rendezvényein számos külföldi partner, innovációban érdekelt befektető, startup, inkubátor, valamint tanácsadó cég is képviselteti magát. Hétindító eseményként a NIÜ Hungary Innovation Summit néven saját, 200-300 fős nemzetközi, angol nyelven tartott rendezvényt is szervez, ahol azt vitatják meg, hogy az innovációban és kutatásban melyek a legidőszerűbb kérdések és problémakörök.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.