Hírzóna

Hivatalosan is magyar állam tulajdonába került a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Hivatalosan is magyar állam tulajdonába került a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A jelenlegi 15 millió utasról 2030-ra közel húsz millióra szeretnék növelni az utasszámot

2024. július 9., kedd
Hivatalosan is magyar állam tulajdonába került a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és a társtulajdonos, francia Vinci Airport képviseletében Nicolas Notebaert vezérigazgató jelentében adták át hivatalosan is a magyar államnak a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőteret.

Fotó: Koszticsák Szilárd

 

Nagyon örülök, hogy itt állhatok a magyar állam nevében, mert az azt jelenti, hogy a magyar állam ezt a repteret bizonyt megvette

– mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. Szerinte a társbefektető kiváló partner, akinél tapasztaltabbat nem lehetett volna kiválasztani.

A vételár 3,1 milliárd euró volt, amiben 1,44 milliárd euró hitel szerepel. Ezért a magyar Állam 80 százalékos részesedést szerzett. Az ár arányosan került meghatározásra.

Hangsúlyozta, hogy a magyar állam piaci befektetőként vett részt a tranzakcióban, ezért számos jogi iroda segítségét vette igénybe, így egy teljes egészében piaci alapokon nyugszik ez a befektetés. A szakértői becslések is a 3,1 milliárd eurós vételárat kalkuláltak, ez megfelel a piaci sztenderdeknek a miniszter szerint. A Vincivel közös üzleti tervet készítettek.

A magyar állam nem üzemelteti a repteret, hanem azt hozzáértő piaci befektetőkre bízza, így az állam pénzügyi és stratégiai befektetőként van jelen. A magyar állam nem ehhez nem ért, ők viszont értenek

 – mondta Nagy Márton, aki szerint Vinci egy hatalmas cég, hatalmas tudással rendelkezik.

Nagy Márton elmondta,

a jelenlegi 15 millió utasról 2030-ra közel húsz millióra szeretnék növelni az utasszámot, majd megcélozzák a 25 milliót. Szerinte az ország kapuja a reptér és a legnagyobb mértékben járul hozzá az ország turizmusához.

A társbefektetővel nagyon fontosnak tartják a reptér fejlesztését, így egy új terminál megépítését és a kiszolgáló létesítményeket. Elismerte, méltatlan a reptér megközelítése, ezért az állam feladata, hogy megoldja az infrastruktúrát fejlessze, amibe beletartozik a gyorsforgalmi, vasút és a reptéren kívül hotel, parkolók fejlesztése. "Azt kell látni, hogy nagyon szép elmondani, hogy az utasforgalom emelkedik, de ehhez nagyobb terminál kell, és meg kell oldani az emberek eljuttatását" – mondta.

 

Közös vízió alapján fog zajlani a fejlesztés

A Vinci vezérigazgatója nagyon fontosnak nevezte a turizmus fejlesztését az infrastruktúra szempontjából. Megköszönte egyúttal a bizalmat, hogy csatlakozhattak partnerként, úgy látja, nagyon gyorsan és hatékonyan sikerült ezt a tranzakciót megvalósítani.

Németországban, Csehországban, Görögországban és Egyesült Királyságban is jelen vannak, összesen 5 milliárd eurós forgalommal rendelkeznek, és egy milliárd eurós beruházási szinttel. Idén ünnepelték húsz éves fennállásukat, ez alatt az idő alatt 75 repülőtér került az üzemeltetésükbe.

A vezérigazgató elmondta, hogy közös vízió alapján fogják a repteret fejleszteni, nagyon bíznak a magyar csapatban, nem szeretnének külföldi emberekkel idejönni.

A reptéri késésekkel kapcsolatban a nemzetgazdasági miniszter azt mondta, hogy a gond a magas légtérben van, nem a fel és leszállás miatt. Ráadásul beszűkült a térség, ahol át lehet repülni, ezt pedig tetézi azt, hogy a légtérhasználtsági díj Magyarországon olcsó, ezért sokan felettünk repülnek át. Nem a légiforgalom-irányítás kizárólagos felelőssége a kialakult helyzet. Mindenesetre komoly lépések lesznek, a HungaroControlt augusztus elsejével veszik át, de személyi kérdésekről azonban nem szeretne beszélni.

Nagy Márton elárulta azt is, hogy a francia társtulajdonossal közösen döntik el, hogy lesz-e új befektető. A nemzetgazdasági miniszter nem titkolta, hogy tárgyalnak katariakkal, de a részesedése csak 10 százalék lehet a Budapest Airportban. A Vinci vezérigazgatója ehhez annyit tett hozzá, hogy ez egy lehetőség, nem kötelezettség.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.