Hírzóna

Hatalmas sikert arat az új tarifarendszer

Hatalmas sikert arat az új tarifarendszer

Közel 40%-kal több bérlet fogyott, mint 1 hónappal korábban

Kovács György
2024. március 9., szombat
Hatalmas sikert arat az új tarifarendszer

Az új tarifa- és kedvezményrendszer szerinti értékesítés március 1-jei elindítása óta az első héten már több mint háromszázezret váltottak a vármegye- és országbérletekből, és több mint 20 ezer darabot ezek napijegy változataiból. A nagy érdeklődést az is bizonyítja, hogy a hó eleji, a szokásosnál intenzívebb bérletvásárlási időszak adatai alapján március 1-7-ig 37 százalékkal ugrott meg az értékesítés a februári azonos időszak adataival összevetve. Ez arra utal, hogy az új tarifarendszer a korábbinál több utas számára képes vonzó alternatívává tenni a közösségi közlekedést Magyarországon - közölte a MÁV.

 

 

A MÁV-VOLÁN-csoport február 21-én indította el az ujtarifa.hu weboldalt, amelyet két hét alatt már közel kétszázezren látogattak meg. Itt grafikus és térképes ismertetők, valamint gyakran ismételt kérdésekre (GYIK) adott válaszok segítségével látjuk el részletes információkkal a közösségi közlekedést választókat.

Az új rendszerben megmaradt kétfajta bérletből, azaz a vármegye- és országbérletekből 315 ezret váltottak utasaink, ezek kétharmadát teszik ki a vármegyei változatok. A vármegye- és országbérletekből a tavaly májusi bevezetésük óta összességében már több mint 5,6 millió fogyott. A teljesen új napijegy változatokból (Magyarország24 és Vármegye24) a 20 ezret közelítik az eladások. A vármegyebérleteket tekintve az – immár a BKK járatain is elfogadott – Pest vármegyei bérlet okozta a növekedést, valamint a napijegynél is a Pest vármegyei változat vezet.

Az elmúlt héten értékesített vármegye- és országbérletek négyötödét a MÁV-VOLÁN-csoport pénztáraiban, automatáinál, illetve online felületein (ELVIRA, MÁV app) vették. A vásárlók 15 százaléka a legkényelmesebb módon, néhány kattintással vette meg a jegyét, illetve bérletét március 1-je óta. A MÁV app segítségével péntekig már 50 ezret értékesítettek.

 

A legtöbben kérdezték

A február második felében elindított tájékoztató weblapunk, az ujtarifa.hu Gyakran Ismételt Kérdések rovatában a látogatókat leginkább az új termékek ára érdekelte, ám az elmúlt napokban, hetekben a közösségi médiafelületeinken és az ügyfélszolgálaton keresztül is számos kérdés érkezett. A következőket kérdezték a legtöbben, ezért ezekre nemcsak az ujtarifa.hu oldalunkon, hanem itt is felhívjuk a figyelmet.

Egyik legtöbbeket érdeklő kérdés, hogy az országbérlettel is lehet-e kerékpárt szállítani?

Önmagában az országbérlettel ugyan nem lehet biciklit szállítani a vonatokon, de az 500 forintos fix áras viszonylati kerékpárjeggyel, valamint a Kerékpár országbérlettel – melynek ára 4950 Ft – a MÁV-START és GYSEV hálózatán, valamint a HÉV-ek teljes hosszán biztosítjuk a kerékpárszállítást. A kerékpár országbérlet a BKK meghatározott járatain is érvényes. Egyes vonatokon kerékpárhelyjegyet is kell váltani.

Szintén sokakat foglalkoztat, hogy a 65 év alatti nyugdíjasok ingyen utazhatnak-e, illetve válthatnak-e kedvezményes bérletet az ellátottak utalványával?

Erre azt a választ fogalmazta meg MÁV, hogy azok a 65 éven aluliak, akik rendelkeznek ellátottak utazási utalványával, ugyancsak korlátlan számban utazhatnak díjmentesen a helyközi közlekedésben – függetlenül attól, hogy hány szabad helyük van a pecsételős papíron. Helyi, azaz városi közlekedésben (pl. a BKK járatain) az ellátottak utalványával rendelkező utasok jogosultak nyugdíjas bérletet váltani, ám ez többnyire drágább, mint a kedvezményes vármegye- vagy országbérlet. Ahol erre megállapodás született (például Budapesten), az ellátottak utalványával rendelkezők kedvezményes vármegye- vagy országbérlettel is igénybe vehetik a helyi járatokat.

A levelező képzésben résztvevőket az érdekelte leginkább, hogy van-e kedvezményes bérletvásárlásra lehetőségük?

Számukra is szolgálnak válasszal az ujtarifa.hu oldalon: a 25 éven aluliak diákigazolvány nélkül is jogosultak 50% kedvezménnyel jegyet vásárolni. Azonban – akárcsak március 1-je előtt – csak nappali vagy esti diákigazolvánnyal rendelkezők jogosultak a kedvezményes bérletek használatára, így a levelező képzésben részt vevő 25 év felettieknek nem jár külön kedvezmény. Viszont ha van állásuk, akkor – feltételek fennállása esetén - a munkáltatójukkal elszámoltathatják a helyközi bérlet árának 86%-át. A munkáltatói elszámolásra vonatkozó feltételekkel, követelményekkel egy külön menüpontban foglalkoznak részletesen az ujtarifa.hu oldalon.

Némileg változtak a helyjegyköteles vonatok igénybe vételi szabályai is, ezért sokakat érdekelt, hogy utazhatnak-e országbérlettel helyjegyköteles vonaton, például InterCityn? Számukra a következőt válaszolták: Igen, a helyjegyköteles vonatokon már tavaly július óta lehet utazni 2. osztályon országbérlettel, de a helyjegyet természetesen előre meg kell váltani hozzá. Idén március 1-jétől pedig már 1. osztályon és prémium szakaszon is lehet utazni ezekkel a díjtermékkel – persze ezekben az esetekben is csak a megfelelő helyjegy előzetes megváltása után. Ugyanez igaz a Magyarország24 napijegyre is.

Ha az InterCity vonat vegyesen feláras és nem feláras kocsikkal is közlekedik, akkor a felármentes kocsikban természetesen továbbra sem kell helyjegyet vásárolni az országbérlet mellé. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a helyjegyköteles vonatot az út felármentes szakaszán veszik igénybe: ilyenkor szintén nem szükséges helyjegyet vásárolni, elég az országbérlet, illetve a Magyaroszág24 jegy. Sőt, ezekben az esetekben a vármegyebérlet és a Vármegye24 napijegy is felhasználható.

 

A Pest vármegyebérlet érvényes a BKK járataira is

Az eddigi visszajelzések alapján arról sokan hallottak, hogy a Pest vármegyebérlet immár Budapesten belül is használható, de sokan még nem hiszik el. Pedig mindenki, aki ezt kiváltja akár fővárosiként, akár agglomerációban vagy vidéken élőként, márciustól már nemcsak a vonatokkal, helyközi buszokkal utazhat Budapestre, hanem a HÉV-eket és – minimális kivétellel – a BKK járatait is korlátlanul igénybe veheti egyetlen bérlettel (országbérlet vagy Pest vármegyebérlet). A Magyarország24 és a Vármegye24 napijegy viszont nem érvényes a BKK járatain. Az elővárosban a választás szabadságát kínálja a Pest vármegyebérlet, mert az utasok felszállhatnak pl. Dunaharasztiban a Volánbuszra vagy a HÉV-re, és anélkül, hogy újabb jegyet kellene venniük, a fővárosban is felszállhatnak szinte minden helyi járatra is. Ha egy hónapban valaki csak egyszer vagy kétszer közösségi közlekedéssel kimegy Budapesten kívülre, akkor már megéri Pest vármegyebérletet váltania. Az új napijegyek, amelyek kizárólag a helyközi közlekedésben használhatók, akár alkalomszerű kirándulásokra, utazásokra is egyszerű megoldást hoztak.

A Kutya országbérlet kiemelkedően kedvező árát jól mutatja, hogy hét nap alatt már majdnem annyit, mintegy háromszázat váltottak, mint tavaly egész évben összesen. Az 1890 forintba kerülő bérlet havi négy utazás esetén már olcsóbb, mint alkalmanként jegyet váltani a négylábú házikedvencek számára.

Kerékpár országbérletből ezidáig több mint hétszázat váltottak. Fontos tudni, hogy a kerékpár- és kutyabérletek pénztárakon, automatákon kívül a MÁV appból válthatók meg, az online ELVIRA felületén egyelőre – technikai okokból – nem lehet megvásárolni.

 

A tarifareformról:

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformját hajtotta végre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-VOLÁN-csoport. Március elsejétől teljesen új rendszer váltotta fel a napjainkra már talán nehezen áttekinthető, idejétmúlt kedvezményrendszert.

Az új tarifarendszer többet ad kevesebbért és egyszerűbben, mint a korábbi. Az új rendszerben nincs szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy – az életkort igazoló okmányon kívül – külön fényképes igazolványokra. A jegy- és bérlettermékek köre, valamint a kedvezményrendszer a teljes átalakítás révén sokkal könnyebben érthető a 3,5-4 millió közösségi közlekedést választó utas számára; emellett a kedvezmények kihasználása, igénybevétele is könnyebb.

Egyszerűbbek és áttekinthetőbbek lettek a havi díjtermékek is, ugyanis a korábbi 15 bérletkonstrukció – kettő kivételével – befejezi pályafutását, csak a gyorsan kedveltté vált ország- és vármegyebérletek maradtak. Ezek és a kedvezményes típusaik változatlan feltételekkel maradnak igénybe vehetők, de a jogosultak köre kiegészült. Jelentősen változott a kedvezményrendszer is. Bérletekből teljesárú és 90%-os kedvezményt adó váltható, a menetjegyek esetében pedig megszűnt a 90%-os, a  33%-os és a 20%-os kedvezménykulcs, így – a teljesárú változat mellett – kizárólag az 50%-os kedvezményt adó menetjegyek maradtak, 

a díjmentes utazásra jogosultak köre pedig bővült.

Az új tarifarendszer része az a megállapodás is, amely március 1-jétől Budapesten és a főváros agglomerációjában teszi egyszerűbbé, olcsóbbá és igazságosabbá a közösségi közlekedést. A vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnakaz elővárosból ingázók pedig a Pest vármegyebérletükkel is használhatják a budapesti buszokat, trolikat, villamosokat és metrókat. A Budapest határán rendszeresen átutazóknak érdemesebb a Pest vármegye- vagy az országbérletet választani, ugyanis azokkal közel ugyanannyi pénzért sokkal több szolgáltatás vehető igénybe. A feláras vonatok 2. osztályú részei országbérlettel, Pest vármegyebérlettel, Magyarország24 és Vármegye24 (PEST) napijegyekkel is igénybe vehetők Budapesten belüli utazásra is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.