Hírzóna

Úttörő felfedezést értek el szegedi tudósok a zöldalgákról

2023. november 28., kedd
Úttörő felfedezést értek el szegedi tudósok a zöldalgákról

A HUN-REN Szegedi Biológiai Kutatóközpont (HUN-REN SZBK), a University of Edinburgh, a Max Planck Molekuláris Növényélettani Intézet és a Princeton Egyetem kutatói közötti együttműködés eredményeként a közelmúltban megjelent egy cikk a zöldalgákban jellemezett első foszfát transzporterről a Plant Physiology című rangos folyóiratban.

A foszfor az élet számára elengedhetetlen elem, de egyben korlátozott erőforrás is, amelyet gondosan kell kezelni. A mikroalgák, amelyek vízben élő mikroszkopikus növények, segíthetnek a foszfor visszanyerésében a szennyvízből és tápanyagként történő felhasználásában a növénytermesztéshez. Ehhez azonban meg kell értenünk, hogyan veszik fel és osztják el a foszfort a mikroalgák sejtjeikben – olvasható a Magyar Kutatási Hálózat közleményében.

A foszfor minden növényi sejtnek részét képezi. A nukleinsavak és a foszfolipidek szerkezeti alkotóeleme, valamint elengedhetetlen a jelátviteli és az energiaátadási folyamatokhoz, beleértve a fotoszintézist is. A növények a talajból szervetlen foszfát formájában veszik fel a foszfort. Annak ellenére, hogy a szervetlen foszfát széles körben előfordul a környezetben, gyakran korlátozza a növények fejlődését, ugyanis a foszfát a talajban lévő fémionokhoz és más anyagokhoz kötődik. A nem megújuló kőzetfoszforból származó műtrágyák javítják a termésátlagokat, amelyek egyébként a szervetlen foszfát hiánya miatt korlátozottak lennének, de a felesleges szervetlen foszfát kimosódása a vízi ökoszisztémákba környezeti problémákat okoz, mint például az eutrofizáció. Ezek miatt nagyon fontos a szervetlen foszfát felvételének és szállításának tanulmányozása a növényi sejtekben.

A kutatók felfedeztek egy új transzporter fehérjét, amely a foszfátot a kloroplasztiszokba szállítja, ahol a fotoszintézis zajlik.

A Tóth Szilvia Zita vezette kutatócsoport irányításával most elsőként sikerült részletesen jellemezni zöldalgákban előforduló foszfát transzportert. A kutatás új betekintést nyújt e mikroszkopikus élőlények foszfát transzportereinek evolúciójába és szerepeibe, és segíthet a mikroalgák biotechnológiai alkalmazásainak javításában a jövőben. Például a CrPHT4-7 kifejeződésének fokozásával lehetségessé válhat a mikroalgák biomasszájának és foszfáttartalmának növelése és tápanyagként történő felhasználásuk.