Hírzóna

A vásárlók megtévesztése miatt 40 millióra büntették Schóbert Norbi cégét

A vásárlók megtévesztése miatt 40 millióra büntették Schóbert Norbi cégét

2023. május 6., szombat
A vásárlók megtévesztése miatt 40 millióra büntették Schóbert Norbi cégét

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata szerint a Norbi Update termékek forgalmazója több szempontból is megtévesztette a fogyasztókat, a hivatal 40 millió forintra bírságolta a céget - közölte a GVH az MTI-vel szombaton.

A közlemény szerint egyebek mellett a termékek hatásait, összetételét, a diéták eredményességét illetően tévesztette meg a cég a fogyasztókat. A vállalkozás együttműködött a hatósággal és elismerte a jogsértést, ezt figyelembe vették a bírság megállapítása során.

A vizsgálat feltárta, hogy a Norbi Update életmódrendszert, illetve az Update termékek népszerűsítését célzó, a forgalmazó közösségi oldalán közzétett videók több szempontból is tisztességtelennek minősültek a fogyasztókkal szemben. A GVH szakemberei bő egyéves időtartamot vizsgálva 280 videóbejegyzést néztek át, és arra jutottak, hogy azok megtéveszthették a fogyasztókat a termékek összetételét, hatásait, a cég piaci pozícióját, illetve egy termék esetében annak forgalmazhatóságát illetően.

A videók megalapozatlanul hirdették az Update termékeket egészségre ható tulajdonságra, betegségek megelőzésére, kezelésére utaló állításokkal (például "elmúlik a cukorbetegség, elmúlik a magas vérnyomás"). A megtévesztő, egészséggel kapcsolatos állítások egyúttal megsértették az élelmiszerek reklámozására vonatkozó uniós szabályozást is - hívta fel a figyelmet a GVH.

A posztok emellett megtévesztő állításokat tettek az Update termékek összetételével kapcsolatban (például "cukormentes, csökkentett a szénhidráttartalma"), valamint megalapozatlanul állították a cég piacelsőségét.

A videóbejegyzések a versenyhivatali vizsgálat alapján jogsértően keltették azt a benyomást, hogy az Update márkához köthető táplálkozás mindenki számára alkalmas az egészségi állapot megőrzésére, javítására, a betegségek megelőzésére, kockázatuk csökkentésére - elhallgatva, hogy az egyéni egészségügyi körülmények erősen befolyásolhatják a szóban forgó diéták alkalmazhatóságát.

Egy termék - mézhelyettesítő szirup - tekintetében pedig a vállalkozás hamisan keltette azt a benyomást, hogy az jogszerűen árusítható, mivel a Nébih állásfoglalása szerint eleve jogsértően hozták forgalomba, majd a szakhatóság ki is vonta a piacról, elrendelve a termékek visszahívását a fogyasztóktól - tudatták.

A közlemény szerint a GVH Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette többek között, hogy a megtévesztő videókkal célzott fogyasztói kör részben sérülékeny, mivel az állítások betegeket és túlsúllyal küzdőket is céloznak.

A hatóság tekintettel volt ugyanakkor a cég együttműködésére is: a vállalkozás ugyanis beismerte a jogsértést, visszamenőleg törölte a kifogásolt videókat és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A cég emellett a jövőbeli, hasonló jogsértések kiküszöbölésére szolgáló, célzott belső, úgynevezett megfelelési program bevezetését vállalta a hatóság felé. A versenyhatóság mindezek figyelembevételével 40 millió forintra bírságolta a Norbi Update Lowcarb Zrt.-t.

Borítókép: Magyar Vélemény

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.