A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-START belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, hogy mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat. A korlátozások fokozatos feloldása, a védekezés új szakasza lehetővé teszi a vonat- és buszközlekedés újjászervezését. Az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit: az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik. A vasúti fővonalakon elvégzett vagy jelenleg is zajló, több mint ezermilliárd forintos fejlesztéseknek köszönhetően a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok pedig több viszonylaton csökkenthetők, megszüntethetők. Június 6-tól egyes vonalszakaszokon a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják. Az előírt védőtávolság a buszokon is betartható, hiszen a viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő. A regionális közlekedésben alkalmazott ideiglenes járványügyi menetrend az összes vasúti utas 4 százalékát érinti. A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat. Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is.
A járványügyi menetrendi változásokkal érintett vasútvonalak:
Június 6-tól naponta egy vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon:
- Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal)
- Villány–Mohács (66-os vasútvonal)
- Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal)
- Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal)
- Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal)
- Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal)
- Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal)
Naponta egy vonatpár közlekedik június 6-tól, a többi vonat utasai a vasúttal párhuzamos útvonalon közlekedő helyközi buszjáratokkal utazhatnak:
- Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal)
- Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal)
- Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal)
- Godisa–Komló (47-es vasútvonal)
- Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal)
- Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal)
- Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal)
- Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal)
- Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)
Naponta két vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon június 6-tól:
- Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal)
- Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal)
- Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal)
- Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal)
- Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal)
- Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal)
- Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal)
- Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
- Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal)
- Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)