A kedvező időjárás beköszöntével ugrásszerűen megnő az utakon a motorosok száma, akiknél a baleseti kockázat átlag feletti. Ennek az oka, hogy a motorosokat a gépkocsik vezetőire jellemző passzív biztonságtechnikai megoldások (karosszéria, energiaelnyelő zónák, biztonsági öv, légzsák) nem védik, így baleset esetén testük közvetlenül sérül. A motorkerékpáros baleseteknek több oka is van, de a legkiemelkedőbb rizikófaktort az emberi tényezőben kell keresni, vagyis képességeiket túl-, gépük teljesítményét pedig alulbecsülik. Vezető baleseti okok évek óta a sebesség nem megfelelő megválasztása, az elsőbbségi jog meg nem adása, az irányváltoztatás szabályainak be nem tartása és a szabálytalan előzés. A városi forgalomnál lényegesebben dinamikusabban haladnak még akkor is, ha amúgy nem lépik át a megengedett sebességet. Gyakori koccanási ok, hogy az autós hirtelen meglát egy szabad helyet a másik sávban és azonnal odakapja a kormányt. Ha ott éppen jön egy motoros és nem néz a tükörbe, akkor be is löki egy másik autó alá. A lakott területen belüli motoros balesetek leginkább nem a nagy sebességből adódnak, hanem abból, hogy a motoros egy kisebb lökés után is beesik egy autó, vagy busz alá.
Megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy a motorkerékpáros balesetekben meghaltak, illetve megsérültek 70%-a nem töltötte be a 35. életévét.
Az alábbiakban összefoglaljuk a motorkerékpáros balesetek és tragédiák megelőzésének főbb lehetőségeit:
- kizárólag kifogástalan műszaki állapotú, és biztonságtechnikailag is megfelelő motorok használata,
- a bukósisak és egyéb védőfelszerelések viselése, amely nagymértékben csökkenti a sérülés kockázatát,
- ne megszokásból, rutinból vezessünk, fokozott figyelemmel menjünk bele az előzésbe, kanyarodásba,
- az út-, terep-, és látási viszonyoknak megfelelő sebességgel történő közlekedés is nagyon fontos!