Hírzóna

Fogyasztóvédők: nem árt figyelni, ha termékbemutatóra megyünk!

Fogyasztóvédők: nem árt figyelni, ha termékbemutatóra megyünk!

2015. június 27., szombat
Fogyasztóvédők: nem árt figyelni, ha termékbemutatóra megyünk!
fogyasztovedelem01_gs

A fogyasztóvédők felhívták a figyelmet, megannyi buktatója lehet egy-egy vásárlásnak. A különböző termékbemutatók szervezői újabb és újabb trükkökkel próbálkoznak, hogy eladják termékeiket, s legalább 14 napig ne derüljön ki a vevő megkárosítása. A Közéleti Kávéház rendezvényen több érintett is elmesélte történetét.

Manapság egyre többször hallunk olyan esetekről, ahol a fogyasztókat, vásárlókat szándékosan megtévesztik. Szinte nincs olyan, akit, vagy akinek családját ne próbálták volna megkárosítani különböző módszerekkel, legyen szó drága és fölösleges üdülési jogokról, termékbemutatókon árult „csodaszerekről”, ingyenes egészségügyi vizsgálatnak álcázott álgyógyító eszközök méregdrága kínálásáról. A hatóságok, a törvényalkotók folyamatosan próbálják e kontárok ellen felvenni a harcot, de azok újabb és újabb kiskapukat, vagy konkrét átverési eljárásokat próbálnak találni. E problémákról a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete is tud, így különösen hasznos volt, hogy a Közéleti Kávéház főként idősebb közönsége előtt is bemutatkoztak. A Csongrád és Hajdú-Bihar megyei előadók leszögezték, fogyasztói társadalomban élünk, ahol ők két helyen tudnak segítő kezet nyújtani: probléma esetén az érdekérvényesítésben, s akkor, ha egy-egy szerződés megkötése előtt kérdés merülne fel. „Senki sem szeret az egészségéről lemondani” – mondta

dr. Hajnal Zsolt

, majd egy saját példával rukkolt elő, olyan megtévesztő elnevezésű szervezet hívta ingyenes egészségfelmérésre telefonon, amelynek a neve állami intézményt sugallt. Természetesen nem sokkal később kiderült, semmi köze nincs az államnak ehhez, egy magáncégről van szó, amely különböző eszközöket próbál áron felül a vevőkre sózni. Kiemelte, nincs akkor sem gond, ha már megvették a terméket, mindig van visszaút. Fontos tudni, csodák nincsenek, erre egy olyan lábmasszázs eszközt hozott példaként, amely a végtagon keresztül méregtelenített, s közben elszíneződött víz. Csak otthon derült ki, hogy láb nélkül is így tesz, egy egyszerű kémiai folyamatról volt csak szó, aminek semmi köze a gyógyításhoz. Hajnal Zsolt felhívta a házalókra is a figyelmet, akik más-más trükkökkel próbálkoznak, például azt állítják, hogy a delikvens nyert valamit. Ugyanezt teszik a termékbemutatókon is, itt például szék, ülés alatt rejtenek el cetliket 50, 70 százalék kedvezményt ígérve. Ha ez nem elég, a potenciális vevőjelölteket beépített emberek „dolgoztatják meg”, azt állítva, nekik bevált, csak azért jöttek el újból, hogy gyermekeiknek, más rokonaiknak vásároljanak az adott termékből. Gyakran más pszichére ható módszereket is bevetnek, hogy biztos kötélnek álljon a személy, vagy külföldre viszik el őket kirándulni, azt állítva, Szerbia, vagy Románia területén nem érvényesek a jogaik. A szakember kiemelte, ezen eszközök nagy része nem rendelkezik gyógyászati engedéllyel. A termékbemutatók szervezői sosem árulják el valódi céljaikat, csak a rendezvény közben derül ki ez. Akár hat-hét papírt is aláíratnak az áldozattal, amelyek között általában árukölcsön szerződés is van, hiszen senki nem visz magával több százezer forintot, vagy nem is rendelkezik ezen összeggel. Ha kell, a nyugdíj mellé hamis bevételeket jelölnek meg, így hitelképessé téve a gyakran időskorú áldozatot, aki még az eredeti, szintén irreális árnak akár a közel kétszeresét is fizetheti a kamatokkal terhelve. Később azt mondják, hogy a hitel okán nem lehet elállni a szerződéstől. Ez nem igaz:

minden ilyen esetben 14 nap áll rendelkezésre elállni a vételtől, amelyhez nem kell indoklás. Az elállással az áruhitel szerződéssel kapcsolatos problémák is visszakerülnek az eladóhoz.

Az előadók javasolták, az ügyfélszolgálat helyett a fogyasztóvédőket hívják, ugyanis az ilyen átverésekkel foglalkozó cégek nagy tapasztalattal rendelkeznek abban, hogy addig halogassák a pénzvisszafizetést, amíg le nem jár a két hét. A 14 nap letelte után ugyanis nem tudnak segíteni.

fogyasztovedelem04_gs

„Nem árt az áruhitelekkel sem vigyázni a termékbemutatókon kívül sem” – hívta fel a figyelmet

dr. Mózes János

, a szegedi Pénzügyi Tanácsadó Iroda vezetője. Hiába ígérnek nulla százalékos THM-et, ha közben olyan hitelkártyát kell hozzá igényelni, amely használat nélkül is akár tízezer forintba kerülhet évente. Lehet jól is használni persze e lehetőséget, ha ugyanis mindig pontosan fizetjük vissza a felvett pénzösszeget, akkor nagyobb költések esetén még kicsit spórolhatunk is az egyes kedvezményekkel. A hasznos példák, s jó tanácsok után kiderült, a hallgatóság több tagja is érintett, vagy majdnem érintett lett ilyen átverésekben. Egy idős úrnak az egyik erre szakosodott könyvkiadó küld köteteket, s képtelen ezt megállítani, hiába küldözgeti vissza a könyveket. A fogyasztóvédők válaszukban elmondták, olyan termékért, amelyet nem rendeltünk meg, nem fizethetünk. Ha viszont mégis fennáll egy szerződés a könyvek küldésére vonatkozóan, azt bármikor le lehet mondani egy egyszerű levélben. Egy másik hasonló korú úr a bátyja üdülési jogának megszüntetéséről kérdezett. Hajnal Zsolt válaszában elmondta, ez szinte lehetetlen, mivel eladni nem tudják, s ezek olyan hosszú távú szerződések, amelyek jó esetben is a hotel felszámolásával szűnnek meg. A fogyasztóvédelmi szakember felhívta a figyelmet, ne higgyenek azon cégeknek, akik az üdülési jog eladását hirdetik bizonyos összegért cserébe, továbbá egy újabb, „kedvezményes” nyaralást javasolnak: jól nem jöhetnek ki belőle, de a végén lehet két fölösleges üdülési joguk lesz… A legelszomorítóbb történet egy 90 év feletti, rokonok nélküli idős nénihez kapcsolódott. A hölgy már nem tudott írni, ezért egy olyan „csodalámpát” ígért egy jól ismert MLM tevékenységet folytató egészségügyi termékeket is áruló cég ügynöke, amelytől újra képes lesz erre. A néninél nem volt pénz, ezért felajánlották, hogy elviszik a bankba. Ezzel sem kívánt élni, így elvitték az iratait, s kitöltették az adataival a szerződést, 268 ezer forintnyi hitel került a nevére. A hölgy ezt követően visszavitte a terméket, de azt mondták neki, nincs papírjuk, bélyegzőjük, így csak átveszik, de igazolást nem tudnak adni róla. Az igazolás soha nem készült el, viszont a cég ügynöke felajánlotta, hogy kössenek eltartási szerződést a nyugdíjas nő lakására és költöztessék be a barátnőjét. Az idős hölgy szerencsére ebbe már nem ment bele. Viszont lámpája továbbra sincs, csak 470 ezer forint tartozása, amelynek ügyében egy másik megyében működő végrehajtó fenyegeti. A fogyasztóvédők azt mondták, hogy valószínűleg már nem tudnak segíteni, de jöjjön el a Szilágyi utca 2. szám alatt található Gazdasági és Versenyügyi Tanácsadó Irodába, s igyekeznek megoldást találni. Reméljük, tényleg sikerül.

A különböző termékbemutatók szervezői újabb és újabb trükkökkel próbálkoznak, hogy eladják termékeiket, s legalább 14 napig ne derüljön ki a vevő megkárosítása.http://szegedma.hu/?p=550035

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. június 26.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.