Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK

2013. november 29., péntek • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Gémes Sándor

kisfaludyA Szőke Tisza maradványainak szomszédságában új élet van születőben: itt épül fel eredeti formájában a Kisfaludy gőzős.

Furcsa disszonanciát élhet át, aki a tápéi téli kikötőbe látogat. Míg a medencében a Szőke Tisza utolsó darabjain csikordul meg a markolólapát, addig a szomszédban, a Mahart Tiszayacht Kft. telephelyén az 1846-ban épült Kisfaludy gőzös újjászületéseként hallatszik a fémlemezek csengése.

Séta-, rendezvény- és múzeumhajó egyben

A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. sikeres pályázata eredményeként Európai Uniós támogatással mintegy százmillió forintos beruházás során építi fel a Balaton első személyszállító hajójának, a gróf Széchenyi István által 1846. szeptember 21-én vízre bocsátott Kisfaludy gőzösének a korhű mását. A balatonalmádi székhelyű hajózási vállalkozás tulajdonosától, Bereczki Zsolttól megtudtuk: fejlesztéseik során mindig is tudatosan törekedtek a magyar hajózás hőskorát megtestesítő lapátkerekes gőzhajók újjáélesztésére. Így jelenhetett meg a Balatonon 2008-ban, a szintén Széchenyi névhez köthető, jelentős közlekedéstörténeti emléket képviselő Hableány (gróf Széchenyi Ödön, 1867) gőzhajó replikája, amely a keszthelyi kikötőben várja a sétahajózásra vágyókat.

„A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a ’Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon’ című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenedik meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével megvalósult a tulajdonosok régi álma: csaknem 100 év Csipkerózsika-álom után visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajók” – mondta el portálunknak a Balatoni Sétahajózási Kft. tulajdonosa.

Szegeden 42 tonna fémet építenek a gőzösbe

kisfaludy_gozos09_gsIdén szeptember 26-án írta alá a szegedi hajóépítő cég a szerződést a pályázaton nyertes céggel a munkálatok kezdeteként először a hajótest lemezeit vágatták ki lézeres technikával Szentendrén, majd november 10-én itt a helyszínen kezdték meg az összeszerelést. „Mi -5 Celsius-fokig tudunk hegeszteni, ha nem lesz ennél hidegebb, akkor biztosan tudjuk tartani a tervet és március közepére országúti szállítható készenlétig, az előírt 3-5 méter közötti magasságig megépítjük a hajótestet, amibe ezután szerelik majd be a gépészetet, lapátházat, lapátkerekeket. Mi közel 40-42 tonnát építünk itt be” – árulta el nekünk a KÉSZ-cégcsoport tulajdonában álló Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetője, Molnár János, aki a gőzös terveit is megmutatta nekünk. A szakember elmondta, hogy jelenleg 22 főt foglalkoztatnak, ebből 12-14-en vesznek részt a hajó építésében.

A Kisfaludy gőzös története – a hajó a szabadságharcot is szolgálta

A hajokanno.hu cikke szerint, a tó első lapátkerekes gőzhajója 1846. szeptember 21-én tette meg próbaútját a tavon. Ebben az időben a balatoni idegenforgalom jórészt Balatonfüredre korlátozódott. A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket az északi parti üdülőhelyre. 1861-ben a déli vasút megépülése közelebb hozta a Balatont a világhoz. 1863-tól a Kisfaludy fokozatosan beszüntette egyéb járatait és már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. A vasúttal Siófokra, majd onnan Füredre igyekvő vendégsereg elég hamar felismerte a Sió parti város helyzeti előnyeit és részben ott maradt. Ezzel indult meg Siófok fejlődése a maihoz vezető úton. A portál külön érdekességként említi, hogy a szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, 1849 májusában hadifoglyok szállításával foglalkozott.

Adatok:

A hajó besorolása: KISFALUDY/1846 típusú oldalkerekes személyszállító gőzhajó
Műszaki adatok:
Épült: 1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU
Legnagyobb hossz: 30 m
Legnagyobb szélesség: 12 m
Legnagyobb merülés: 0,9 m
Főgép típus: Penn compaund gőzgép
Főgép teljesítmény: 40 LE
Átépítve: 1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU
Elavult fatestet vastestre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad

Hajótörténet:

1846-Kisfaludy, Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden).
1846. 09. 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó “legnagyobb magyar”, Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven.
1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a Füred és a Keszthely is.
1869-ben elavult fa testét vasra cserélték.
1887-ig üzemelt.

(A www.hajoregiszter.hu adatai alapján.)

Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig 6 hozzászólás érkezett.

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 54.162.19.123 IP címről szól hozzá.

  • 6. Tóth György hozzászólt ekkor: 2013. december 8., vasárnap, 08:17
    Válaszolok

    Mindenek előtt valóban örülni kell annak, hogy ha másolat is, de új hajó épül! Ugyanakkor nem feledhető (különösen a helyszín ismeretében), hogy a IV. Károlyként épült, majd Szőke Tisza II.-ként elsüllyedt/elsüllyesztett hajó története nagyon lényeges és fontos tanulságok levonására kell késztetnie az illetékeseket és az érdeklődőket is!
    A tanulság levonásának hangsúlyozása azért is fontos, hogy a továbbiakban ilyen ne történhessen meg, pláne következmények nélkül!
    És itt hadd emlékeztessek a Schönbrunn-ra! Ausztriában fontosnak tartották a hajó megóvását a pusztulástól és felújítása után üzembe állították, mitöbb tavaly augusztus végén saját lábon Bécsből Budapestre (szülőhelyére) látogatott 100. születésnapja alkalmából (1912-ben épült az Óbudai hajógyárban)!
    Én úgy vélem alapvető mentalitásbeli különbség van az osztrák és magyar viszonyok között! Kívánatos lenne alaposan szemügyre venni, mit és hogyan csinálnak a szomszédban, mert annak, valamennyiünk számára szimpatikusabbnak kell(ene) lennie!
    Félreértés ne essék, a korhű másolat építése üdvözlendő tény, de ez akkor is csak (jól-rosszul sikerült) másolat lesz!
    Kíváncsian várom a fejleményeket!

  • 5. ittlakok hozzászólt ekkor: 2013. november 29., péntek, 12:57
    Válaszolok

    Szegeden hagyták szétrohadni a Szőke Tisza gőzöst…

  • 4. Varga Iván hozzászólt ekkor: 2013. november 29., péntek, 09:55
    Válaszolok

    “Széchenyi – így Eötvös – megkérdezte az alkatrészeket őrző csősztől, megmagyarázta-e a sok bámészkodó helybelinek, hogy „ebből hajó lesz? – Meg én. – Mit mondtak rá? – Nem hiszik. – Hát azt megmagyaráztad-e, hogy a hajónak kereke lesz? – Meg én. – Hát arra mit mondtak? – Azt se hiszik. – Hát azt megmagyaráztad-e, hogy a kereket gőz hajtja? – Azt nem magyaráztam meg. – Miért? – Mert azt már én magam se hiszem.” A gróf a kísérőjéhez fordult: „Szeretem a magyar parasztot. Amit saját eszével be nem lát, azt ugyan semmiféle uraság szavára el nem hiszi.””

  • 3. Varga Iván hozzászólt ekkor: 2013. november 29., péntek, 09:53
    Válaszolok

    Történelmi nevezetesség, hogy a magyar szabadságharc ellen támadó Jellasics horvát bán Szemesnél ütötte fel főhadiszállását. Itt kívánt személyesen találkozni István nádorral, aki a Kisfaludy gőzhajóval akart kikötni a falu partjánál, ez a szándéka – s így a találkozás – azonban az alacsony vízállás miatt meghiúsult (más források szerint Jellasics nem fogadta felettesét, ezzel jelezvén felé, neki császári parancsa van).

    A Noszlopy -féle hadműveletek egy évvel később ugyanezidőben és hasonló irányokban zajlottak, azzal a különbséggel, hogy ő nem kerülgette a Balatont, hanem átkelt rajta (a Kisfaludyval), nem kis riadalmat okozva a haza hívószavára mit sem adó, Füreden dőzsölő uraknak, kiket széjjelkergetett, majd csapatait Komáromba vezette, míg maga visszatért a Bakonyba, folytatni az ellenállást…

  • 2. idegenvezető hozzászólt ekkor: 2013. november 29., péntek, 09:22
    Válaszolok

    Jó lenne egy ilyen Szegedre is. Bár amilyen fantáziátlan és kihalt lett ez a város, szerintem üresen pöfögne…

  • 1. Denisz hozzászólt ekkor: 2013. november 29., péntek, 06:47
    Válaszolok

    Szuper! Kár, hogy a Szőke Tiszát nem lehetett megmenteni, illetve, hogy hagyták megrohadni.

Ugrás az oldal tetejére