Gazdaság

Szakmai szervezetek: az idén is bőséges a hazai termesztésű paradicsom kínálata

Szakmai szervezetek: az idén is bőséges a hazai termesztésű paradicsom kínálata

2023. augusztus 3., csütörtök
Szakmai szervezetek: az idén is bőséges a hazai termesztésű paradicsom kínálata

A szakmai szervezetek által készített piaci körkép szerint az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül a magyarországi paradicsom-termesztés. Olyannyira a környezeti tényezők sem befolyásolják már a gazdaságot növényházi termesztésnek köszönhetően.

Jelenleg a paradicsom barna termés-ráncosodás vírus jelenléte okozza a gazdálkodóknak a legnagyobb kihívást a növekvő termelési költségek mellett. Ebben az esetben a legfontosabb a megelőzés és a megbízható szaporítóanyag használata, így elkerülhető a komoly gazdasági kár.

Az étkezési paradicsomot jellemzően üvegházban vagy fóliasátorban termesztik a gazdák.

Az utóbbi években a támogatások és a kedvező hitellehetőségek miatt több mint 110 hektárral nőtt a növényházi paradicsom területe, így jelenleg 310 hektárnál nagyobb területen folyik paradicsomhajtatás az országban. Évente átlagosan 150-160 ezer tonna paradicsom kerül ki a magyar termelőktől.

Túlnyomó többségben a bogyós és a fürtös paradicsom van, 75-80 százalék az arányuk, de egyre nagyobb teret nyer magának a cseresznye- és koktélparadicsom termelése is.

A hazai termelők áprilistól októberig tudják ellátni koktél- és cseresznyeparadicsommal a piacot, fürtös paradicsomból pedig április elejétől a tél beköszöntéig önellátó az ország - áll a közleményben.

Az export mennyisége évről évre nő, 2022-ben az előző évhez képest 17,6 százalékkal több paradicsomot szállítottak a külpiacokra a magyar termelők, mint egy évvel korábban. A fő felvásárlók Csehország, Szlovákia és Románia volt.

Az import egyre kevesebb, tavalyhoz képest 13 százalékkal kevesebb a külföldi paradicsom a boltokban. Spanyolországból vásárlunk fel a legnagyobb mennyiségben.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.